Jump to content

Edit History

Ronald

Ronald

Jeg bytter motor, og i den forbindelse må jeg skifte klemflensen (ny motor er yanmar, den gamle var VP).

 

På den gamle var det bare klemmingen som hold fast til aksel, men på den nye er det slik at det må lages spor i aksel til de to siste (av totalt 6) skruer nærmest selve flensen. Dette fordi disse skruene ligger mer inn mot senter, og av den grunn treffer (toucher) ytre del av akselen. At det er gjort på denne måten er nok for å være (enda) sikrere på at sluring mellom flens og aksel ikke oppstår. Altså et slags kilespor, men ikke slik jeg normalt kjenner kilespor fra propellen.

 

Første bilde under viser en type flens (ikke min) som har denne type plassering av skruer. De hvite ringene viser de to skruene det er snakk om.

 

Jeg må til et mek.verksted for å få laget de nødvendige sporene. Det jeg lurer på er hvordan dette skal utformes? Hva er vanlig? Jeg ser for meg to muligheter, begge vist i siste bilde. Alternativ-1 er formet (nesten) helt etter skruene, og vil også låse aksel mot gliding ut/inn, mens sistnevnte gir noe større flesisbilitet for hvor langt inn på aksel flensen kan settes osv.

 

Hva er vanlig tilpasning av aksel med denne type flens?

image.png.bbc2fdc5560bc294b7745e2d5802a909.png

 

image.png.7f0f3508b61f5ec0484e87d9e4bfaa4e.png

 

Ronald

Ronald

Jeg bytter motor, og i den forbindelse må jeg skifte klemflensen (ny motor er yanmar, den gamle var VP).

 

På den gamle var det bare klemmingen som hold fast til aksel, men på den nye er det slik at det må lages spor i aksel til de to siste (av totalt 6) skruer nærmest selve flensen. Dette fordi disse skruene ligger mer inn mot senter, og av den grunn treffer (toucher) ytre del av akselen. At det er gjort på denne måten er nok for å være (enda) sikrere på at sluring mellom flens og aksel ikke oppstår. Altså et slags kilespor, men ikke slik jeg normalt kjenner kilespor fra propellen.

 

Første bilde under viser en type flens (ikke min) som har denne type plassering av skruer. De hvite ringene viser de to skruene det er snakk om.

 

Jeg må til et mek.verksted for å få laget de nødvendige sporene. Det jeg lurer på er hvordan dette skal utformes? Hva er vanlig? Jeg set for meg to muligheter, begge vist i siste bilde. Alternativ-1 er formet (nesten) helt etter skruene, og vil også låse aksel mot gliding ut/inn, mens sistnevnte gir noe større flesisbilitet for hvor langt inn på aksel flensen kan settes osv.

 

Hva er vanlig tilpasning av aksel med denne type flens?

image.png.bbc2fdc5560bc294b7745e2d5802a909.png

 

image.png.7f0f3508b61f5ec0484e87d9e4bfaa4e.png

 

Ronald

Ronald

Jeg bytter motor, og i den forbindelse må jeg skifte klemflensen (ny motor er yanmar, den gamle var VP).

 

På den gamle var det bare klemmingen som hold fast til aksel, men på den nye er det slik at det må lages spor i aksel til de to siste (av totalt 6) skruer nærmest selve flensen. Dette fordi disse skruene ligger mer inn mot senter, og av den grunn treffer (toucher) ytre del av akselen. At det er gjort på denne måten er nok for å være (enda) sikrere på at sluring mellom flens og aksel ikke oppstår. Altså et slags kilespor, men ikke slik jeg normalt kjenner kilespor fra propellen.

 

Første bilde under viser et type flens (ikke min) som har denne type plassering av skruer. De hvite ringene viser de to skruene det er snakk om.

 

Jeg må til et mek.verksted for å få laget de nødvendige sporene. Det jeg lurer på er hvordan dette skal utformes? Hva er vanlig? Jeg set for meg to muligheter, begge vist i siste bilde. Alternativ-1 er formet (nesten) helt etter skruene, og vil også låse aksel mot gliding ut/inn, mens sistnevnte gir noe større flesisbilitet for hvor langt inn på aksel flensen kan settes osv.

 

Hva er vanlig tilpasning av aksel med denne type flens?

image.png.bbc2fdc5560bc294b7745e2d5802a909.png

 

image.png.7f0f3508b61f5ec0484e87d9e4bfaa4e.png

 

Ronald

Ronald

Jeg bytter motor, og i den forbindelse må jeg skifte klemflensen (ny motor er yanmar, den gamle var VP).

 

På den gamle var det bare klemmingen som hold fast til aksel, men på den nye er det slik at det må lages spor i aksel til de to siste (av totalt 6) skruene nærmest selve flensen. Dette fordi disse skruene ligger mer inn mot senter, og av den grunn treffer ytre del av akselen. At det er gjort på denne måten er nok for å være (enda) sikrere på at sluring mellom flens og aksel ikke oppstår. Altså et slags kilespor, men ikke slik jeg normalt kjenner kilespor fra propellen.

 

Første bilde under viser et type flens (ikke min) som har denne type plassering av skruer. De hvite ringene viser de to skruene det er snakk om.

 

Jeg må til et mek.verksted for å få laget de nødvendige sporene. Det jeg lurer på er hvordan dette skal utformes? Hva er vanlig? Jeg set for meg to muligheter, begge vist i siste bilde. Alternativ-1 er formet (nesten) helt etter skruene, og vil også låse aksel mot gliding ut/inn, mens sistnevnte gir noe større flesisbilitet for hvor langt inn på aksel flensen kan settes osv.

 

Hva er vanlig tilpasning av aksel med denne type flens?

image.png.bbc2fdc5560bc294b7745e2d5802a909.png

 

image.png.7f0f3508b61f5ec0484e87d9e4bfaa4e.png

 

Ronald

Ronald

Jeg bytter motor, og i den forbindelse må jeg skifte klemflensen (ny motor er yanmar, den gamle var VP).

 

På den gamle var det bare klemmingen som hold fast til aksel, men på den nye er det slik at det må lages spor i aksel til de to siste (av totalt 6) skruene nærmest selve flensen. Dette fordi disse skruene ligger mer inn mot senter, og av den grunn treffer ytre del av akselen. At det er gjort på denne måten er nok for å være (enda) sikrere på at sluring mellom flens og aksel ikke oppstår. Altså et slags kilespor, men ikke slik jeg normalt kjenner kilespor fra propellen.

 

Første bilde under viser et type flens (ikke min) som har denne type plassering av skruer. De hvite ringene viser de to skruene det er snakk om.

 

Jeg må til et mek.verksted for å få laget de nødvendige sporene. Det jeg lurer på er hvordan dette skal utformes? Hva er vanlig? Jeg set for meg to muligheter, begge vist i siste bilde. Alternativ-1 er formet (nesten) helt etter skruene, og vil også låse aksel mot gliding ut/inn, mens sistnevnte gir noe større flesisbilitet for hvor langt inn på aksel flensen kan settes osv.

 

Hva er vanlig tilpasning av aksel med denne type flens?

 

image.png.7f0f3508b61f5ec0484e87d9e4bfaa4e.pngimage.png.e78516ff09844b8f4e4ffce9790d8e04.png

 



×
×
  • Create New...