Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Vanskelig å skille vedlikehold fra byggekost. De tyngste postene var rigg, el-wincher, seil, baugpropell, navigasjon m/radar. Stålet i seg selv er vel ca. 50000. 4 tonn bly, heller ikke billig. Hva jeg ville gjort annerledes, ikke godt å si. Jeg er egentlig imponert over båten. Kunne kanskje hatt en bedre vekt til å veie inn blyet. Tror badevekten var overdrevet 'snill'. I så måte har Hulda blitt svært tung og utpreget vektstabil. Hvilket gir en båt som trenger litt vind for å få opp farten. Stabiliteten har også en resultant i last på rigg og seil. Uansett er disse detaljene høyt dimensjonert. Hva som er verd å ta med seg er hvor ekstremt Hulda er isolert. Båten er knusktørr innvendig, kan brukes året rundt, tåler å gå i is. Innvendig styrepos. brukes flittig. Storseilet hadde trengt et tredje rev, så lite seil at det skulle kunne brukes som stormseil. Nå er det kryssfokken som må ta jobben alene. 

 

Legge til: 'Alle' skal ha centercockpit. Har ikke savnet det ett sekund. For meg er det viktigere at båten kan drukne i en bølge, og cockpit er tømt på noen sekunder. Uten at det kommer ett drypp vann inn i innredningen. I tillegg har Hulda få skroggjennomføringer. For uten propellaksling og roraksling, er det tre gjennomføringer til: to vann inn  og ekkolodd. Gjennomføringer for vann er sveiset inn. På en alu.båt bør du bruke kompositt.

Hulda

Hulda

Vanskelig å skille vedlikehold fra byggekost. De tyngste postene var rigg, el-wincher, seil, baugpropell, navigasjon m/radar. Stålet i seg selv er vel ca. 50000. 4 tonn bly, heller ikke billig. Hva jeg ville gjort annerledes, ikke godt å si. Jeg er egentlig imponert over båten. Kunne kanskje hatt en bedre vekt til å veie inn blyet. Tror badevekten var overdrevet 'snill'. I så måte har Hulda blitt svært tung og utpreget vektstabil. Hvilket gir en båt som trenger litt vind for å få opp farten. Stabiliteten har også en resultant i last på rigg og seil. Uansett er disse detaljene høyt dimensjonert. Hva som er verd å ta med seg er hvor ekstremt Hulda er isolert. Båten er knusktørr innvendig, kan brukes året rundt, tåler å gå i is. Innvendig styrepos. brukes flittig. Storseilet hadde trengt et tredje rev, så lite seil at det skulle kunne brukes som stormseil. Nå er det kryssfokken som må ta jobben alene. 

 

Legge til: 'Alle' skal ha centercockpit. Har ikke savnet det ett sekund. For meg er det viktigere at båten kan drukne i en bølge, og cockpit er tømt på noen sekunder. Uten at det kommer ett drypp vann inn i innredningen. I tillegg har Hulda få skroggjennomføringer. For uten propellaksling og roraksling, er det to gjennomføringer til: to vann inn  og ekkolodd.

Hulda

Hulda

Vanskelig å skille vedlikehold fra byggekost. De tyngste postene var rigg, el-wincher, seil, baugpropell, navigasjon m/radar. Stålet i seg selv er vel ca. 50000. 4 tonn bly, heller ikke billig. Hva jeg ville gjort annerledes, ikke godt å si. Jeg er egentlig imponert over båten. Kunne kanskje hatt en bedre vekt til å veie inn blyet. Tror badevekten var overdrevet 'snill'. I så måte har Hulda blitt svært tung og utpreget vektstabil. Hvilket gir en båt som trenger litt vind for å få opp farten. Stabiliteten har også en resultant i last på rigg og seil. Uansett er disse detaljene høyt dimensjonert. Hva som er verd å ta med seg er hvor ekstremt Hulda er isolert. Båten er knusktørr innvendig, kan brukes året rundt, tåler å gå i is. Innvendig styrepos. brukes flittig. Storseilet hadde trengt et tredje rev, så lite seil at det skulle kunne brukes som stormseil. Nå er det kryssfokken som må ta jobben alene. 

 

Legge til: 'Alle' skal ha centercockpit. Har ikke savnet det ett sekund. For meg er det viktigere at båten kan drukne i en bølge, og cockpit er tømt på noen sekunder. Uten at det kommer ett drypp vann inn i innredningen. I tillegg har Hulda få skroggjennomføringer. For uten propellaksling og roraksling, er det to gjennomføringer til: to vann inn  og logg.

Hulda

Hulda

Vanskelig å skille vedlikehold fra byggekost. De tyngste postene var rigg, el-wincher, seil, baugpropell, navigasjon m/radar. Stålet i seg selv er vel ca. 50000. 4 tonn bly, heller ikke billig. Hva jeg ville gjort annerledes, ikke godt å si. Jeg er egentlig imponert over båten. Kunne kanskje hatt en bedre vekt til å veie inn blyet. Tror badevekten var overdrevet 'snill'. I så måte har Hulda blitt svært tung og utpreget vektstabil. Hvilket gir en båt som trenger litt vind for å få opp farten. Stabiliteten har også en resultant i last på rigg og seil. Uansett er disse detaljene høyt dimensjonert. Hva som er verd å ta med seg er hvor ekstremt Hulda er isolert. Båten er knusktørr innvendig, kan brukes året rundt, tåler å gå i is. Innvendig styrepos. brukes flittig. Storseilet hadde trengt et tredje rev, så lite seil at det skulle kunne brukes som stormseil. Nå er det kryssfokken som må ta jobben alene. 



×
×
  • Create New...