Jump to content

Edit History

dennrick

dennrick

2030918272_Victronhistory.png.a50b169f4ca8622f41f68d8806b89ab6.png

On 5/16/2021 at 11:11 PM, Vestkystseiler said:

Hva var spenningen da laderen gikk over fra bulk til absorbsjon ?

Laderen skal normalt holde seg i bulk modus inntil spenningen når en eller annen forhåndsinstilt verdi. For bly/syre batterier er denne verdien 14.4V. Enten må denne verien ha blitt satt svært lavt på laderen din, eller så er et eller annet riv ruskende galt. LiFePO4 batterier er svært mottakelig for lading, og dersom ladespenningen er innstilt på mer enn 14V, ville en 50A lader holdt seg i bulk modus flere timer med en nedtappet 600Ah bank.

Når det gjelder overgangen fra absorbsjon til "storage", skjer dette typisk enten når strømmen når en nedre grense, eller absorbsjonsfasen har vart en viss tid.  I ditt tilfelle er det tydelig at laderen er innstilt på maksimum 2 timer absorbsjon.

 

 

Alle er enige om at laderen ikke oppfører seg normalt. Her er skjermbilde av det som skjedde med laderen min @Bitteliten. Bulk i noen sekunder (den tynne streken nederst), så Abs i 2t og ett min, så storage. Restartet, så samme greia om igjen - som vist.

 

Teorien nå fra leverandør, som har vært i kontakt med Victron, er tverrsnittet på kablingen. Det er mye lengre avstand fra lader og bort til batteriene. De tenkte 6-7 m. I virkeligheten er det nok mellom 11-12 m. Spenningsfall. 

 

Vi planlegger kalendere og logistikk sammen for å få ordnet opp før helgen. Montøren har med ny lader. Han ringte meg kl 22 ikveld for å avtale. Plassering av båt og montør er litt viktig nå. 

 

 

dennrick

dennrick

2030918272_Victronhistory.png.a50b169f4ca8622f41f68d8806b89ab6.png

On 5/16/2021 at 11:11 PM, Vestkystseiler said:

Hva var spenningen da laderen gikk over fra bulk til absorbsjon ?

Laderen skal normalt holde seg i bulk modus inntil spenningen når en eller annen forhåndsinstilt verdi. For bly/syre batterier er denne verdien 14.4V. Enten må denne verien ha blitt satt svært lavt på laderen din, eller så er et eller annet riv ruskende galt. LiFePO4 batterier er svært mottakelig for lading, og dersom ladespenningen er innstilt på mer enn 14V, ville en 50A lader holdt seg i bulk modus flere timer med en nedtappet 600Ah bank.

Når det gjelder overgangen fra absorbsjon til "storage", skjer dette typisk enten når strømmen når en nedre grense, eller absorbsjonsfasen har vart en viss tid.  I ditt tilfelle er det tydelig at laderen er innstilt på maksimum 2 timer absorbsjon.

 

 

Alle er enige om at laderen ikke oppfører seg normalt. Her er skjermbilde av det som skjedde med laderen min @Bitteliten. Bulk i noen sekunder (den tynne streken nederst), så Abs i 2t og ett min, så storage. Restartet, så samme greia om igjen - som vist.

 

Teorien nå fra leverandør, som har vært i kontakt med Victron, er tverrsnittet på kablingen. Det er mye lengre avstand fra lader og bort til batteriene. De tenkte 6-7 m. I virkeligheten er det nok mellom 11-12 m. Spenningsfall. 

 

Vi planlegger kalendere og logistikk sammen for å få ordnet opp før helgen. Montøren har med ny lader. Han ringte meg kl 22 ikveld for å avtale. Plasering av båt og montør er litt viktig nå. 

 

 

dennrick

dennrick

2030918272_Victronhistory.png.a50b169f4ca8622f41f68d8806b89ab6.png

On 5/16/2021 at 11:11 PM, Vestkystseiler said:

Hva var spenningen da laderen gikk over fra bulk til absorbsjon ?

Laderen skal normalt holde seg i bulk modus inntil spenningen når en eller annen forhåndsinstilt verdi. For bly/syre batterier er denne verdien 14.4V. Enten må denne verien ha blitt satt svært lavt på laderen din, eller så er et eller annet riv ruskende galt. LiFePO4 batterier er svært mottakelig for lading, og dersom ladespenningen er innstilt på mer enn 14V, ville en 50A lader holdt seg i bulk modus flere timer med en nedtappet 600Ah bank.

