Gammern Startet 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2021 Kunne tenke meg å bruke en ozongenerator for å få bukt med "båtlukt" ? Har blitt fortalt at gummilister tørker ut, slanger blir morkne og en del annen elendighet. Noen med virkelig erfaring som kan dele med seg ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 I båten brukte jeg Biltemas fuktfjerner på boks. En lav boks på kanskje 12cm i diameter. Har av lokket, og den har noe i fast form inni. Fungerte med å fjerne båtlukt i båten. Samt også lukt fra dieselsøl jeg ikke klarte å tørke opp i motorrommet. Så effektiv! ? Holdt lenge og ikke parfymert. Har også ozongenerator, men har ikke brukt i båten. Bruke én sjelden gang er vel uansett ok, men ikke hele tiden. Brukte den i en leiebil i fjor. Den var "satt inn" med Wunderbaum så jeg ble uvel. Satte inn ozongenerator og lot den gå i 10 minutter, deretter lot bilen stå med lukkede dører i en times tid. All lukt var borte. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Fant dette: Det er riktig at ozon angriper alt organisk materiale. Det er stor forskjell på om det er en vedvarende belastning over en lang periode eller bare et øyeblikks behandling. Det er ingen risiko ved å behandle en bil med for eksempel OZ kompaktrensere. Det er ikke tilrådelig å behandle en bil mer enn en gang. Vær oppmerksom på følgende; det er kun ved meget høye konsentrasjoner av ozon, at det er fare for at ledninger og lign. tar skade. Det er derfor ingen risiko i kontorlokaler og private hjem, da kompaktrenserne ikke er kraftige nok til å fylle så store lokaler med så høye konsentrasjoner av ozon, at ledninger og gummi kan ta skade med mindre de står på i flere døgn - eller brukes på en uforsvarlig måte. http://jimco.no/pages/produkter/ofte-stilte-sporsmal.php Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Familiesnekke Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg kjører en runde med ozon før sesongen. Det hjelper en stund, men «båtlukta» kommer snikende tilbake over tid. Kilden til lukta må bort. I båten er det mange mulige kilder; -vannlekkasjer -kondens -dieselsøl -«suppa» i kjølsvinet -gamle septikslanger -delvis tette skott; altså innelukkede små rom uten skikkelig luftsirkulasjon -mugg og søl i skrogtrekk, motorromsisolasjon og treverk -det er sikkert også mange andre gode kandidater Har du ett eller flere av problemene over, så vil ozonbehandling kun virke midlertidig på båtlukta. Ozon angriper alle karbonforbindelser den kommer i kontakt med, men vi snakker om på atom/molekyl-nivå, og ikke en penetrerende supergass som gnager over slanger og pakninger i ett jafs. Jeg tenker at en eller to sjokkbehandlinger med ozon per år går bra, men jeg ville ikke kjørt den over lang tid eller før hver helg...! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Alternativt kan Airsponge forsøkes. Da sprøyter man vel på bakterier som spiser de bakteriene som lager lukt. Så dør de når det ikke er mer å spise. Sånn fritt etter hukommelsen etter å ha lest en reklame for mange år siden. Min erfaring: virket egentlig ganske bra når det ble gjort jevnlig (altså en sjelden gang innimellom). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.