Ingar Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Hva med den nye syrefaste Aisi316 serien til Maritim med skrogjennomføringer, bend, og slangekoplinger i syrefast ?Se linken i innlegget mitt over.Slik jeg forstod det hadde de fått flere klager fra kunder der disse delene var blir utsatt for alvorlig korrosjon i løpet av en sesong.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Er det ikke mulig å få kjøpt ventiler med materialsertifikat? Brødrene Dahl, Stavanger rørhandel og Lindflaten burde ha slike. Hør med disse og fortell hva dere vil ha.Jo, sikkert.Men etter mitt syn er det som trengs at båtfolk flest får øynene opp for problematikken. Da kan det tenkes at båtbransjen etterhvert begynner å selge varer som holder mål. Tidligere kunne en kunde bare avvises med at "dette har vi aldri vært borti før". Det er ikke så lett nå lenger da vi kan diskutere disse problemstillingene på nettet.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Hvem er det som selger dette?Utenlandske båtbutikker selger både skroggjennomføringer og kuleventiler i bronse. Kuleventilene har kule av forkrommet bronse. Se for eksempel http://www.westmarine.com/webapp/wcs/store...ttings&x=8&y=16 og her http://www.westmarine.com/webapp/wcs/store...or=seacocks.htm Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Suzuki Svart 7.November.2005 Del på Facebook Svart 7.November.2005 Tidligere kunne en kunde bare avvises med at "dette har vi aldri vært borti før". Det er ikke så lett nå lenger da vi kan diskutere disse problemstillingene på nettet.... Digresjon; fikk havari på forakselinnkoblingen på bilen. " Dette har vi aldri hørt om før" ble fra min side møtt med en bunke utskrifter og kildehenvisninger fra diverse fora på nettet, der problemstillingene var drøftet. 2 timer senere ringer ettermarkedssjefen hos importøren i Drammen, og inrømmer at dette har vært et problem, og tilbyr seg å ta 90% av kostnadene. Bilen var da nesten 5 år gammel, og hadde gått ca 90 000 km såvidt jeg kan huske Så javisst så nytter det ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
NilsPils Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 og tilbyr seg å ta 90% av kostnadene.............. Suzuki Hvilket sannsynligvis betyr at firmaet slipper unn med selvkost. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sebaldus Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Bilen var da nesten 5 år gammel, og hadde gått ca 90 000 km såvidt jeg kan huske Så javisst så Burde vel vært soleklar reklamasjonsgrunn etter 5 års regelen? Skjer det med Zukien min skal de ikke få dø i synden! Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 Leser gamle tråder i dag. Hvordan gikk det med dette, Junkern? Fikk du kjølhalt og skiftet? Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 En kuleventil er bedre enn en sluseventil, MEN den må ha fullt løp, ikke noe Biltema greier! med innsnevra løp. :nono: Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Ingar Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 En kuleventil er bedre enn en sluseventilHvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 hvem har sluseventiler egentlig, av BRA kvalitet ? Lurer på å bytte ventiler bla til dassen, da de kjapt begynner å gå treigt. Er bare 3 sesonger gamle, men jeg liker ikke tendensen med at den blir treigere og treigere. Skal uansett sette inn større inntak for motorkjølevann, så jeg må på land etterhvert.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bams Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 Hei. Det er ingen fare a bruke kuleventil sa lenge kulen ikke helt open slik att vannet bak kulen kan renne ut.Fant ut dette da jeg drev som rorlegger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 hvem har sluseventiler egentlig, av BRA kvalitet ?Ut fra min erfaring er de som selges i båtutstyrsbutikkene ok.Går de tregt er det bare å smøre akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 En sluseventil har som navnet sier en sluse som går i et spor, i den slusa er det en grov gjenge