Jump to content

Bør man velge grill for kull eller gass?

Haveva

Recommended Posts

index skrev 1 time siden:

Hvis jeg ikke kan grille på kull setter jeg heller på steikepanna. Jeg har aldri forstått helt sjarmen med gassgrill. 

Artig det der, jeg har nemlig aldri forstått sjarmen med kullgrill??

Sjarmen med å grille og det å lage mat ute ser jeg absolutt?

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Har en Magma gassgril med ett egenmodifiser feste som passer rett opp ett innfelt feste for kalesjestang el ved akterenden som satt på båten fra før. Er bare å sette grillen på plass og sette i gang. Ingen fare for at noe blir varmt el i nærheten.

Fordelen med Magma grill er t denblir for kald når jeg har slått av gassen

Jeg brukte tidligere en Cobbs Premier kullgrill i trollingbåten (trolling = avansert dorgefiske) hvor jeg brukte en av de store kullbrikettene. Fungerete helt greit når jeg skulle lage mat til flere. Jeg hadde faktisk aldri brukt kullversjonen når jeg var alene i båten fordi det tar litt tid før den er varm, men enda viktigere er at det tar lang tid før briketten er brent opp og grillen blir kald. Siden jeg driver med trolling så jeg fisker selvsagt også når jeg lager mat og da det er viktig for meg å få ryddet på på bakdekket snarest mulig slik at jeg har plass hvis jeg får fisk. Men siden jeg fisker mye alene fra båten og kan tenke meg litt grillmat også når jeg er alene så kjøpte jeg Cobbs Permier gassgrill, har både orginal grillplate, grillplate med ribber og stekepanne til den. Er godt fornøyd, nå blir det grillmat til middag i båten når jeg ønsker, er også mindre jobb å vaske gassversjonen enn det er med kullversjonen.  Driver mye med nattfiske og med fiske som starter svært tidlig på morgenene, når jeg har med "matros" så er Cobbs gassgrill med stekepanne ideell for å lage egg og bacon til frokost. 

Kullversjonen brukes nå bare i båten jeg har i Oslofjorden, da skal det lages mat til mange og vi har god tid.

Roger jo skrev 9 minutter siden:

Lurer på om ikke det er  lukten og smaken av tennvæske som er grunnen. 

Unnskyld måtte bare :wflag:

Man må bare lære seg å tenne opp uten tennvæske... :smiley: 

Andre vi si at propan/butan (eller egentlig lukt-tilsetningstoffene) som spres før man tenner eller når flammen slukker av vinden ikke lukter bare bra det heller :wink: 

scamπ skrev for 2 timer siden:

Fikk noen uvenner med kullgrill på rekka. Bruker gassgrill nå, og ser klart fordelen med det: ikke noe søl med aske, ingen grinete båtnaboer, grillen blir fort varm og fort kald. Dog savner jeg smaken som kullgrill gir. 

Er jo fremdeles mulig å ha litt tennvæske på pølsene om det er smaken du savner?

Ellers er det jo mulig å tilsette en røykepose på gassgrill om du vil ha røyksmak.

Har vært storfornøyd med Weber Q1200. Enkel i bruk og tilstrekkelig varme. At den blir fort kald er også viktig. Er så kjedelig å dyppe kullgrillen i sjøen for nedkjøling når en skal videre:giggle: Kullet flyter rundt og grillen ruster.

Q1200 kommer til kort ved grilling av marshmallows og blir litt liten når vi har gjester. 

Redigert av tilplan (see edit history)
1 hour ago, Baat_man said:

Er jo fremdeles mulig å ha litt tennvæske på pølsene om det er smaken du savner?

Ellers er det jo mulig å tilsette en røykepose på gassgrill om du vil ha røyksmak.

Nja, om ikke tennvæskesmaken, så røyksmaken. Røykpose var et godt tips! Har faktisk en pose med noe røykspon fra Abu, det skal testes til helgen :)

Baat_man skrev 1 time siden:

Om det smaker tennvæske er du en dårlig grillkokk. Du griller på uferdige grillkull. Men grillkull gir røyksmak, som vi forbinder med grillsmak. Gassgrill gir ikke helt det samme. Selv om det er lettvint, praktisk,  hurtig og alt det der. Hvorfor skal alt i livet på død og liv være så lettvint? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vil man ha en kompakt gassgrill så er jeg ikke i tvil om at Q1000/1200 er veien å gå. 

