Ronald
Beklager et lite sidespor på tråden din @Bitteliten, men siden det er relatert til denne motoren og har med dynamo å gjøre, så tar jeg sjansen....
Jeg har kjøpt eksakt denne type motor (brukt), og holder på med montering i båten min. Når det gjelder det elektriske så har jeg to helt konkrete spørsmål om "løse ledninger" - som jeg ikke finner ut av ved bare å se på koblingsskjemaet.
- Se bildet under. På dynamoen - ut av denne - er det ledning med mulighet for tilkobling av "ett-eller-annet". Se der fingeren min peker. Kan den være til noe "ekstra-bruk", kanskje til annen (separat og frivillig) regulator? Har du en slik? Hvis ja, er den koblet til noe - og i så fall hva?
- Dette gjelder punktet gjelder ikke ved dynamo, men lenger bak: Ved koblingskontaktene, der kabler fra instrumentpanel kobles til, så har jeg tilsvarende løs ledning/koblingspunkt (fra motorsiden) i parallell med kontaklednigene. Jeg ser snev at denne på ditt bilde lenger opp i tråden (i nedre høyre hjørne), men klarer ikke å se om den der er tilkoblet noe. Er den det? Og hvis ja - koblet til hva?
Og så klarer jeg ikke ut fra koblingsskjemaet å se noen sikring i kretsen. Min gamle VP hadde slik festet på selve motoren. Er det virkelig ikke sikringer (utskiftbare) i den elektriske kretsen som "dekkes" av kabelstokken mellom motor og instrumenter?