Når det gjelder overgangen fra absorbsjon til "storage", skjer dette typisk enten når strømmen når en nedre grense, eller absorbsjonsfasen har vart en viss tid.  I ditt tilfelle er det tydelig at laderen er innstilt på maksimum 2 timer absorbsjon.

 

 

Alle er enige om at laderen ikke oppfører seg normalt. Her er skjermbilde av det som skjedde med laderen min @Bitteliten. Bulk i noen sekunder (den tynne streken nederst), så Abs i 2t og ett min, så storage. Restartet, så samme greia om igjen - som vist.

 

Teorien nå fra leverandør, som har vært i kontakt med Victron, er tverrsnittet på kablingen. Det er mye lengre avstand fra lader og bort til batteriene. De tenkte 6-7 m. I virkeligheten er det nok mellom 11-12 m. Spenningsfall. 

 

Vi planlegger kalendere og logistikk sammen for å få ordnet opp før helgen. Montøren har med ny lader. Han ringte meg kl 22 ikveld for å avtale. 

 

 

dennrick

dennrick

2030918272_Victronhistory.png.a50b169f4ca8622f41f68d8806b89ab6.png

On 5/16/2021 at 11:11 PM, Vestkystseiler said:

Hva var spenningen da laderen gikk over fra bulk til absorbsjon ?

Laderen skal normalt holde seg i bulk modus inntil spenningen når en eller annen forhåndsinstilt verdi. For bly/syre batterier er denne verdien 14.4V. Enten må denne verien ha blitt satt svært lavt på laderen din, eller så er et eller annet riv ruskende galt. LiFePO4 batterier er svært mottakelig for lading, og dersom ladespenningen er innstilt på mer enn 14V, ville en 50A lader holdt seg i bulk modus flere timer med en nedtappet 600Ah bank.

Når det gjelder overgangen fra absorbsjon til "storage", skjer dette typisk enten når strømmen når en nedre grense, eller absorbsjonsfasen har vart en viss tid.  I ditt tilfelle er det tydelig at laderen er innstilt på maksimum 2 timer absorbsjon.

 

 

Alle er enige om at laderen ikke oppfører seg normalt. Her er skjermbilde av det som skjedde med laderen min @Bitteliten. Bulk i noen sekunder (den tynne streken nederst), så Abs i 2t og ett min, så storage. Restartet, så samme greia om igjen - som vist.

 

Teorien nå fra leverandør, som har vært i kontakt med Victron, er tverrsnittet på kablingen. Det er mye lengre avstand fra lader og bort til batteriene. De tenkte 6-7 m. I virkeligheten er det nok mellom 11-12 m. Spenningsfall. 

 

Vi planlegger kalendere og logistikk sammen for å få ordnet opp før helgen.

 

 

dennrick

dennrick

2030918272_Victronhistory.png.a50b169f4ca8622f41f68d8806b89ab6.png

On 5/16/2021 at 11:11 PM, Vestkystseiler said:

Hva var spenningen da laderen gikk over fra bulk til absorbsjon ?

Laderen skal normalt holde seg i bulk modus inntil spenningen når en eller annen forhåndsinstilt verdi. For bly/syre batterier er denne verdien 14.4V. Enten må denne verien ha blitt satt svært lavt på laderen din, eller så er et eller annet riv ruskende galt. LiFePO4 batterier er svært mottakelig for lading, og dersom ladespenningen er innstilt på mer enn 14V, ville en 50A lader holdt seg i bulk modus flere timer med en nedtappet 600Ah bank.

Når det gjelder overgangen fra absorbsjon til "storage", skjer dette typisk enten når strømmen når en nedre grense, eller absorbsjonsfasen har vart en viss tid.  I ditt tilfelle er det tydelig at laderen er innstilt på maksimum 2 timer absorbsjon.

 

 

Her er skjermbilde av det som skjedde med laderen min @Bitteliten. Bulk i noen sekunder, så Abs i 2t og ett min, så storage. Restartet, så samme greia om igjen - som vist.

 

Teorien nå fra leverandør, som har vært i kontakt med Victron, er tverrsnittet på kablingen. Det er mye lengre avstand fra lader og bort til batteriene. De tenkte 6-7 m. I virkeligheten er det nok mellom 11-12 m. Spenningsfall. 

 

Vi planlegger kalendere og logistikk sammen for å få ordnet opp før helgen.

 

 



×
×
  • Create New...