Hadde forgjengeren Q120 i over 10 år, hjemme, på camping og på båtturer.

Den sto ute hele året og var fortsatt rustfri og fungerende da jeg ga den vekk fordi jeg trengte noe større. 

Blir det grill i båten så blir det definitivt en Q1000. ??

Jeg har forsåvidt ingen sterke meninger om grill - kull eller gass. Jeg har gjort det slik som dette (nevnte det over):

Nå har jeg kjøpt ny Magma da den som står på båten er litt for liten (Ø=38cm), mens den nye er på Ø=43 cm. Dessuten har jeg tatt kverken på det rustfrie stålet ved å overvarme grillen + pluss mistet den i vannet, så det ble mye rust. Nå blir det mye finere når jeg kommer i båten imorgen :smiley:

IMG_6179.jpeg

IMG_6189.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hadde ein weber q 1000 i min forrige seilbåt. Denne var heilt kanon.

Har ein kullgrill ombord i Jandia. Som gjer at maten smaker heilt kanon.

Ein får jo ikkje den siste prikken over i`en med ein gassgrill, men du verden så mykje meir praktisk.

Om det regnet ute, satt me berre weberen på bordet i cockpitten, under kalesja, og grilla der :)

Dette kan eg ikkje gjer med kullgrill da det blir veldig risky med tanke på flammer, aske og sprettende grillkull.

Når me er i varmen, og det er sol og fint kvar dag, så er det jo veldig flott og koselig å kunna sitta på akterdekk med kullgrill. Men på vestlandet, går eg for gassgrill :giggle:

Eg må vel også innrømma at sjølv om det blir betre resultat og smak med kullgrill, så kommer det nok ein gassgrill ombord i Jandia også....  Det er berre so mykje meir praktisk. Men der har eg plass til å ta ein : Ja takk begge deler :smiley:

Kullgrill ombord i Jandia:

DSC_0461.JPG.01ca3c0bfc62b33bfe1f6a1dfce66a4b.JPG

DSC_0443.JPG.c236f60686675d03ca693e8151bbe443.JPG

DSC_0438.JPG.23e5b0028af8205f48ef714015e73059.JPG

Weber i Midgard:    Denne var flyttbar, så den var ofte med på land også.

727785467_weberMidgard.jpg.8125e962ea9f75c472a758d62db9ddc2.jpg

Eg må også tilføra at den Weberen var heilt suveren. Og eg går gjerne for ein slik igjen!

Redigert av Steini (see edit history)

Vi gikk fra Weber Go Anywhwere kull til Weber Q100 gass for sikkert 10 år siden. Brukte gassgrillen på akterdekk, badeplattform, flybridge, fordekk, bygga, skjæra. Veldig god grill. Vår var koblet til en 5 kg dunk. 

Ville gått for gass hvis valget var mitt, men sjarmen med kull skal ikke underslås. Go Anywhwere med briketter  er ikke så veldig grisete - mer søl med løst køl. Anywhere var også lett å justere trekken/varmen på, og den tok litt mindre plass. 

• 2 uker senere...

Vi har nettopp kjøpt Q1200. Den kommer med regulator for de mindre Camping-flaskene. Vi har 5kg komposittflaske ombord, så vi kjøpte en «overgang-slange» slik at vi kan bruke stor flaske.

I tillegg har vi Biltema kullgrill til å ta med på land for ekte grillkos; ja takk; begge deler :thumbsup:

https://www.jernia.no/hjem-og-hage/grill/grillutstyr/weber-weber-engangsgassflaske-3pk/p/58016339?gclid=EAIaIQobChMIksCj2erq8AIVzeeyCh20iw-6EAQYAiABEgIGGfD_BwE

https://www.jernia.no/hjem-og-hage/grill/grillutstyr/weber-konverteringssett-go-anywhere-%26-performer-norsk-modell/p/58010491

https://www.biltema.no/fritid/hage/grill/kullgrill/grill-2000018483?gclid=EAIaIQobChMI9Nqvy-vq8AIVEGIYCh3w-geyEAQYASABEgJrvfD_BwE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...