Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Lazyjack skrev 1 time siden:

Er det riktig det du skriver her?

Sjøforsikring er vel subjektiv, dvs. at hver part dekker sine skader. Dette er med mindre skaden ikke har oppstått som følge av grov uaktsomhet. Er jeg uheldig og påfører en annen båt skade pga. f.eks. sidevind strøm eller lignende så må eier av den andre båten selv dekke siner skader med mindre han/hun har kaskoforsikring. Har jeg manøvrert uaktsomt eller i rus må jeg selv dekke skaden på den andre båten.

 

Ja, det du kaller subjektivt ansvar er akkurat det samme som culpa-ansvar er beskrevet over, eller "skyld-ansvar" på norsk. "Subjektivt ansvar" betyr ikke at hver må dekke sin skade, men at den som har forårsaket skaden må ha utvist en eller annen grad av uaktsomhet for at erstatningsansvar kan legges til grunn.

 

Jeg kan ikke nok om dette for å si hvilke situasjoner som utløser hvilket eller "hvor mye" ansvar. Jeg vil imidlertid tro at hendelsen du beskriver over, at båten din blir tatt av sideveis strøm eller vind i havna, kanskje vil falle under simpel uaktsomhet. I innlegget til NilsPils over er det nettopp dette han beskriver, hvor If dekket skadene dette forårsaket.

 

Ved å gå inn i en trang havn med liten manøvreringsevne tar du en viss risiko ved vind og strøm, og du vil da være pålagt et utvidet aktsomhetsansvar i forhold til båtene og "verdiene" rundt deg. Skulle noe likevel skje vil du kunne ha en viss skyldgrad, om enn liten. Du har i mange tilfeller handlingsalternativ, for eksempel å ikke gå inn i havna ved vind og strøm. Men jeg vil tro at ansvarsforsikringen vil dekke tabben din. Når du tråkker i salaten som privatperson kan lista ofte gå opp mot grov uaktsomhet før du selv blir ansvarliggjort økonomisk. Som båtfører av fritidsbåt tror jeg derfor at det skal mye til før et forsikringsselskap kan avslå ansvarskade ved et uhell i en havn, forutsatt at utgangspunktet var et forsøk på normal aktsom manøvrering som gikk feil. Men igjen, hvor grensene går kan andre sikkert bedre enn meg.

 

De tilfeller som typisk faller utenfor culpa/skyldansvaret er for eksempel uhell som følge av teknisk svikt hvor fører/eier ikke kan lastes. Eller skader forårsaket av båt uten manøvringsevne grunnet uhell/ulykke (ror, propell, motor ødelagt, osv).

Men ta det jeg skiver kun for forståelsens skyld. Utgangspunktet var headingen, hva er ansvar.

 

 

 

TideRace

TideRace

Lazyjack skrev 1 time siden:

Er det riktig det du skriver her?

Sjøforsikring er vel subjektiv, dvs. at hver part dekker sine skader. Dette er med mindre skaden ikke har oppstått som følge av grov uaktsomhet. Er jeg uheldig og påfører en annen båt skade pga. f.eks. sidevind strøm eller lignende så må eier av den andre båten selv dekke siner skader med mindre han/hun har kaskoforsikring. Har jeg manøvrert uaktsomt eller i rus må jeg selv dekke skaden på den andre båten.

 

Ja, det du kaller subjektivt ansvar er akkurat det samme som culpa-ansvar er beskrevet over, eller "skyld-ansvar" på norsk. "Subjektivt ansvar" betyr ikke at hver må dekke sin skade, men at den som har forårsaket skaden må ha utvist en eller annen grad av uaktsomhet for at erstatningsansvar kan legges til grunn.

 

Jeg kan ikke nok om dette for å si hvilke situasjoner som utløser hvilket eller "hvor mye" ansvar. Jeg vil imidlertid tro at hendelsen du beskriver over, at båten din blir tatt av sideveis strøm eller vind i havna, kanskje vil falle under simpel uaktsomhet. I innlegget til NilsPils over er det nettopp dette han beskriver, hvor If dekket skadene dette forårsaket.

 

Ved å gå inn i en trang havn med liten manøvreringsevne tar du en viss risiko ved vind og strøm, og du vil da være pålagt et utvidet aktsomhetsansvar i forhold til båtene og "verdiene" rundt deg. Skulle noe likevel skje vil du kunne ha en viss skyldgrad, om enn liten. Du har i mange tilfeller handlingsalternativ, for eksempel å ikke gå inn i havna ved vind og strøm. Men jeg vil tro at ansvarsforsikringen vil dekke tabben din. Når du tråkker i salaten som privatperson kan lista ofte gå opp mot grov uaktsomhet før du selv blir ansvarliggjort økonomisk. Som båtfører av fritidsbåt tror jeg derfor at det skal mye til før et forsikringsselskap kan avslå ansvarskade ved et uhell i en havn, forutsatt at utgangspunktet var et forsøk på normal aktsom manøvrering som gikk feil. Men igjen, hvor grensene går kan andre sikkert bedre enn meg.

 

De tilfeller som typisk faller utenfor culpa/skyldansvaret er for eksempel uhell som følge av teknisk svikt hvor fører/eier ikke kan lastes. Eller skader forårsaket av båt uten manøvringsevne grunnet uhell/ulykke (ror, propell, motor ødelagt, motor,osv).

Men ta det jeg skiver kun for forståelsens skyld. Utgangspunktet var headingen, hva er ansvar.

