Daniel Klemetsen Startet 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2021 Hei, jeg "klokket" propellene som vist på en monteringsanvisning, hvor den bakerste propellen skille ha en finne i posisjon 12 (rett opp) og den ytterste kl 6 (rett ned). Det var ikke det samme som var på båten fra før, og jeg følte på første kjøretur at båten begynte hoppe (baugen gikk opp og ned som på bøler) ved max fart og litt tilt. I praksis kunne jeg ikke ha noe tilt aktivert I det hele tatt.. Noen hevder at det ikke har noe å si på posisjonen, andre sier at de skal monteres som jeg gjorde. Noen som har lekt seg noe med dette og funnet en sweet spot? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 (redigert) Poenget er vel at propellbladene skal møtes i en spesiell posisjon når de er øverst, for å gi bedre et eller annet. Men tror ikke dette er særlig merkbart fra føreplassen. Kommer vel også an på om man har 3+3 eller 4+3 blad. På sistnevnte blir vel dette litt anderledes og kanskje av mindre betydning. Her en tråd som omhandler emnet Og her en som har byttet fra det 3+3 til 4+3 blad og angivelig fikk noen problemer http://www.clubsearay.com/index.php?threads/bravo-3-prop-direction.88581/ Redigert 9.Mai.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Daniel Klemetsen Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg har 3+3 enn så lenge.. Brukte samme manual som du hentet bildet fra ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Daniel Klemetsen Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg får litt vibrasjon på maks fart hvis jeg ikke bruker tilt, og når jeg tar litt tilt så begynner den å hoppe.. I fjor kunne jeg tilte ganske mye før det skjedde så er ikke helt sikker på hva som skjer her.. Mulig jeg tar av propellen og flytter den ett spor eller to for å se forskjell.. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Det har noe å si. Det viktigste er at bladene ikke møtes direkte under plata, dvs. kl. 12. Bildet over viser optimal montering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.