Jump to content

Skade i baug, reparere uten å løfte på land?

vindspel

Recommended Posts

Jeg tok like så godt å smalt rett i fjellet her for noe dager siden og ble premiert med en skade fremme i baugen. Jeg lurer på om noen har noen formening om dette er noe jeg kan reparere mens båten ligger i sjøen eller om båten må opp for å få gjort det skikkelig. Hvor lenge må feks skaden tørke for å være sikker på at det ikke blir kapslet inn fukt. Båten er en sun odyssey 49 og det er forsåvidt en kaskosak men i og med tiden på året så er det jo nokså travelt på de fleste marinaer nå så lurer på om det er mulig å få gjort dette uten å løfte på land? Alle forslag mottas med takk.

IMG_0315.JPG

Ikke så lett å se på bildet, men ser ut for meg som skallet av gelcoat. Sånn ut fra det, en rent ukvalifisert løsning:

Om det går å ballaste så baugen blir litt høyere, slipe og fjerne løse flak, og gi det noen strøk med westsystem epoxy når det er tørt, så vil det hvertfall holde fukt unna gjennom sesongen. 

Problemet er ikke om du kapsler inn fukt eller ikke, det er om du får vedheft. Så lenge flaten er tørr skal det gå bra, men er det fukt vil du kunne få problemer. Ut fra bildet ser det ut som det er skade på glassfiberlaminatet også? Jeg tror jeg ville flytte så mye vekt bak i båten som mulig, tette midlertidig med epoxysparkel og så ta en større reparasjon når du er på land. 

Hei!

Hadde et tilsvarende uhell i fjor- riktignok var skade ca 40 cm over vannlinja: 10x5 cm overflate - helt inn til glassfiberen.

Plukket av løse flak, rengjorde med aceton, og lappet med biltemas blå 2 komponent epoxy filler og herder.

Ble meget bra, og fikk tommel opp av yard'en som utbedret skaden i slutten av sessongen.

Grad av eksponering for fukt/sjø/tørke av området blir vel sentralt i vurderingen av valg. Lykke til uansett!

203CC321-D3C2-4B34-AF53-EEFFD02A6250.jpeg

9A020A89-6559-42AA-834A-7010B2B5EAAB.jpeg

Redigert av VonSchnellfahrer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...