Jump to content

HJELP! Sluseventil gikk til h.....


junkern

Recommended Posts

Har tenkt å ha båten liggende ute i vinter da jeg bor i båten, men i dag fikk jeg problemer med sluseventilen som går fra septiktanken og ut i vannet. Den har låst seg i lukket stilling. Jeg kan skru hjulet rundt og ser at akslingen også går rundt, men kan skru det omtrent til det uendelige. I og med at dette er den siste krana i systemet har jeg ingen mulighet til å få stengt igjen vannet utenfra. Vil tippe at skroggjennnomføringen er ca. 15 cm under havoverflaten. Er det noen som har erfaringer med å bytte slike ventiler mens båten ligger ute? Må naturligvis forsøke å tette igjen med en kork el.li. innenfra mens jeg bytter krana, og noe vanninntrengning vil det naturligvis bli. :sailing:

 

Synes det er litt bittert å måtte ta båten opp bare for å bytte denne ventilen. :cryin: skal uansett ha opp båten til våren for stoffing og div. :sailing:

Link to post

storseilfall i land - kreng båten. Bytt ventilen. Lykke til!

Bare for å blande en skeptisk røst inn inn blant de litt kjekke her: Det derre er jo ikke bare enkelt. Det vil vel i de fleste tilfeller gå bra. Det kan også gå skikkelig dårlig, og all geberdingen som følger bare av det første alternativet kan vel fort overstige det å hive båten opp med en truck en times tid. For ikke å snakke om kostnadene ved alternativ nr. 2.

 

Hvis du tar båten opp, vil du jo også kunne bytte hele gjennomføringen (det går selvfølgelig an også ved kjølhalingsmetoden, men forutsetter en entusiastisk og stødig medhjelper i jolle på utsiden.)

 

Alt som kan gå galt, vil gå galt - og på det verst tenkelige tidspunkt...

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post

.. Og sjekk gjennomføringen og eventuelle slangestusser samtidig!!

Opplevde det samme som deg når jeg skulle gjøre båten klar for vintern. Båten er 18 år gammel og det meste av ventiler er vel originalt. Skal ligge på sjøen i vinter og dermed måtte jeg gjøre noe når kuleventilen på utløpet fra septiktanken ikke lot seg stenge.. Heldigvis klarte jeg å få på plass en konisk treplugg fra utsiden og kunne gå i gang med å få fra hverandre slange, slangestuss og kuleventil. Slangen satt selvfølgelig godt fast rundt slangestussen. Derfor skjøv jeg spissen på en flat skrutrekker inn mellom slangen og stussen og vrengte til. Da kom sjokket: Skrutrekkeren gikk tvers gjennom godset i slangestussen som om det var tynn plast! Når jeg hadde fått alt fra hverandre viste det seg at godset i slangestussen bare var en brøkdel av en millimeter,- resten var tæret bort! På utsiden var det intet mistenkelig å se, - fargen var akkurat lik erstatningen jeg kjøpte.. Har fått meg en tankevekker, - til våren når båten skal på land skal alle gjennomføringer, ventiler og fittings skiftes. Holder pusten til da....

Athene

Link to post

Takk for gode råd!

 

Jeg skal ta båten inn til en rolig havn og feste storseilfallet i brygga og forsøke å krenge båten såpass godt over på siden at jeg får satt inn en konisk plugg fra utsiden, også prøver jeg å bytte ventilen. Synes slike jobber er noe dritt, men er glad det skjedde nå mens det fortsatt er is og snøfritt. Greit å ha dass som fungerer i vinter.

Link to post

Takk for gode råd!

 

Jeg skal ta båten inn til en rolig havn og feste storseilfallet i brygga og forsøke å krenge båten såpass godt over på siden at jeg får satt inn en konisk plugg fra utsiden, også prøver jeg å bytte ventilen. Synes slike jobber er noe dritt, men er glad det skjedde nå mens det fortsatt er is og snøfritt. Greit å ha dass som fungerer i vinter.

Jeg vet ikke hvor gammelt anlegget ditt er, men vær forberedt på at ventilen har rustet fast i gjennomføringen og at ting kan skje når du begynner å røske i dette. Sikapakningen som formodentlig ligger rundt gjennomføringen vil neppe være like sterk hvis du er nødt til å være litt brutal. Det er lurt å ha beredskap for også å bytte gjennomføringen.

Link to post

Vil faktisk anbefale deg å bytte til ny sluseventil fremfor kuleventil, da sluseventilen er betydelig sikrere i forbindelse med frost enn kuleventilen er. Det som har skjedd hos deg er nok at gjengene nederst på akslingen til ventilen er tært bort, slik at den ikke klarer å løfte slusen. Dette skjer med sluseventiler, men de varer som regel 15-20 år før det kommer så langt. For å gjøre det enkelt denne gang, så kan du jo prøve å finne tak i samme type som den gamle og bare skifte innmaten. Da slipper du å risikere at gjennomføringen ryker, at det lekker fra gjengene etc. når du monterer ny ventil. Noe å tenke på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det var det jeg forsøkte å si med min tåke-posting.

En vanlig sluseventil holder mange ganger så lenge som de kuleventiler som selges i båtutstyrsforretninger, Biltema, rørleggere etc.

Skal det holde over tid må kula være i syrefast og da må man til spesialforretninger hvor prisen er deretter.

Eneste fordel med kuleventil er at man sparer noen sekunder når de skal betjenes...

Link to post

Hvis sluseventil, bør en ikke da skille mellom sjøvannsbestandig bronse og messing? Dessuten, kuleventilen har fordelen med glatt gjennomløp.

 

Jeg ville ikke betenkt meg på å rive i en kuleventil med syrefast kule til rundt 700 kroner, hvis nødvendig. Har igjen fått en del å prate med båtbyggeren min om.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Lurer på om jeg skal slå til og bytte ut den utslitte sluseventilen på septikutslippet med et lite tysk vidunder, Marelon-ventiler og gjennomføringer fra www.svb.de. De koster noen småflak, men ser ut til å kunne tåle mer enn de antydede 10-15 årene for messing-varianten.

 

- Og defekte septikanlegg er og blir noe dritt!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post

Jo, men hvem selger kraner i bronse? Meg bekjent er alt av kraner og rørdeler som selges til båt laget av messing....

Jeg trodde messing var "forbudt" for sjøvann, spesielt i forbindelse med skroggjennomføringer. Jeg vet det finnes skroggjennomføringer i sjøvannsbestandig bronse. Det finnes sikkert ventiler i bronse også, men da er vi vel tilbake til det med prisen igjen.......? Messing er bare for ferskvann.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg trodde messing var "forbudt" for sjøvann, spesielt i forbindelse med skroggjennomføringer. Jeg vet det finnes skroggjennomføringer i sjøvannsbestandig bronse.

Hvem er det som selger dette?

Vi hadde en diskusjon på dette tidligere, der jeg mener konklusjonen var det jeg skrev.

Maritim f.eks. (landets største leverandør?) selger bare messing.

Samme med importøren Flack her i byen som forsyner en stor del av landets butikker.

 

Senere har det vist seg at også rørdeler som selges som syrefast ikke er det...

Synd, men det kan virke som pris er det eneste som teller når butikkene kjøper inn varer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...