
Teerex
Chris284 skrev for 2 timer siden:Er nok bare D serien som har gløding. Så på feil tegning.
Ser at det er Cummins og da er det cmd / qsd.
QSD er de hvite common rail-utgavene som kom i 2006.
Gløding er opsjon på bl.a. min -98 modell D-tronic 250. Men helt unødvendig, iallefall i "normale " temperaturer ned mot 0 grader. Så det er nok de færreste som har det. Disse direkteinnsprøytede motorene er lettstartet. Men antar at gløding er standard på utgavene med forkammer og mekanisk dieselpumpe.
Siden Cummins ikke har noe å gjøre med utviklingen av disse motorene så bruker jeg ofte VM sine egne benevnelser på dem. De begynner alltid på MD706 (de svarte) eller MR706 (de hvite QSD).
VM Motori solgte også disse motorene under sitt eget merkenavn, og MR-utgavene selges fortsatt. Også i Norge.
Koden 706 står for 700 kubikk pr. sylinder og 6 sylindre. Så følger to bokstaver som forteller om det er mekanisk eller elektronisk styrt dieselpumpe, og hvilken effektklasse motoren er i.
Denne 300 hk-utgaven er en MD706LH, og det står på etiketten på ECU.
LI og LB er 250 hk (tidlig og sen utgave), LS er 270 hk og LX er 320 hk.
For MR-utgavene må man legge på 20-30 hk på LH og LX, de er jo hhv. 320 og 350 hk.