Jump to content

Bør man velge grill for kull eller gass?

Haveva

Recommended Posts

Båten har ikke gassanlegg fra før, men det er mulig å sette en liten "camping-gassbeholder" ved siden av ved bruk. Riktignok plass til kun en liten på 450g butan/propanblanding.  Kjenner jo godt til ulemper og fordeler ved både kull og gass fra før, men da bare hjemme i egen hage. Ingen erfaring med dette på båt. Hva mener folket? Bør man gå for gass eller kull i båt? Ulemper/fordeler her? Blir det pes med noen av delene? Evt hvordan?

De som vi har sett på så langt og kan være aktuelle er disse:

Kull

Gass

Tja, har ikke gjennomført noen fysiske tester men i fjor kjøpte jeg 4 beholdere til en 2 ukers tur med et vennepar. Vi grillet kanskje annenhver/hver tredje dag og når vi kom hjem hadde jeg 2 bokser kvar ? så holder vel til ca 3~ middager en sånn?

PS. Kjøp beholdere på thansen og ikke en båtbutikk, er 50% på prisen.

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Tusen takk for svar :thumbsup: Da har jeg et godt estimat i det minste. Kan forresten disse beholderne oppbevares trygt i båten? Er det steder de ikke bør oppbevares? Har det noe å si om den er åpnet, altså om den allerede har vært i bruk og deretter koblet fra? Må den da oppbevares annerledes enn de uåpnede?

Gass er kjappere, rensligere og meget godt egnet til båtbruk.

En vennebåt sverger til kull, og når jeg ser hvordan det styres med kull som drøsser, og griser til stuerommet i båten, tennvæska som enten har lekket ut, eller glemt og kjøpe ny, og ikke minst mangelen på muligheten til å justere ned varmen.

Ja da sitter jeg og koser meg med en kald øl og ei ventepølse.

At maten smaker så mye bedre fra kullgrill, har jeg heller ikke belegg for å si.

Har selv Weber sin turgrill på gass, og er meget fornøyd. Kjøpte med en slange med regulator for "vanlige" propaflasker, og en 2 kg flaske vil jeg anslå til å holde ca 30 grillinger, koster 149,- og fylle opp.

Vil tro at grillkull/tennvæskebudsjettet er noe høyere, om det skulle bety noe.

Det viktigste for meg er at når jeg vil grille, ja da slår jeg på grillen og griller.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg sverger til kull. Rett og slett fordi det er den naturlige metoden. Ventetiden til grillkullene er varme er en del av prosedyren. Og det smake iallfall ikke dårligere.

Vi griller riktignok ikke ombord men ofte i uthavn. Med grillkull kan du lett bygge deg en grillgrop. Aller best liker vi grilling på glørne i bålet. Det enkleste er ofte det beste.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

nomen skrev 2 minutter siden:

Gass er kjappere, rensligere og meget godt egnet til båtbruk.

En vennebåt sverger til kull, og når jeg ser hvordan det styres med kull som drøsser, og griser til stuerommet i båten, tennvæska som enten har lekket ut, eller glemt og kjøpe ny, og ikke minst mangelen på muligheten til å justere ned varmen.

Ja da sitter jeg og koser meg med en kald øl og ei ventepølse.

At maten smaker så mye bedre fra kullgrill, har jeg heller ikke belegg for å si.

Har selv Weber sin turgrill på gass, og er meget fornøyd. Kjøpte med en slange med regulator for "vanlige" propaflasker, og en 2 kg flaske vil jeg anslå til å holde ca 30 grillinger, koster 149,- og fylle opp.

Vil tro at grillkull/tennvæskebudsjettet er noe høyere, om det skulle bety noe.

Det viktigste for meg er at når jeg vil grille, ja da slår jeg på grillen og griller.

Budsjettet er ikke så viktig i så måte - ikke i dette tilfellet i hvert fall :wink: 

Har bare en 25-fot og tenker derfor at en grill til å henge på rekka kan være helt fint. Vil ikke en Weber turgrill bli litt stor i så måte for vår del da tror du? Kan nok sikkert få plass til en 2 kg flaske, men har ikke helt målene i hodet. Ny båt for oss dette. 

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Jeg sverger til kull. Rett og slett fordi det er den naturlige metoden. Ventetiden til grillkullene er varme er en del av prosedyren. Og det smake iallfall ikke dårligere.

Vi griller riktignok ikke ombord men ofte i uthavn. Med grillkull kan du lett bygge deg en grillgrop. Aller best liker vi grilling på glørne i bålet. Det enkleste er ofte det beste.

Tenkte egentlig mest på å kunne grille ombord. Det kom ikke frem av innlegget ser jeg. Fint å grille på ute i det fri også. Veldig hyggelig både for barn og voksne, men det gjør vi ofte når vi ikke er ute i båten ellers. 

Haveva skrev 19 minutter siden:

Tenkte egentlig mest på å kunne grille ombord. Det kom ikke frem av innlegget ser jeg. Fint å grille på ute i det fri også. Veldig hyggelig både for barn og voksne, men det gjør vi ofte når vi ikke er ute i båten ellers. 