 

 

 

TideRace

TideRace

Lazyjack skrev 1 time siden:

Er det riktig det du skriver her?

Sjøforsikring er vel subjektiv, dvs. at hver part dekker sine skader. Dette er med mindre skaden ikke har oppstått som følge av grov uaktsomhet. Er jeg uheldig og påfører en annen båt skade pga. f.eks. sidevind strøm eller lignende så må eier av den andre båten selv dekke siner skader med mindre han/hun har kaskoforsikring. Har jeg manøvrert uaktsomt eller i rus må jeg selv dekke skaden på den andre båten.

 

Ja, det du kaller subjektivt ansvar er akkurat det samme som culpa-ansvar er beskrevet over, eller "skyld-ansvar" på norsk. "Subjektivt ansvar" betyr ikke at hver må dekke sin skade, men at den som har forårsaket skaden må ha utvist en eller annen grad av uaktsomhet for at erstatningsansvar kan legges til grunn.

 

Jeg kan ikke nok om dette for å si hvilke situasjoner som utløser hvilket eller "hvor mye" ansvar. Jeg vil imidlertid tro at hendelsen du beskriver over, at båten din blir tatt av sideveis strøm eller vind i havna, kanskje vil falle under simpel uaktsomhet. I innlegget til NilsPils over er det nettopp dette han beskriver, hvor If dekket skadene dette forårsaket.

 

Ved å gå inn i en trang havn med liten manøvreringsevne tar du en viss risiko ved vind og strøm, og du vil da være pålagt et utvidet aktsomhetsansvar i forhold til båtene og "verdiene" rundt deg. Skulle noe likevel skje vil du kunne ha en viss skyldgrad, om enn liten. Du har i mange tilfeller handlingsalternativ, for eksempel å ikke gå inn i havna ved vind og strøm. Men jeg vil tro at ansvarsforsikringen vil dekke tabben din. Når du tråkker i salaten som privatperson kan lista ofte gå opp mot grov uaktsomhet før du selv blir ansvarliggjort økonomisk. Som båtfører av fritidsbåt tror jeg derfor at det skal mye til før et forsikringsselskap kan avslå ansvarskade ved et uhell i en havn, forutsatt at utgangspunktet var et forsøk på normal aktsom manøvrering som gikk feil. Men igjen, hvor grensene går kan andre sikkert bedre enn meg.

 

De tilfeller som typisk faller utenfor culpa/skyldansvaret er for eksempel uhell som følge av teknisk svikt hvor fører/eier ikke kan lastes. Eller skader forårsaket av båt uten manøvringsevne grunnet uhell/ulykke (ror, propell, motor ødelagt, motor,osv).

Men ta det jeg skiver kun for forståelsens skyld. Utgangspunktet var headingen, hva er ansvar.

TideRace

TideRace

Lazyjack skrev 12 minutter siden:

Er det riktig det du skriver her?

Sjøforsikring er vel subjektiv, dvs. at hver part dekker sine skader. Dette er med mindre skaden ikke har oppstått som følge av grov uaktsomhet. Er jeg uheldig og påfører en annen båt skade pga. f.eks. sidevind strøm eller lignende så må eier av den andre båten selv dekke siner skader med mindre han/hun har kaskoforsikring. Har jeg manøvrert uaktsomt eller i rus må jeg selv dekke skaden på den andre båten.

 

Ja, det du kaller subjektivt ansvar er akkurat det samme som culpa-ansvar er beskrevet over, eller "skyld-ansvar" på norsk. "Subjektivt ansvar" betyr ikke at hver må dekke sin skade, men at den som har forårsaket skaden må ha utvist en eller annen grad av uaktsomhet for at erstatningsansvar kan legges til grunn.

 

Jeg kan ikke nok om dette for å si hvilke situasjoner som utløser hvilket eller "hvor mye" ansvar. Jeg vil imidlertid tro at hendelsen du beskriver over, at båten din blir tatt av sideveis strøm eller vind i havna, kanskje vil falle under simpel uaktsomhet. I innlegget til NilsPils over er det nettopp dette han beskriver, hvor If dekket skadene dette forårsaket.

 

Ved å gå inn i en trang havn med liten manøvreringsevne tar du en viss risiko ved vind og strøm, og du vil da være pålagt et utvidet aktsomhetsansvar i forhold til båtene og "verdiene" rundt deg. Skulle noe likevel skje vil du kunne ha en viss skyldgrad, om enn liten. Du har i mange tilfeller handlingsalternativ, for eksempel å ikke gå inn i havna ved vind og strøm. Men jeg vil tro at ansvarsforsikringen vil dekke tabben din. Når du tråkker i salaten som privatperson kan lista ofte gå opp mot grov uaktsomhet før du selv blir ansvarliggjort økonomisk. Som båtfører av fritidsbåt tror jeg derfor at det skal mye til før et forsikringsselskap kan avslå ansvarskade ved et uhell i en havn, forutsatt at utgangspunktet var et forsøk på normal manøvrering som gikk feil. Men igjen, hvor grensene går kan andre sikkert bedre enn meg.

 

De tilfeller som typisk faller utenfor er for eksempel uhell som følge av teknisk svikt hvor fører/eier ikke kan lastes. Eller skader forårsaket av båt uten manøvringsevne grunnet uhell/ulykke (ror, propell, motor ødelagt, motor,osv).

Men ta det jeg skiver kun for forståelsens skyld. Utgangspunktet var headingen, hva er ansvar.



×
×
  • Create New...