Sailor2 Startet 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2021 (redigert) Jeg har Raymarine ST 6001 instrumenter fra 2005 med Seatalk 1. Når instrumentene (inkl autoilot) blir blanke (dvs ingen data i dem), mens kartplotteren har strøm, gjetter jeg på at problemet kan dreie seg om separat strømtilførsel. Er det forslag til hvor/hvordan jeg kan finne problemet? Hvor/hva kan jeg begynne å måle og hvilke verdier bør jeg se etter? Jeg har navigasjonsknapp på panelet som gir strøm til både kartplotter og instrumenter? Noen som vet hvordan strøm kommer til instrumentene? Hvis det er nettverksproblemer, hvordan finner jeg dette? Er det andre forslag til feilkilder eller fremgangsmåter? Redigert 10.Mai.2021 av Sailor2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Det pleier å være et rele bak styretavla. En svart terning med 4 poler med nr. 85, 86, 87 og 30. Styrestrøm på de to første fra panelet, + fra batteriet til nr. 30, og + til forbruker fra nr. 87. Dersom du ikke får spenning (12V) på nr 87 når kursen er aktivert på panelet, er releet sannsynligvis gåent. Jeg ville startet der. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Jeg har Raymarine C70 og ST6001. Autopiloten får strøm fra C70 og det kan jo være så enkelt som at kabelen har vaklet seg litt ut fra plotter eller ST6001. ST6001 har også egen av på knapp (lysknappen tror jeg) fra her jeg sitter nå. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 (redigert) Autopilotens kurscomputer skal ha separat strøm. Den drar mye mer enn instrumentene. Men instrumentet til piloten kan være koblet sammen med st 6001. Redigert 10.Mai.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sailor2 Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Det virker som kartplotter og instrumenter er koblet sammen med Seatalk kabel. Jeg antar at dette først og fremst er data.... Sitér dette innlegget Link to post
Sailor2 Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Takk for respons sålangt til alle 3. Kablene sitter godt på kartplotter og instrumenter, men skal se om jeg finner releet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Jeg husker ikke riktig. Men min ST 6001 kjører selv om navigasjonssystemet er slått av. Kurscomputeren har strøm inn og er sikret med 30 A hos meg. Det er jeg sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Sailor2 skrev 1 time siden: Det virker som kartplotter og instrumenter er koblet sammen med Seatalk kabel. Jeg antar at dette først og fremst er data.... Ja det er rett. Instrumentene får strøm fra seatalks felles strømforsyning ett eller annet sted i nettet -men ikke kartplotter. Plotter har separat strøm Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Når jeg roter langt bak i hjernekassa, så er det en flat plugg koblet til ST 6001. Den ene lederen er rød (+). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Sikker på at det ikke er fart/temp data? Det er flatstifter. Strøm skal in på ST nettet. Rød sort gul kabel. Gul er data rød og sort er strøm Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Er ikke sikker på noe som helst. Men på Hulda kjører autopilot (Ray) uten kobling til navigasjon (Garmin). Autopilot hjerne har 30 A inn, sikker på det. ST 6001 har egen pluss inn. Tror jeg. Autopiloten har rategyro og rorføler. Så har den fjernstyring. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 På min Smartpilot (computeren) sidder der både en POWER sikring og en Seatalk sikring, som dækker ST 6001 instrumentet. Måske har du samme setup? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.