Jump to content

Har Biltema 8 mm HSS-E bor til syrefast stål?

Brumm

Recommended Posts

prøv dette,  et par tre av de blir billigere

https://www.clasohlson.com/no/Bosch-HSS-G-metallbor/p/40-9203-100?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjw1uiEBhBzEiwAO9B_HcE__9ptpXst8rgYMIVa34Osb7p2lpdakU7SHamF3BPhpSciePEhnhoCvmsQAvD_BwE

lav hastighet på borret og smøring. Der finnes en mengde sprayflasker med skjæreolje men all olje gjør jobben. Det viktigste er å ikke kjøre borret varmt. Vann er billig

kan lønne os å forborre med 3mm

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg vet ikke hva du mener med syrefritt stål, men jeg har boret metervis i syrefast stål med 8 mm bor fra Biltema. Lavt turtall og stort trykk på boret er viktig. Det går best i bormaskin, men til nød også med håndholdt bor.

https://www.biltema.no/verktoy/bor/metallbor/hurtigstalbor-hss-2000041036

Drsom du skal bore mange hull kan det lønne seg å lære å slipe bor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg skrev syrefritt, som er feil.  Mener selvsagt syrefast. 

Har ikke tilgang til søylebormaskin, så jobben må gjøres med hånddrill, derfor jeg tenkte at HSS-E bor ville bore 

enklere. Får starte med 4 mm og bruke borolje til kjøling, og sakte fart så kanskje det går.

Takk for tips om de gule borene fra Biltema. Skal prøve de.

Kommentar fra moderator: endret til syrefast i tittel.

Smiley skrev 15 minutter siden:

Jeg har hatt et tilsvarende stativ i sikkert 50 år, og kunne ikke klart meg uten!

drill_i_stativ.jpg.78dc20c20d9299177c5931e64df29c70.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Yepp, den er fra før 1969 en gang og god som ny. Men jeg har noen nyere også, en med 18V batteri også. Ellers har jeg brukt slike gullfargede bor fra BT til å bore ut noen bolter på Yanmar'n, nesten like gode som noen kostbare fra Würth.

Her detaljbilde av slipingen på Würth HSS bor jeg brukte.

bor_wurth1.jpg.d8ab7039bf6dea9fab9e1ec710052df1.jpg

bor_wurth2.jpg.05dc5046a166f5c72bcdfa3202bc78f5.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Den er vel omtrent like gammel maskina di også? AEG?

Jeg har samme maskina. Kjøpte den en gang i tiden før 1980, og den funker like godt fremdeles.

Jeg hadde også en sånn fra 70-tallet. Den og flere har tatt kvelden i kulda da jeg bygde hus. Når fettet ble stivfrosset i 20 kuldegrader ble tannhujlene  most . .

Nå har jeg nylig anskaffet en slik:

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/boremaskiner/stasjonare-boremaskiner/soyleboremaskin-254018/

Kan ikke få rost den nok . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...