Jump to content

Oljenivå VP 280 Drev.

Bømlafjord

Recommended Posts

Har skiftet tettninger på propellaksling i dag på mitt VP 280 DP Drev.

Da eg skulle fylle på olje steig nivået litt raskt på slutten og brott var eg over merke på peilepinnen.

I boken står det at drevet skal ha 2,7 liter, men tror nok 2,8 L er meir rett. Eg har no ca 2,9 liter olje på.

Noen som veit om dette går greit eller om det er lurt å tappe av litt olje.

Løyser eg tappeskruen no er det jo typiskt at eg ikkje får den på gjenger igjen før alt oljen er ute. :crazy:

Hei

Når du nå har båten på land. Fyll opp olje helt til det renner over. Til våren tapper du ut slik at oljen ikke overskrider max merket på peilepinnen. Det er svært viktig ikke å ha oljen over maksmerket når du kjører ellers blir det for stort trykk og pakninger ryker. Husker jeg ikke feil så er det 0,15l mellom min og maks merket. Peilepinnen skal ikke skrus ned ved måling. Husk og skift o ring både på peilepinnen og tappeskruen.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg har blitt fortalt at for mye olje på et slikt drev kan medføre at det blir vanskelig å sette i gir.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Skal der byttes olje hvert år på dette drevet?

Eller er intervallene lengre?

Hadde tenkt å ha båten ute i vinter, men den skal en kjapp tur opp til våren igjen. Bør jeg bytte oljen da?

I instruksjonsboken som ligger i dokumentarkivet står det oljeskift hver 200 time dog minst en gang i året. For det fleste av oss vil det si en gang i året. Problemet med disse drevene som lever sitt liv under vann er vanninntrening i større eller mindre grad med påfølgende reduksjon i oljens smørevirkning. Derfor tror jeg dette er feil plass å spare.

Vår båt ligger også ute hele året. Vi pleier å slipsette noen dager i juni, og i tillegg til oljeskift bør også belgene og offeranodene sjekkes. Hos oss er spesielt propellakselanoden utsatt, denne kan ikke stå noe lenger enn ett år.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...