Toygard Startet 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2021 Har akkurat kjøpt meg en 17 fot skjærgårdsjeep men en Suzuki 140 hk 2015 mod på. På motoren står en 3x14x21 alu mens det fulgte med en Suzuki 3x13 7/8x25R stålpropell. Jeg har lite kunnskap om propeller, noen som har erfaring eller kjennskap til hva jeg bør kjøre med av disse ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 (redigert) Hmmm... 140 hk på en 17-foter. Ikke sikkert noen av dem er optimale, men prøv gjerne 25" stålpropellen og gi rapport om gps fart og turtall på full gass - så kan vi ta det derfra. 21" Alu-prop vil sikkert være nær turtallssperra på rundt 40 knop. Hvilken båt er det snakk om? Husk: Din motor har et max turtall på 6200rpm. For å kunne finne riktig propell må man teste ut max. D.v.s. å kjøre/trimme motoren så optimalt som mulig. Under gode forhold (ikke for mye sjø/bølger) trimmer man ut helt til man ser at farten ikke øker selv om turtallet stiger, eller at baugen begynner å jobbe opp og ned. Da trimmer man bittelitt ned og lar motoren få strekke seg ut. Nå du har trimmet max ut og baugen er stabil, så gi gjerne en liten trim opp igjen for å se om det er en knop til å hente. Dette er viktig selv om man ikke har planer om å kjøre mye på full gass ellers. Dette er mer for å finne riktig propell da alle disse tingene henger sammen. Bl.a. for å sjekke at propellen ikke blir for lett og gir turtall som overstiger motorens max anbefaling. Som sagt: Du skal ikke over 6200rpm, men du kan gjerne ligger veldig nær. Redigert 8.Mai.2021 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toygard Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Takk for et utfyllende svar med for meg meget nyttig informasjon. Da setter jeg på stålpropellen og tester ut slik du anbefaler. Båten er er en Emili 530 sport, ikke så mange av disse ser jeg men finner litt info på Google og noe på YouTube. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 ikke hørt om merket, har du bilder? Nå husker jeg ikke utvekslingen på suzukien men min første tanke er at 21" alu blir for lett og 25" stål kan bli i tyngste laget Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 25R iallefall, men kanskje den også blir for liten Vi snakker jo om et fartspotensiale på opp mot 50 knop her... .. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 (redigert) ivar skrev 59 minutter siden: ikke hørt om merket, har du bilder? Nå husker jeg ikke utvekslingen på suzukien men min første tanke er at 21" alu blir for lett og 25" stål kan bli i tyngste laget Det er vel 2,59:1 på DF140A. Ble visstnok endret i 2007. Så ikke sikkert 25" er helt borte vekk. De gamle hadde annen utveksling som ga mere fart med mere moderat stigning. Den nye utgaven er nok egentlig ikke påtenkt slike racing-applikasjoner, men høyere turtall hjelper jo Men ser at båten er ganske bred, og ikke kjempelett så dette blir nok bare prøve og feile-metoden hvis ingen har prøvd propellene før på denne båten? Bør uansett relativt lett klare 45 knop med korrekt propell. Båten er ca 17,5 fot for å være mere eksakt. Litt overraskende at den er godkjent for 150 hk. Kan tyde på enten et veldig godt og sterkt skrog og/eller et litt tungdrevet skrog. Men på DF140 må du uansett klare å oppnå ca 6000 rpm alene i båten, ellers er propellen for tung (for stor stigning). https://armplast.eu/products/motor-boats/emili-530 47 knop hevdes det Redigert 9.Mai.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Solseng Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Vi får jo håpe at 25" er stort nok. Begynner å bli veldig få alternativer i denne propellstørrelsen hvis man trenger enda mer stigning. Nå er min erfaring med stålpropellene til Suzuki (og Solas) at de er tyngre enn påstemplet og gjerne gir veldig lave slip-tall forutsatt at motor er fornuftig montert og at båtstørrelse/vekt står litt i stil med propellstørrelsen. Jeg kjenner ikke til propellene til 4,25" girkasse, så vrient å forutsi - men tror kanskje 25" er stort nok hvis farten ender opp rundt 46-47 knop. Har dog blitt overrasket før når det gjelder disse propellene. Jeg er dog litt nysgjerrig på hvorfor det fulgte med en 21" alupropell til denne båten. Fullastet hyttebåt og vannsport? Sitér dette innlegget Link to post
Toygard Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Helt riktig, selgeren sa at han hadde brukt den til og dra barna på litt forskjellig vannsport, samt noen fisketurer... ingen forklaring på hvorfor han brukte alu proppen. Uansett så er stålpropellen nå montert, 4 nye plugger er satt inn, ny motorolje med nytt filter samt ny girolje er på plass. Noe mere jeg bør gjøre motormessig tro ? Båten er vasket og polert, gjenstår litt småting før jeg forhåpentligvis kan prøve den til helga ??. Gir en tilbakemelding etter endt prøvetur. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Ja, fisking kan også være et argument for å gå ned i stigning. Godt mulig at han syntes det gikk litt for fort på tomgangsfart med stålpropellen hvis han f.eks. skulle dørge etter makrell. Vel, da har du selv to propeller å veksle mellom om visse typer bruk skulle tilsi det. Når det gjelder sjekklisten for båt/motor, vil jeg nevne å sjekke/drenere vannutskilleren på bensintilførselen (hvis du har) før du sjøsetter. Ellers er det vel bare å kose seg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Alle DF115 og DF140 leveres standard med 21" aluminumspropell. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Egentlig litt rart at noen motorer i det hele tatt leveres med en bestemt propell. Motorprodusenten aner jo ikke hva slags båt motoren havner på. Mercury leveres neppe med en fast størrelse propell. Fulgte iallefall ikke med noen propell med den jeg kjøpte ny i 2014. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Teerex skrev for 10 timer siden: Egentlig litt rart at noen motorer i det hele tatt leveres med en bestemt propell. Motorprodusenten aner jo ikke hva slags båt motoren havner på. Mercury leveres neppe med en fast størrelse propell. Fulgte iallefall ikke med noen propell med den jeg kjøpte ny i 2014. Samme med Yamaha - forhandleren sa bare "vi plukker ut rett propell til deg og sender med motoren" på 40-hesteren jeg kjøpte i 2002 og 115 hesteren jeg kjøpte etpar år senere. abbor skrev for 10 timer siden: Alle DF115 og DF140 leveres standard med 21" aluminumspropell. Suzuki/forhandlere har en vei å gå her , er sikkert flere suzukier i havna her som går med for stor propell. Har selv vært på prøvetur i en Hansvik 630 CS , det gikk seigt med 115hk , 3 pers ombord og 21" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
abbor Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Tidligere hvis en kjøpte en Antares 580 med DF90A, begge levert av Erling Sande, så kom den med for stor propell. Ikke mulig å få opp i plan hvis den er tungt lastet. Jeg forstår ikke hvordan dette var mulig. Jeg skal ha ny DF140B i sommer, heldigvis er 21" riktig propell for min båt, men flytter uansett over 20" Suzuki stålpropellen fra min gamle DF115. 21" aluminum og 20" stål gir jo tilnærmet samme turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.