Jump to content

Kan jeg bruke skrogisolasjon i taket?

tom Cognac

Recommended Posts

Knude skrev for 1 time siden:

Ja men vil sterkt anbefale å bruke et kontaktlim på glassfiber i tillegg til det som er på isolasjonen. 

Takker for svar :wink: Jeg har problemer med å finne noen som selger divinylcell (som jeg egentlig tror er bedre, uten at jeg vet hvorfor), men kontaktlim skal bli :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

X10an skrev for 7 timer siden:

Divinycell er et distansemateriale som er beregnet for sandwichkonstruksjon med komposittmateriale. Selv om det selvfølgelig har en viss isolasjonsevne er divinycell i liten grad egnet for etterisolering av skrog. Selv har jeg brukt Armaflex.

I taket på båten min ligger det et "stoff" som ser ut som en mellomting mellom isopor og oasis (grønn sak som man putter blomsterstilkene ned i - fuktet med vann for at blomstene ikke skal dø :wink:), jeg vet ikke hva dette stoffet er 

008.jpg.f41ceb110b15523f7d369584392f9bc5.jpg

Båten er fra 1986 og det viser seg at alt dette stoffet i taket er fuktig - etter dårlige gjennomføringer til lanternemast og horn. Det må fjernes slik at resten (glassfibertaket) kan tørke opp. Før jeg legger på nytt. 

Det har muligens vært brukt som distansemateriale, muligens også for å isolere (???), men båten er en HT-båt hvor overnatting ikke er førstepri.

Jeg har forsøkt å finne ut hva dette stoffet er og hva jeg skal erstatte det med nå som jeg "totalrestaurerer" båten. Neste eier skal ikke oppleve de samme overraskelsene jeg har fått :smiley: Men båt er hobby så jeg koser meg med jobbingen :smiley:

Hvor har du kjøpt Armaflex?

Redigert av altera mulier (see edit history)

altera mulier skrev 19 minutter siden:

Det har muligens vært brukt som distansemateriale, muligens også for å isolere (???)

Om dette hadde vært brukt som distansemateriale ville det vært et lag glassfiber på undersiden også, noe jeg oppfatter at det ikke er.

altera mulier skrev 21 minutter siden:

Hvor har du kjøpt Armaflex?

Jeg har handlet på finn.no. Ser forøvrig at det selges 6m2 rett i nærheten av deg akkurat nå. finn.no/216923894

X10an skrev 21 minutter siden:

Om dette hadde vært brukt som distansemateriale ville det vært et lag glassfiber på undersiden også, noe jeg oppfatter at det ikke er.

Joda - det er et tynt lag med glassfiber under, kanskje ikke mer en 2 lag, men det vet jeg ikke. Men det ER glassfiber. Det går kanskje dårlig fram av bildet, men du aner er sjikt i høyre hjørne av biten jeg holder på bildet som jeg er sikker på er glassfiber. På dette var det igjen limt med kontaktlim (et jævlig svineri å få av :smiley:) på skrogkledning. 

X10an skrev 21 minutter siden:

Jeg har handlet på finn.no. Ser forøvrig at det selges 6m2 rett i nærheten av deg akkurat nå. 

Så flott, takker - jeg skal sjekke det ut :smiley::thumbsup:

(har sjekket ut linken - tror nok den er for tykk. Bør ikke være mer en 10mm - men takk for tipset :thumbsup:)

Siden det er glassfiber på begge sider er det Gul Divinycell.  H35  den er i konstruksjonen distanse materiale som @X10an skriver. Den danner styrke og stivhet. Må erstattes .

Gjøres ved å legge 2 lag csm oppå ny å stemples opp i taket liggende på en tynn finer plate. Gamelt laminat må slipes får dette gjøres. Så må det legges 2 lag csm før du tenker isolasjon 

Taket er vel ganske mykt nå som den er borte ?

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev 1 time siden:

Siden det er glassfiber på begge sider er det Gul Divinycell.  H35  den er i konstruksjonen distanse materiale som @X10an skriver. Den danner styrke og stivhet. Må erstattes .

Ja - det regnet jeg med :smiley:

Knude skrev 1 time siden:

Gjøres ved å legge 2 lag csm oppå ny å stemples opp i taket liggende på en tynn finer plate. Gamelt laminat må slipes får dette gjøres.

Første sp.mål: Hva er CSM (Er det divinylcell)? Og hvor får jeg kjøpt det?

Når jeg har fjernet all gul divinylcell (er litt igjen enda - fjerner det i dag) da kommer jeg rett på glassfibertaket. Jeg skjønner at jeg må slipe dette for å få bedre heft. Hvilken kornighet anbefaler du? Kan jeg bruke eksentersliper?

Men bør ikke 1. bud når all divinylcellen er fjernet være å få tørket opp fukt? Før jeg sliper? Får håpe på go'vær og mye varme (siden jeg jobber ute og under presenning)! 

