Dalfjell Startet 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2021 (redigert) Hei, Jeg har nylig vært å kikket på en pen Maxi 84 seilbåt, med en tilsynelatende godt vedlikeholdt VP MD7A motor, saltvannkjølt. Motoren ser pen ut, tatt alder i betraktning, har en fin gange, og fått årlig service hvert år. Bør jeg styre unna med tanke på alder på motoren eller kan den i teorien vare i flere år til? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184665684 Redigert 10.Mai.2021 av Dalfjell La til lenke. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 (redigert) Du bør vel kalkulere med at det kan bli nødvendig med reparasjoner av både motor, elektrisk, instrumenter, seil. Det er derfor gamle båter er billigere enn båter som fortsatt er under garanti. Du kan alltid kjøpe nyere og dyrere, skjæringspunktet er individuelt avhengig av nevenyttighet, egen økonomi osv. Motoren kan gi seg i morgen, til høsten eller holde fire år. Jeg synes ting har en tendens til å ryke rett etter eierskifte, ny operatør drar på hardere, eller bare anderledes bruk. Redigert 10.Mai.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Det der var et sjelden pent motorrom! Motoren kan holde flere år til, men før eller siden må den byttes... det må også seil, rigg, tauverk etc... Var det ikke en som sa at seiling er som å stå under dusjen i kalt vann mens man river i stykker 1000-lapper? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 (redigert) du kunne jo lagt med linken til annonsen. er det denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184665684 Siden du må spørre om det , vil jeg absolutt si ligg unna.. Er du i tvil, så er der ikke tvil! Men ellers må det vel være vanskelig å få mer for pengene i dagens båtmarked? dette ser jo gjennomført bra ut om det er denne båten. Redigert 10.Mai.2021 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Når jeg ser annonsen og prisen, så vil den båten bli solgt, til deg eller en annen. En express med 6 hk påhenger koster også 95’ . Ligger i TRD, så en østlending må ta seilturen, lastebil koster vel 15’ (?). Sitér dette innlegget Link to post
Dalfjell Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 1 hour ago, Code0 said: Du bør vel kalkulere med at det kan bli nødvendig med reparasjoner av både motor, elektrisk, instrumenter, seil. Det er derfor gamle båter er billigere enn båter som fortsatt er under garanti. Du kan alltid kjøpe nyere og dyrere, skjæringspunktet er individuelt avhengig av nevenyttighet, egen økonomi osv. Motoren kan gi seg i morgen, til høsten eller holde fire år. Jeg synes ting har en tendens til å ryke rett etter eierskifte, ny operatør drar på hardere, eller bare anderledes bruk. Det er vel dessverre en del av realiteten når man kjøper gammelt. Jeg ønsker i første omgang å ikke bruke så mye penger da min samboer er generelt skeptisk til båtlivet. 1 hour ago, Krimart said: Det der var et sjelden pent motorrom! Motoren kan holde flere år til, men før eller siden må den byttes... det må også seil, rigg, tauverk etc... Var det ikke en som sa at seiling er som å stå under dusjen i kalt vann mens man river i stykker 1000-lapper? Jeg fikk et meget godt inntrykk av båten og selgeren. Han kunne dokumentere alt som har blitt gjort med båten de siste 15 årene. Det med seiling har du helt rett i, hehe :) 59 minutes ago, dude said: du kunne jo lagt med linken til annonsen. er det denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=184665684 Siden du må spørre om det , vil jeg absolutt si ligg unna.. Er du i tvil, så er der ikke tvil! Men ellers må det vel være vanskelig å få mer for pengene i dagens båtmarked? dette ser jo gjennomført bra ut om det er denne båten. Jepp, det er båten! Alt på båten virker å være bra tatt alder i betraktning. Eneste skepsisen jeg har er alder på motoren, men på en annen side så koster båter med nyere motor noe mer enn denne. 37 minutes ago, Code0 said: Når jeg ser annonsen og prisen, så vil den båten bli solgt, til deg eller en annen. En express med 6 hk påhenger koster også 95’ . Ligger i TRD, så en østlending må ta seilturen, lastebil koster vel 15’ (?). Hehe, ja det trolig mye båt for pengene :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Hei Eg meiner at det aldri er feil å styra unna Volvo Penta, men du kan ikkje får alt for ingenting. Om det er båten det er linka til så er det ein svært fin båt, og ein båt som kan vera verdt ein ny motor. Maxi 84 er òg såpass små at du kan setja på ein påhengsmotor om pentaen tek kvelden. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Den annonsen viser i alle fall en båt som noen har tatt vare på! Og det motorrommet så jo delikat ut, alderen tatt i betraktning. Løp og kjøp tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 10.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2021 Båten ser sjeldent velholdt ut, og løpende godt oppgradert. Nå har jo båtprisene steget en del siste året, men uansett tror jeg ikke du gjør et dårlig kjøp med denne båten. Ville ikke puttet på noe påhenger hvis motoren tar kvelden. Er stadig folk som fikser opp disse motorene, og skulle uhellet skje kan en overhalt motor i god stand anskaffes for 15 000 -30 000. Byttet vil være meget enkelt. Er ikke mange av disse motorene i drift, og det er ikke uten grunn selv om denne virker eksepsjonelt ivaretatt. Uansett har du seilbåt. Lar deg å seile den og så lever den motoren fort i mange år til. