Jump to content

Edit History

Mouche

Mouche

Fantino skrev for 1 time siden:

Godt mulig, usikker på hva det enkelte forsikringsselskap tilbyr, men det er i alle fall ikke noe regelkrav om ansvarsforsikring slik det er i veitrafikkloven. Er vel mer ‘knock for knock’ osv? Dersom denne supplybåten i indre havn i Stavanger hadde vært et vogntog som gikk amok på parkeringsplassen på IKEA kan jeg vanskelig se for meg at et myndighetsorgan ville kalt det ‘et hendelig uhell’ i avisa (slik representanten for norske sjøfartsmyndigheter gjorde).

 

Her snakker vi vel i utgangspunktet om en fritidsbåt og da er det etter hva jeg forstår i utgangspunmktet ikke noe som helst krav mht (å ha) forsikringer. For egen del kjenner jeg ikke til noe selskap her i landet hvor ansvarsforsikring vil være en tilleggsdekning, men mulig jeg tar feil. 

 

Og som Båtadvoikaten skriver i en artikkel:

 

Til sjøs er der ikke et generelt objektivt ansvar ved skade på tredjemann. Den som er årsak til at båten din blir skadet er kun erstatningsansvarlig hvis han har utvist en form for skyld, og dette skyldansvaret må overstige visse juridiske grenser.

Mouche

Mouche

Fantino skrev for 1 time siden:

Godt mulig, usikker på hva det enkelte forsikringsselskap tilbyr, men det er i alle fall ikke noe regelkrav om ansvarsforsikring slik det er i veitrafikkloven. Er vel mer ‘knock for knock’ osv? Dersom denne supplybåten i indre havn i Stavanger hadde vært et vogntog som gikk amok på parkeringsplassen på IKEA kan jeg vanskelig se for meg at et myndighetsorgan ville kalt det ‘et hendelig uhell’ i avisa (slik representanten for norske sjøfartsmyndigheter gjorde).

 

Her snakker vi vel i utgangspunktet om en fritidsbåt og da er det etter hva jeg forstår i utgangspunmktet ikke noe som helst krav mht (å ha) forsikringer. For egen del kjenner jeg ikke til noe selskap her i landet hvor ansvarsforsikring vil være en tilleggsdekning, men mulig jeg tar feil. 



×
×
  • Create New...