Jump to content

Har denne sinken kontakt med propell?

sirtroen

Recommended Posts

Hei!

Jeg var hos svigerfar i helga og fikk se båten han hadde kjøpt som stod på land. La merke til at det var flere sinkanoder der (som kanskje bør skiftes ut), men jeg lurer: Bør han ha en egen på propellen, eller dekkes det opp av den som er skrudd i kjølen og forbundet med ledning til gjennomføringen? (Det er gjenger i enden på propellmutteren.)

IMG_3992.jpeg

IMG_3991.jpeg

IMG_3990.jpeg

Nei, den dekker kun stevnbeslaget. Akslingen er isolert fra dette via cutlesslageret. Det skal settes en sinkanode på propellmutteren, du ser hullet til skruen som skal holde denne. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  index skrev On 10.5.2021 at 11.14:

Nei, den dekker kun stevnbeslaget. Akslingen er isolert fra dette via cutlesslageret. Det skal settes en sinkanode på propellmutteren, du ser hullet til skruen som skal holde denne. 

Vis hele sitatet  

Takk for svar.

https://batbua.no/produkt/sinkanode-for-propellaksel-kon/ Kan det være en slik da? Og blir det riktig å bestille 25mm sink dersom propellakslingen er 25mm, eller skal målet gjøres et annet sted?

Hulda skrev On 10.5.2021 at 11.18:

Er det ikke propellanoden vi ser der da? Inne i hullet sitter en unbrakoskrue. 

Vis hele sitatet  

Nå har jeg ikke tilgang til å se på den igjen, men i hullet var det i hvertfall gjenger, og den ser i tilfelle veldig lite tæret ut i forhold til sinken på kjølen. Det stod to på roret også, som var enda mer tæret.

sirtroen skrev On 10.5.2021 at 11.19:

Nå har jeg ikke tilgang til å se på den igjen, men i hullet var det i hvertfall gjenger, og den ser i tilfelle veldig lite tæret ut i forhold til sinken på kjølen. Det stod to på roret også, som var enda mer tæret.

Vis hele sitatet  

Da er det bare å handle anoden du linker til. Pass på å pusse konen som er propellmutteren slik at anoden får skikkelig kontakt. 

sirtroen skrev On 10.5.2021 at 11.18:

Takk for svar.

https://batbua.no/produkt/sinkanode-for-propellaksel-kon/ Kan det være en slik da? Og blir det riktig å bestille 25mm sink dersom propellakslingen er 25mm, eller skal målet gjøres et annet sted?

Vis hele sitatet  

Jeg ville ha tatt en telefon for å sjekke målene. Om det er innvendig eller utvendig f.eks.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  Ida Marie III skrev On 10.5.2021 at 14.09:

Tror definitivt Hulda har rett...det sitter en anode bak propellen på bildet ..

Vis hele sitatet  

Nei, det gjør det ikke. Det du ser der er konen som anoden skal skrus på. Med litt sinkrester som sikkert lurer øyet litt...

Enig med index. Ellers er det jo plass til en smal akselanode mellom propell og hylse om det skulle bli vanskelig og oppdrive rett anode til den konen i enden. Bare pass på at det er litt klaring mellom akselanode og hylse. Propellen kan presse motor og aksling noen mm  fremover og da kan anoden gnage på hylse hvis den ikke har nødvendig klaring.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...