Hola Startet 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2021 Hei, Har en Volvo Penta D4-210 2005 modell, hvor jeg får varseltrekanten plutselig lyste når jeg skulle dra båten opp i plan. Det blinker gult på varseltrekanten og når jeg leser av på EVC panelet så lyser det følgende signal: Det er et oransje lys blink -- pause -- oransje lys blink -- pause -- oransje fast lys Noen som vet hva som er feil? Klarer ikke å finne ut av dette i manualer, da de manualene jeg har sett refererer til MID koder osv, men disse har ikke jeg. Legger ved en zippet video slik at dere kan se film av når jeg henter ut feilkoden. IMG_9939 (1).zip Håper noe der ute kan hjelpe meg, og krysser fingrene for at det ikke er så kostbart å reparere ;) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 2005-modell, da antar jeg at du har EVC-B. Du kan søke på motornummeret på VPs sider og finne dokumentasjon for din motor, herunder instruksjonsbok. Anbefales! Blinkekoden du beskriver er kode 1.1 som betyr at det ikke er registrert feilkoder. Vær obs på at feilkoder slettes når nøkkelen vris til pos 0 slik at koder må avleses før motoren stoppes. Når du slår på tenningen igjen er det bare koder for eventuelle feil som fremdeles er tilstede som vises. Og det kan hende at det ikke blir registrert feilkode selv om varsellampa lyser. Men når det skjedde når du gikk opp i plan kan det være dieselfilter som holder på å hå tett slik at det blir for lite diesel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hola Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 @Brigg ok da burde jeg nok lest av før jeg stoppet motoren da. Men jeg hadde akkurat byttet dieselfilter. Det som skjedde var at det høres ut som at motoren går feil, eller ikke får nok drivstoff. Jeg trodde også jeg hadde urenheter i dieseltanken så denne tømte jeg før jeg fikk den på sjøen, og før jeg fikk feilmeldingen i går skiftet jeg begge dieselfiltrene. Kan jeg starte motoren når det blinker gult/rødt på varseltrekanten? Hvilken andre feil kan det være? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Dersom det blinker gult/rødt før du starter burde det også være en feilkode. Kanskje du kan provosere fram koder ved å starte opp først. Det står endel i instruksjonsboken om betydning av ulike varsellamper. Jeg foreslår at du begynner med å lese der. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 I EVC-B blir alle feilkoder slettet når du stopper motoren. Prøv å slå av hovedstrømmen og la den være av et minutt eller så. Så setter du på tenningen. Om det da blinker vekselvis rødt og orange i trekanten, er det vel ikke dieseltilførsel, men noe annet. Kan det være vann i vannutskilleren på finfilteret? Eller dårlig lufting før oppstart? Eller at grovfilteret (Racor filteret) ikke var fylt helt opp med diesel før du skrudde på lokket? Bare tenker litt høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.