Jump to content

Vannbåren varme

cassie

Recommended Posts

Jeg skal montere en Ardic 091-D varmer på ca 5 KW i båten.

Jeg skal benytte radiatorer og varmesløyfe under dørk på toalett.

Anlegget vil romme ca 15 liter inkl. VVbreder.

Normal temp på vannbåren varme i hus er ca 40 grader.

Driftstermostaten i diesel varmeren kutter ved 90 grader og starter varmeren igjen ved 60 grader

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å benytte defrostere.

Hva er normal vanntemperatur hos dere som har vannbåren varme.

mvh

Cassie

Hva som er vanlig temp på et slikt anlegg i båt vet jeg ikke, men har mye erfaring fra Bobiler og campingvogner der prisippet med vannbåren varme er mye likt. På disse anleggene ligger vanntempraturen på 75 - 85 grader. På bobil er det også vanlig med en varmeveksler mellom motor og varmesystemet.

Hjemme i huset benytter jeg termostat, men varmekolben står normalt på 80 grader.

I båten, hvor jeg også holder på med montering, monteres det også termostat tilknyttet 6.5 KW element. Er noe usikker på hva driftstemperaturen her ligger på, men vil tro at det blir noenlunde som hjemme i huset.

Jeg er litt redd for at de første radiatorene i sløyfa skal bli så varme at "små" hender kan bli brent.

Jeg har heller ingen formening om hvor lenge brenneren må være i gang før max temperatur oppnås, eller om jeg i det heletatt får max temp ( 90 grader).

mvh

Cassie

Hos meg er alt skjult anlegg, mao i dørken. Jeg har montert tilsammen 14 radiatorer, inklusive 2 med vifte på uteområde. De på uteområde har jeg felt inn i benk, med egenprodusert teakrist foran. Slipper heldigvis å være bekymret for at noen skal brenne seg.....

Det viktigste er forsåvidt ikke hvor mange grader du får anlegget opp i. Det er gjennomstrømningshastighet. Tenk for deg at du lar vannet transporteres så sent at du oppnår 90 grader. Dette vil medfør at du på slutten av transportrunden kanskje har 30-40 grader. Du vil da oppleve stor forskjell på kalde og varme områder. Cluet er mao at du har noenlunde jevn temperatur rundt hele sløyfen med høyere hastighet, da vil du få best effekt ut av anlegget, samt at det da kanskje holder med 60 grader kontra 90 ??????

Jeg for min del har 3 sirkulasjonspumper, mot anbefalt 1.

Meg bekjent ligger alle vannvarmere på 80-90 grader.

Så du bør nok montere ett beskyttelsesgitter rundt radiatorene.

En helt annen ting: Hvis du ikke allerede har kjøpt varmer ville jeg vurdert Eberspecher D-5WS istedet.

Denne slår seg ikke helt av, men veksler mellom lav og full effekt når den går på termostat. Gir langt bedre driftsikkerhet og mindre strømførbruk.

Den har også 80 grader som maks temperatur.

Ligger info om denne varmeren her.

Varmeren er anskaffet ny og ubrukt for en svært hyggelig pris.

I salongen blir radiatorene plassert i salong benkene.

Utfordringen blir i lugarene, kan muligens plassere radiatorene under køyene.

Hadde tenkt å montere separat 220V sirkulasjons pumpe samt 2+3Kw varmeelement for bruk ved landstrøm, eller via generatoren.

Er det vanlig å la motoren være en del av varmesløyfa? den representerer jo mye masse...

mvh

Cassie

Er det vanlig å la motoren være en del av varmesløyfa? den representerer jo mye masse...

mvh

Cassie

Jeg planlegger å montere bypassventil, slik at jeg kan velge om motoren skal være med i varmesløfa eller ikke. Når motoren går vil den være med i sløyfa og sørge for oppvarmingen. Når motoren ar ute av drift vil dieselvarmeren sørge for oppvarmingen. Da vil motoren stjele mye varme og bør bypasses. Men det kan være også være greit å kunne forvarme motoren på kalde dager.

Har funnet egnete enveis magnetventiler, men skulle helst hatt trevisventil. Noen som vet om slike?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette var mye bra svar i løpet av en søndag.

Tydeligvis er det flere som har sesong hele året

Min tanke var at motoren kan lagre mye varme, og ved kun å kjøre sirkulasjons pumpa, kunne en utnytte restvarmen, når brenneren var avslått.

