Jump to content

Hvor lik er Webasto AirTop Evo 5500 og Webasto Airtop Evo 55?

lutt

Recommended Posts

Hei!

Hadde båten hos et fullservice-verft i vinter, hvor èn av delene på arbeidslisten var service på min Webasto 5500 som ikke samarbeidet så bra. Nå når jeg i dag fikk vært i båten for første gang i år, så gikk varmeren raskt inn i dårligere oppførsel enn den var i fjor (3-5++ forsøk på å starte, litt lunk hver runde, og grå røyk fra eksos før den gir opp og går inn i feilkode 2). Nå skal jeg bruke båten litt i løpet av uka ifbm regatta, og er litt redd for kalde netter under seil.

Så, i desperasjon vurderer jeg å kjøpe den nyere generasjonen med modellnr 55 ettersom jeg har en todo-liste på lengde med et vondt år innen onsdag. Hvor like er disse varmerne når det kommer til installasjon? Kan jeg mer eller mindre "drop in" erstatte den gamle varmeren? Jeg ble ikke så veldig klok av å lese manualer, så kanskje noen her har jobbet litt med begge varmere, og kjenner til eventuelle forskjeller?

Takk!

Jag hade en tekniker från Webastoåterförsäljare som dömde ut min 5500 tidigare i veckan. Monterade en 40, som de hade hemma. Monterades med samma ström och kablar till kontrollpanel. Men annan bränslepump och kabel till den. Kontrollpanelen bytte han också, men tror inte det behövdes. Alla rör behölls. 

Han fick dock montera tillbaka min gamla värmare då det visade sig vara tempsensorn som var trasig.

Takk, det høres jo lovende ut. Følger jo med nytt digitalt display ser jeg, men det kan jeg jo montere en gang jeg har mer tid. Så da virker arbeidslisten som følger;

- Ta ut gammel webasto, koble av alle ledninger og slanger - la de være.

- Sett inn ny webasto, koble til alt som er.

- Fjern gammel dieselpumpe ved tank.

- Sett inn ny dieselpumpe, med nytt kabelstrekk fra webasto til tank.

- Selge gammel webasto som dele-webasto på Finn.

Jeg vil gjette dimensjonene på pumpen er lik som den gamle, sånn at rør og slikt kan bestå? Eller jo, det skriver du jo at blir beholdt :). Nå er jeg optimistisk på at dette er en snau times jobb, med en pause for pils underveis.

Redigert av lutt (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...