Jeg forstod egentlig det. Men jeg ville gjerne slå et slag for naturmetoden. Vi ligger nesten aldri i marinaer utenom hjemmehavna og finner det naturlig å gå i land for å grille. Ombord i båten ville jeg også foretrukket kull.

Og da blir det slik at selv om jeg hadde hatt gassgrill ombord, måtte jeg alltid ha med meg grillkull uansett. Ofte holder det også med ved og kongler. men det kan ofte være vanskelig å finne ved i uthavner. Så når vi planlegger strendhugg med bål eller grilling tar vi gjerne med en sekk tørr bjørkeved.

En gang vi var i uthavn og grillet og koste oss på svabergene kom det rop om hjelp fra en båt som hadde mistet en del til gassgrillen i vannet. Det var på rundt 8-10 meter. Det tok junior og jeg som en utfordring for fridykking. Gamlingen var først nede og reddet dagen for de uheldige. Så svømte vi tilbake til naturgrillen vår og tok med oss noen gratis østers på veien.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Vi er i samme dilemma som trådstarter.

Som @NilsPils liker jeg også best kullgrill på land i uthavn.

Men; noen ganger blir det mye styr å balansere alt av remedier frem og tilbake bare for å fyre av et par kjappe pølser og en burger, eller hvis vi egentlig bare har lyst til å sitte godt rundt bordet i båten og spise, eller kanskje fordi landgangen er vanskelig eller fordi det regner. Da hadde det vært greit med en gassgrill beregnet for å grille ombord...

Vi har motorbåt, og hos oss er det ingen naturlige steder å montere opp grillen «permanent». Jeg tenkte først på Magma, men tenker nå at dette bare blir styr.

Jeg vurderer nå gassgrill fra Weber, som jeg kan sette på badeplattformen, men jeg er litt bekymret for at underlaget kan bli for varmt (ødelegge eller sette fyr på gelcoat/polyester).

Har noen av dere funnet en «løs»gassgrill som egner seg til formålet?

Eller har dere laget en løsning for å beskytte mot varm grill. Ønsker ikke skiferbelagt badeplattform :nonod:

Eksempler:

Weber Go-Anywhere Gas:

https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/grill/gassgrill/weber-go-anywhere-gas/1010238.11230/?gclid=EAIaIQobChMI2tHM48e98AIVReJ3Ch1zdwmgEAQYASABEgIxaPD_BwE

Weber Q1000 gassgrill:

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/grill-og-grilltilbehor/gassgrill/WEBQ1000/weber-q1000-gassgrill?&scid=SEM6284&gclid=EAIaIQobChMI2tHM48e98AIVReJ3Ch1zdwmgEAQYAiABEgI1-vD_BwE&gclsrc=aw.ds

Andre godt utprøvde forslag?

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Familiesnekke skrev 4 minutter siden:

Men; noen ganger blir det mye styr å balansere alt av remedier frem og tilbake bare for å fyre av et par kjappe pølser og en burger, eller hvis vi egentlig bare har lyst til å sitte godt rundt bordet i båten og spise, eller kanskje fordi landgangen er vanskelig eller fordi det regner. Da hadde det vært greit med en gassgrill beregnet for å grille ombord...

Vi har motorbåt, og hos oss er det ingen naturlige steder å montere opp grillen «permanent». Jeg tenkte først på Magma, men tenker nå at dette bare blir styr.

Jeg vurderer nå gassgrill fra Weber, som jeg kan sette på badeplattformen, men jeg er litt bekymret for at underlaget kan bli for varmt (ødelegge eller sette fyr på gelcoat/polyester).

Eksempler:

Weber Go-Anywhere Gas:

https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/grill/gassgrill/weber-go-anywhere-gas/1010238.11230/?gclid=EAIaIQobChMI2tHM48e98AIVReJ3Ch1zdwmgEAQYASABEgIxaPD_BwE

Weber Q1000 gassgrill:

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/grill-og-grilltilbehor/gassgrill/WEBQ1000/weber-q1000-gassgrill?&scid=SEM6284&gclid=EAIaIQobChMI2tHM48e98AIVReJ3Ch1zdwmgEAQYAiABEgI1-vD_BwE&gclsrc=aw.ds

Er nettopp Magma, som jeg linket til, vi også har vurdert, men alt man må koble til i tillegg til grillen utgjør plutselig veldig mye mer penger enn selve grillen. 

Tenker også på dette med plassering om vi ikke skulle feste den på rekka. Det må jo bare bli altfor varmt på badeplattformen? 