Det hender jo at motoren må brukes som framdrift også, og da bør jeg vel vurdere bypass ventiler som NilsPils skriver.

Ankepunktet mitt er at olja renner av, dersom motoren står med varme over lang tid.

• 1 år senere...

Hvordan virker dette med aluminium, kobber og jern komponenter i kjølevanns sløyfa?

Er det et reelt problem?

Motoren hos meg er av jern, varmeveksleren er en Bowman (tror det er aluminium), varmluftsvarmeren som er koblet på kjølevannet er av kobber.

Noen som vet noe om dette?

Skulle ikke være noe problem, sålenge det går ferskvann (iblandet Glycol) i systemet. Det er saltvann som oppfører seg som elektrolytt og skaper forskjell i spennings-et-eller-annet (husker ikke fremmedord.....!) - hvis det er galvanisk korrosjon du tenker på.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Noen som vet om noe som fungerer, eller har forslag til noe som er verdt å prøve?

Jeg vet at man offshore pleier å støpe ned varmekabler i en blanding av Epoxy og tørr sand, og dette burde jo kunne fungere like greit i en båt skulle man tro. Minuset er vektøkningen, samt at man i båt som regel må ha muligeten til å fjerne dørkeplater for å komme til under. Men på steder der ma ikke trenger å komme til i ettertid tror jeg nok epoxymetoden burde kunne fungere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg vil ut fra erfaringer hos meg selv tro at det vil ta ganske lang tid å varme opp vannbåen gulvvarme.

Jeg har Webasto Thermo 90 S som varmeenhet, den gir ca 9 kW.

I vannsløyfen har jeg ca 20 liter væske (ca 50 % glycol).

Jeg har 7 varmevekslere (1 stk EBER 1012 WA/1024 WA, 1 stk EBER 412WA, og 5 stk EBER Helios 2,0 WA), og jeg vil anta at det tar fra 30 - 45 minutter til "systemet" får god varme.

Jeg har en ekstra sirkulasjonspumpe knyttet til anlegget.

Jeg har forøvrig 2 treveis ventiler slik at jeg kan redusere sløyfe-lengden.

Jeg vil tro at oppvarming som bygger på oppvarming av gulv vil kreve atskillig lengre oppvarmingstid.

Uten at jeg har tenkt så mye over forholdet, tror jeg at den eneste fordelen jeg ser med luftbåren varme er at den virker hurtigere enn vannbåren varme.

Ut fra erfaring med flere båter er jeg imidlertid ikke i tvil om at jeg foretrekker vannbåren varme.

Jeg skal regne litt på strømforbruket. Jeg skal benytte deler av kvelden til å gå inn i manualene.

Heldigvis ligger de fleste manualene tilgjengelig også på nettet.

Den største forbrukeren er uten tvil Eber 1012, som er identisk med Ardic 1012, og som kan gi opptil 10 kW varmeeffekt.

Denne har tre-trinns vifte for sirkulasjon av luft fra vannelementene til luft.

På laveste trinn er forbruket oppgitt til 45 W, ved andre trinn 54 W, og ved høyeste trinn 96 W (alt ved 12 volt).

I praksis benytter jeg laveste trinn, dvs 45 W.

Kommer tilbake med mer info.

På forbrukssiden har jeg 4 x 140 Ah (Tudor Super Heavy Duty) = 560 Ah

Helt uforståelig har jeg på startsiden 6 x 50 Ah (Optima), 4 til den ene motoren og 2 til den andre.

Så vidt jeg kan se i kveld har jeg følgende strømforbruk på varmesystemet ombord:

Selve varmeren, Webasto Thermo 90 S bruker 37 - 83 W

Eber 412 bruker: 48 - 72 W (når viften går lav/høy)

Aridc 1012: 45 - 96 W (avhengig av trinn på vifte)

Eber Helios : 8 W (også avhengig av vifte-nivå)

Sikrkulasjonslumpe: ca 8 W

Totalt bruker jeg om kvelden ca: 150 W når det er kaldt ute og vi vil ha god varme ombord, dvs ca 13 A.

Nå er vi i den situasjonen at generatoren leverer 7.5 kW - slik at vi har overflod av strøm ombord.

Vi har også flere elektriske ovner ombord som er mye mer effektive til hurtig oppvarming om sommeren når været er litt "surt".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...