Så skriver du at jeg skal legge 2 lag csm som stemples opp i taket med en tynn finerplate. Skal jeg ha noe i mellom de 2 lagene (som et lim? polyester eller noe lignende???) Og hva skal jeg ha mellom csm'en og selve glassfibetaket (som limer - polysester....?????) Så hadde jeg tenkt å legge på noen lag med glassfiber/polyseter, - siden det er sånn det har vært. Høres det ok ut? Jeg skal avslutte med skrogkledning i taket (som skal gå nedover ved vinduer, under fordekk og inn under dollbord)

Jeg har ikke fjernet all divinylcellen enda - men jeg regner med at glassfibertaket som blir igjen blir ganske lealaust og mykt (og også siden alle vinduer i hardtop'en er ute)!

Jeg er en novise på dette området så jeg tar imot alle råd og tips :smiley::thumbsup:

Kortversjonen er at CSM er slik glassfibermatte med masse fiber på kryss og tvers i alle retninger utenom vertikalt. Denne mettes følgelig med polyester. Når dette herder blir det det vi på folkemunne kaller GRP, eller glassfiberforsterket plast. Når du nå har forstått dette ser du nok lettere hva som menes i innlegget til Knude. Du legger divinycell på arbeidsbenken, smører på polyester, på med CSM matte, metter dette med mer polyester og løfter hele platen opp i taket på båten. Så får du en eller annen form for stumtjener til å holde dette i timesvis før det legges nye lag med polyester og glassfiber på undersiden.

Dette er på ingen som helst måte mitt fag, men jeg kaster bare inn en kommentar siden ingen hadde svart deg på en time... :-) 

X10an skrev 1 time siden:

ortversjonen er at CSM er slik glassfibermatte med masse fiber på kryss og tvers i alle retninger utenom vertikalt. Denne mettes følgelig med polyester. Når dette herder blir det det vi på folkemunne kaller GRP

Selv om jeg betrakter meg som en novise :smiley: kan jeg litt. GRP på engelsk "Glass Reinforced Polyester" eller på norsk GAP "Glassfiber Armert Polyester" :saint:

Og da skjønner jeg straks mye mer av hva du og Knude har skrevet:thumbsup:

X10an skrev 1 time siden:

Dette er på ingen som helst måte mitt fag, men jeg kaster bare inn en kommentar siden ingen hadde svart deg på en time... :-) 

Langtifra mitt fag heller, jeg har hatt mange båter tidligere, men denne er den første jeg (nesten) totalrestaurerer. Jeg har lest mye om lapping og fixing på båt, men det blir noe annet når det gjelder din egen båt :smiley: 

Hyggelig med at du bare kaster deg inn siden ingen hadde svart meg på en time :clap::thumbsup: Jeg har tidligere hatt innlegg (tråder) som ingen har svart på overhodet :smiley: Alle har nok nok med sitt og sine. Båter skal jo på vannet snart - klart man ikke har tid :smiley:

Godt du fikk raske å oppklarende svar.

Den gangen dette dekket ble produsert lå det i en form med taket ned. (På hue)  da ble det laminert det anntall lag med fiber å polyester som skal til å straks ble divinycellen lagt oppå med noen vekter for å presse den ned i den fremdeles våte lamineringen. Dette fikk herde å det ble igjen laminert to lag med fiber og polyester. 

Du må tenke motsatt siden dette blir over deg som det ble forklart av @X10an  .

Puss med noe sandpapir for å få gamelt laminat rent å fritt for voks i overflaten. Lamellpusser er fint men gå over med k40 for hånd til slutt.  Støvsuger rent.

Ikke for store biter divinycell av gangen er lurt. Rutet er fint. Når hele flata har ny divinycell (bruk hvilken hardhet du får tak i Biltema har noe)

så må du laminere et lag av gangen bit for bit. Største stykket du greier å håndtere er 40x40 cm. 

Lykke til!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev 10 minutter siden:

Godt du fikk raske å oppklarende svar.

Den gangen dette dekket ble produsert lå det i en form med taket ned. (På hue)  da ble det laminert det anntall lag med fiber å polyester som skal til å straks ble divinycellen lagt oppå med noen vekter for å presse den ned i den fremdeles våte lamineringen. Dette fikk herde å det ble igjen laminert to lag med fiber og polyester. 

Du må tenke motsatt siden dette blir over deg som det ble forklart av @X10an  .

Puss med noe sandpapir for å få gamelt laminat rent å fritt for voks i overflaten. Lamellpusser er fint men gå over med k40 for hånd til slutt.  Støvsuger rent.

Ikke for store biter divinycell av gangen er lurt. Rutet er fint. Når hele flata har ny divinycell (bruk hvilken hardhet du får tak i Biltema har noe)

så må du laminere et lag av gangen bit for bit. Største stykket du greier å håndtere er 40x40 cm. 

Lykke til!

Her var det mye matnyttig og god informasjon :thumbsup: Takker. Jeg var klar over prod.metoden og også at her må jeg jobbe opp-ned :pray:Jeg gjør som du sier :smiley: Største spenningen blir hvordan mine artrosehåndledd vil greie pussejobben, men jeg er pensjonist og har "allverdens tid" :yesnod: Jeg har begynt å se for meg at det muligens ikke blir sjøsetting i år - eller i så fall veldig seint, men det er ok :smiley: Da har jeg noe å glede meg til når jeg ligger utpå og nyter sola og en kald en :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...