Familiesnekke skrev 59 minutter siden:

Eller har dere laget en løsning for å beskytte mot varm grill. Ønsker ikke skiferbelagt badeplattform :nonod:

Eksempler:

Weber Go-Anywhere Gas:

Weber Q1000 gassgrill:

Har en Q1200 som vel er ganske lik Q1000 som brukes på badeplattformen. Det er ikke noe problem med varme, den har føtter. Jeg har gassanlegg fra før med 10kg kompositt flasker. Har laget opplegg med hurtigkopling for gassen som brukes til tilkopling til grillen og til en krabbekoker. Har trekk til grillen og den lagres på flybridge når den ikke er i bruk. Flott grill, renslig og enkel i bruk.

Har en sånn liten kjekk gassgrill som bruker sånne små gassbeholdere. Disse bruker jeg også på et kokeapperat, og en varmeovn.

Grillen kommer i en koffert, og dem selger di på coop hvert år om sommeren.

Kullgrill i båt har ikke streifet meg tanken en gang, men har en stor hjemme som jeg er glad i.

Men båten så er jeg ikke helt komfortabel med gassystem.

Da er disse må kjekke og hendige, lette og pakke vekk ute etterpå mtp vist dem skulle lekke.

Nortonis skrev 4 minutter siden:

Har en sånn liten kjekk gassgrill som bruker sånne små gassbeholdere. Disse bruker jeg også på et kokeapperat, og en varmeovn.

Grillen kommer i en koffert, og dem selger di på coop hvert år om sommeren.

Kullgrill i båt har ikke streifet meg tanken en gang, men har en stor hjemme som jeg er glad i.

Men båten så er jeg ikke helt komfortabel med gassystem.

Da er disse må kjekke og hendige, lette og pakke vekk ute etterpå mtp vist dem skulle lekke.

Har selv en slik å kan ikke forstå at noen kan anbefale en slik. Ujevn varme, dårlig effekt, liten grillflate.  Eneste pluss er jo at prisen er så lav, men hadde ikke anbefalt den om den var gratis. Joda, en klarer å grille noen pølser eller ett par burgere, men det får du jo til i nøden på ett billig gassbluss til 79kr + en rist også om det er pengene det står på.

Kjøpte heller en Weber Q-1200 som er super. Veier lite, ikke så stor at den er umulig å stue vekk og fungerer til det meste. Kan også bytte ut ene risten med stekeplate så kan den tom brukes til å steke egg etc.

Har gått for gass selv, da det gjør logistikken en del lettere, samt jeg kan bruke den på badeplattformen (bruker Weber Q1000) som virker perfekt til vårt formål. Passe størrelse å frakte, lett å få på land i utvhavn, lett å rengjøre og grei kapasitet til 3 personer, lav varmeutvikling under giller (lokket blir veldig varmt)

Venner av oss bruker en Kobb grill jeg syntes virker veldig bra (fungerer til mer alsidig matlaging også) og har tilnærmet null varmeutvikling på utsiden. https://www.maritim.no/cobb-premier-gas-deluxe

Hadde en slik Weber turgrill for for kull i mange år i båten som jeg dessverre greide å miste i sjøen ved et uhell.

Derfor kjøpte jeg akkurat lik grill, men med gass når jeg skulle ha ny. Det viktigste poenget for oss er at en gassgrill blir fortere kald etter grilling og kan derfor pakkes vekk nokså umiddelbart etter grilling. Gassbeholderne på 450 gram kjøper jeg på Biltema eller Jula. I min bår har jeg et eget stuerom med god lufting tilpasset gassbeholdere.

index skrev 11 minutter siden:

Hvis jeg ikke kan grille på kull setter jeg heller på steikepanna. Jeg har aldri forstått helt sjarmen med gassgrill. 

Enig.

Dersom jeg skulle grille ombord ville det blitt en liten kullgrill festet på rekka. Jeg har allerede fester for stangholdere. sløyebrett og teinehaler. Jeg tror det ville vært enkelt å mekke et feste for en liten grill også. Skal tenke litt på det. Har bare 1001 andre prosjekter som må avsluttes først . . :smiley:

Vi har med en firkantet Weber kullgrill+kull dersom vi skal grille på land.

Det gjør vi nesten aldri. Har Magma grill (Ø=38 cm) som jeg har festet i en flaggstang akterut og skrudd fast et flaggstangfeste. Der står den permanent, selv under gange, noen ganger i friske forhold. Når vi skal grille, så står 5 kg gassflaske (kompositt) på badeplattformen ved siden av og jeg har kjøpt regulatoren og det jeg trenger for å kople til. Gassflasken står alltid ute. Tenner med en lang lighter da piezo tenneren sluttet å virke etter en stund.

Bestilte akkurat ny fra Seatronic nå (Ø=43 cm) for å få litt bedre plass på grillen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

nomen skrev for 12 timer siden:

100% vår erfaring også. Gikk for Weber Q2000 da den har plass til grøntforet i tillegg til grillribber & muligheten for å stable diverse klyper, marinader & grillbrus litt opp fra maur og dandere på det medfølgende utforld-bordet. Etter et par forsøk husker man til og med å felle ut klaffene fra grillflaten før oppvarming av grill slik at man får minimalt med smeltet plastikkmerker. 

Anbefales!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...