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Det som gjerne skjer med disse gamle saltvannskjølte motorene er at de tæres opp innvendig og selv om motoren ser flott ut fra utsiden kan det være mye tæring på innsiden. Ville sjekket oljen grundig for spor etter vann Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Disse motorene er produsert med tanke på at den kjøles med saltvann. Ganske rykke i blokka. Om den er kjørt med ferskvann med frostvæske som står i hele vinteren er det fremdeles mye igjen. Ofte så er det eksos siden som ruster opp. Går fremdeles volvo/marna bensin motorer fra tidlig 70 tallet så det er vedlikeholdet som bestemmer hvor lenge sånne lever. Båten var jo fin da..... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 (redigert) Selger virker som en som seiler, så da har du motor lenge løp og kjøp. Som "Knude" sier du kan forvente å bytte eksosen, om noen år tipper jeg. PS. Om du fortsetter å kjørt gjennom med ferskvann hver høst og den står frostvæske blanding gjennom vinteren. Redigert 11.Mai.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bårdp Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Det der må jo være mye båt for pengene. Løp og kjøp den forsvinner nokk fort. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Jeg tror også det er mye båt for pengene, og det ser ut for at selger har brukt penger som om han skulle fortsette å eie båten selv. Det er et bra tegn. Litt dårligere inntrykk får jeg av motoren. Kobberrørene til diesel på disse har jeg byttet flere av da det irrer små hull der de trekker luft. Ingen stor sak. Motoren ser ut til å være spraymalt på stedet uten at løs gammel maling er fjernet. Da gir det litt inntrykk av at det er vasket og sprayet for at det skal se pent ut til båten er ute av fjorden. Uten skikkelig rengjøring og evt grunning er det nesten bortkastet arbeid som bare dekker til tilstanden etter mitt syn. Ny innabords 13 hester får du for rundt 70 000 med propellanlegg, og da følger det med fester slik at det bare er å putte den rett inn. Hvis det skulle bli nødvendig med motorbytte får du mulighet for skikkelig lading samt varmtvann fra motoren med på kjøpet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
S/Y Emma Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 (redigert) Er vel bare å regne motorens verdi som 0,- og så det er en bonus så lenge den går. Det er bare å begynne å se etter en erstatningsmotor på finn.no med det samme, så du har den klar den dagen gamlemotoren takker for seg. En brukt motor i denne størrelsen koster ikke mye. Resten av båten ser jo grei ut. Redigert 11.Mai.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Dalfjell Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Hei, jeg valgte å ikke kjøpe båten pga alder på motor, samt selger ikke var villig til å forhandle noe særlig på pris. Sitér dette innlegget Link to post
Dalfjell Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Jeg skal derimot se på en Oksø 32 med motor fra 2016. Båten virker bra på papiret og den er langt billigere enn Maxien. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 (redigert) Det var en Oksø 32 på langtur for noen år siden. Sikkert artig lesestoff om du vurderer å kjøpe en slik båt: https://turboseil.wordpress.com/baten/ Så vidt jeg husker, ble den kjøpt av en annen gjeng som seilte ut igjen og kom til midten av Stillehavet før de solgte den videre. Redigert 19.Mai.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 (redigert) Dalfjell skrev for 19 timer siden: Jeg skal derimot se på en Oksø 32 med motor fra 2016. Sjekk at gassinstallasjonen er godkjent https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=218470249 hadde nå tatt den andre mye mer seilbåt for pengene og utstyrsmessig,,,,,, men hvis det er motorbåt du skal ha er Oksø 32 OK. Men uten dette,,,,, Bombe HUTTE MEG TU Redigert 19.Mai.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
okeido Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Er ikke særlig imponert av VP båtmotorer generelt.. Hadde ikke forundret meg om denne gamle hadde overlevd en nyere type. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Kjenner ikke båten, men det ser ut som om det er tatt mange snarveier etter at båten var slipt ned og lakket igjen. Nesten hele bærebjelkene for motoren er kappet vekk, og treverket er ikke tettet igjen, gassinstallasjonen er ubrukelig, og ledningsnettet ser ut for å være bygd på prinsippet med korteste luftstrekk. Det er ikke sikkert det koster så mye å få god båt av dette, men det er mye arbeid. Sitér dette innlegget Mons Link to post
willmasta Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Roger jo skrev for 1 time siden: Sjekk at gassinstallasjonen er godkjent https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=218470249 hadde nå tatt den andre mye mer seilbåt for pengene og utstyrsmessig,,,,,, men hvis det er motorbåt du skal ha er Oksø 32 OK. Men uten dette,,,,, Bombe HUTTE MEG TU Det propanopplegget der var interessant ja...? Det minste problemet er vel at den slangen nok også er for lang. Erfaringsmessig er vel ikke alt annet på stell når man presterer å legge et slikt bilde i annonsen. Hadde man visst at det var hinsides hadde de vel fjernet før bilde/visning. Forvent trøbbel andre steder også ja... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 (redigert) Hehe.... innvendig drenering av propan rett til motorrom. Den var ny Redigert 19.Mai.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bårdp Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Får nå litt ekstra fres i motoren på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.