Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Jeg har en stor, toaklset båthenger til 24-foteren der det ene hjulet har en tendens til å sette seg, selv når bremsa ikke står på, og så må det tvinges løs til det slipper, noe som er vanskelig hvis det ikke er vekt på hengeren. Jeg har tenkt å selge den til høsten, når jeg har tatt sørvis på motoren og stoffet båten (jeg har den ute hele året og tar sørvisen én gang i året, og nå mister jeg parkeringsplassen til hengeren, så jeg skal heller leie henger når jeg trenger det). Men da skal den være i orden, jeg orker ikke pes med ting jeg har solgt.

image.png.9599929a564b05fe4b526b437598a8bc.png

Det er en rustbrun farge på det innerste lageret, men jeg tror det må ha gått greit rundt, ellers burde jeg merket noe. Jeg lurer på om forrige eier bare har sprøytet inn marint smørefett gjennom navkoppen uten at de har tatt av bremsetrommelen, og at det innerste er fargen på det opprinnelige smørefettet. Jeg kjørte med hengeren fra Malvik nord for Trondheim til Mandal i juli i fjor, med en samlet vekt med båt og henger på drøyt to tonn, uten at noen av navkoppene ble merkbart varmere enn andre. Det ville neppe gått hvis det faktisk hadde vært et rustent lager. Så foreløpig har jeg tatt av begge bremseskoene og sprøytet masse WD40 på mekanismene oppe og nede. Planen er å gjenta det et par dager til, så det kryper ordentlig inn i mekanismene, og så bruke avfetting på hele greia. Så må det vel spyles med vann? Og til slutt skal jeg smøre opp navet grundig med marint smørefett. Høres det ut som noe som vil fungere?

Men så er det mekanismen oppe som er det store problemet. Den nede er utformet sånn at det ikke er noe som kan sette seg fast, men den oppe virket som den ikke var helt løs. Jeg brukte ikke noe makt på justeringshjulet for bremseskoene, jeg tenkte å få smurt mekanismen godt opp først. Men jeg bør vel ikke bruke smørefett der etterpå, for det kan vel gå videre til bremseskoene? Eller er det så pass avstand at det går bra? Og hvis ikke det er å anbefale, bør jeg istedenfor smøre det godt inn med kobberfett eller noe sånt?

Mastiff

Mastiff

Jeg har en båthenger der det ene hjulet har en tendens til å sette seg, selv når bremsa ikke står på, og så må det tvinges løs til det slipper, noe som er vanskelig hvis det ikke er vekt på hengeren. Jeg har tenkt å selge den til høsten, når jeg har tatt sørvis på motoren og stoffet båten (jeg har den ute hele året og tar sørvisen én gang i året, og nå mister jeg parkeringsplassen til hengeren, så jeg skal heller leie henger når jeg trenger det). Men da skal den være i orden, jeg orker ikke pes med ting jeg har solgt.

Det er en rustbrun farge på det innerste lageret, men jeg tror det må ha gått greit rundt, ellers burde jeg merket noe. Jeg lurer på om forrige eier bare har sprøytet inn marint smørefett gjennom navkoppen uten at de har tatt av bremsetrommelen, og at det innerste er fargen på det opprinnelige smørefettet. Jeg kjørte med hengeren fra Malvik nord for Trondheim til Mandal i juli i fjor, med en samlet vekt med båt og henger på drøyt to tonn, uten at noen av navkoppene ble merkbart varmere enn andre. Det ville neppe gått hvis det faktisk hadde vært et rustent lager. Så foreløpig har jeg tatt av begge bremseskoene og sprøytet masse WD40 på mekanismene oppe og nede. Planen er å gjenta det et par dager til, så det kryper ordentlig inn i mekanismene, og så bruke avfetting på hele greia. Så må det vel spyles med vann? Og til slutt skal jeg smøre opp navet grundig med marint smørefett. Høres det ut som noe som vil fungere?

Men så er det mekanismen oppe som er det store problemet. Den nede er utformet sånn at det ikke er noe som kan sette seg fast, men den oppe virket som den ikke var helt løs. Jeg brukte ikke noe makt på justeringshjulet for bremseskoene, jeg tenkte å få smurt mekanismen godt opp først. Men jeg bør vel ikke bruke smørefett der etterpå, for det kan vel gå videre til bremseskoene? Eller er det så pass avstand at det går bra? Og hvis ikke det er å anbefale, bør jeg istedenfor smøre det godt inn med kobberfett eller noe sånt?

Mastiff

Mastiff

Jeg har en båthenger der det ene hjulet har en tendens til å sette seg, selv når bremsa ikke står på, og så må det nærmest tvinges løs. Jeg har tenkt å selge den til høsten, når jeg har tatt sørvis på motoren og stoffet båten (jeg har den ute hele året og tar sørvisen én gang i året, og nå mister jeg parkeringsplassen til hengeren, så jeg skal heller leie når jeg trenger det). Men da skal den fungere, jeg orker ikke pes med ting jeg har solgt.

Det er en rustbrun farge på det innerste lageret, men det virket som det gikk greit rundt. Jeg lurer på om forrige eier bare har sprøytet inn marint smørefett gjennom navkoppen uten at de har tatt av bremsetrommelen, og at det er fargen på det opprinnelige mørefettet. Hengeren kjørte fra Malvik nord for Trondheim og til Mandal i juli i fjor, med en vekt sammen med båt og henger på drøyt to tonn, uten at noen hjul ble det minste varme. Det ville neppe gått hvis det faktisk hadde vært et rustent lager. Så foreløpig har jeg tatt av begge bremseskoene og sprøytet masse WD40 på mekanismene oppe og nede. Planen var å gjøre det et par dager til på rad, så det kommer ordentlig inn i mekanismen, og så bruke avfetting på hele greia. Så bør det vel spylkes med vann? Eller kanskje ikke? Og til slutt smøre opp navet grundig med marint smørefett. Høres det ut som noe som vil fungere?

Men så er det mekanismen oppe og nede som er spørsmålet. Den nede er ikke noe som kan sette seg fast, men den oppe virket som den var vanskeligere. Jeg brukte ikke noe makt på justeringshjulet for bremseskoene, jeg tenkte å få smurt det godt opp først. Men jeg bør vel ikke bruke smørefett der etterpå, for det kan vel gå videre til bremseskoene? Eller er det så pass avstand at det går bra? Og hvis ikke det er å anbefale, bør jeg istedenfor smøre det godt inn med kobberfett eller noe sånt?

• Create New...