med en spindel i, problemet med en slik ventil (hvis den ikke er av meget høy kvalitet) er at den setter seg når man skal ta den i bruk så kan det skje at spindelen knekker rett av og ventilen kan da bli stående i lukket stilling. Hvis ventilen ofte blir brukt så pleier det ikke å være et stort problem, da vil den fungere greit, et tips er at når man skrur den helt åpen til rattet stopper, og deretter skrur den en halv turn tilbake. En kuleventil av god kvalitet er det uhyre sjelden det er problemer med, den koster omtrent halvdelen av en sluseventil, må si at dette har jeg erfart etter snart 20 år i VVS bransjen. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Gudrun Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 Når du har stengt og åpnet en sluseventil endel ganger holder den ikke tett lengre og vann kan sildre inn ved evt. slangebrudd. Dette skjer ikke med en kuleventil. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Januar.2006 Del på Facebook Svart 14.Januar.2006 En kuleventil av god kvalitet er det uhyre sjelden det er problemer medMin erfaring er stikk motsatt. Men da snakker jeg om saltvannsopplegg i båt. I huset hjemmet bruker jeg kun kuleventiler. Meg bekjent holder intet av det som selges i båtutstyrsforretninger god nok kvalitet. Øynet et lite håp når Maritim lanserte syrefaste ventiler, inntil jeg oppdaget at den kritiske komponenten, kula, var i messing.... Mulig det fungerer bedre for de som stenger ventilene etter hver tur, men alle de kuleventiler jeg har prøvd har sittet bom fast etter etpar år. Har aldri opplevd problemer med sluseventiler, de fungerer inntil man må bytte dem pga at messingen har blitt sprø. I tillegg kommer frost-problematikken med kuleventilene. Om en ventil ikke stenger 100% synes jeg er av mindre betydning. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 15.Januar.2006 Del på Facebook Svart 15.Januar.2006 (redigert) Jeg fikk lekkasje i sluseventilen på min tidligere båt Scand 29 Baltic. Om det skyldes tæring eller frostskade vet jeg egentlig ikke, men det ble et lite hull på oversiden i kammeret der den bevegelige stengeskiva "parkeres" i åpen stilling. Stengeskiva er tynnere på midten og dermed blir det liggende vann oppå skiva når sluseventilen er åpen også når båten er satt på land. Er kjent med svakhetene i kuleventiler også. Skiftet alle mine i vinteren 2004-2005. Gjennomføringene som så ut til å være av en bronselegering var helt O.K. På den ene ventilen var kula helt borte. Ingen fungerte tilfredsstillende. Jeg vet ikke alderen på de. Skiftet til Maritim "syrefast" gjennomføring og "syrefaste" kuleventiler fra Br. Dahl. Skal kontrollere de litt senere ut på vinteren. Redigert 15.Januar.2006 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
tomfro Svart 26.Januar.2006 Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 Når det gjelder gjennomføringer i Bronsje så tror jeg at Sleipner i Fradrikstad selger disse. Sitér dette innlegget Link to post
Arniff Svart 18.April.2006 Del på Facebook Svart 18.April.2006 Den gamle dieselmotoren med seildrev er ute, og ny er i anmarsj. Det gjelder å bruke anledningen mens det er mulig å komme til bak der. En grundig Zalo-vask, naturligvis, på og rundt beddingen. Få bort skitt og diesellukt. Oops, der var det visst et par ventiler også. Til dreneringsrørene fra cocpit. Mon tro om de virker? Den forrige eieren har selvfølgelig ikke testet dem på en stund, når han ikke engang har brydd seg om å vinterkonservere motoren. De ser forresten ganske fine ut, om sant skal sies. Og den første lar seg lukke, om enn litt tregt. Men den andre sitter bom fast, bortsett fra en halvcentimeters slark. Det virker som om den stopper i metall begge veier. Og mitt spørsmål blir: Er det helt sikkert at jeg må skifte den/dem? Hva hvis jeg får rikket den ved å ta litt hardere i og så gradvis får "myket" den opp? (Hvor hardt kan jeg ta i?) Eller hvis "verktøy på boks" har gjort underverker til neste gang jeg kommer? Har nettopp skiftet et par tilsvarende ventiler på min "gamle" båt. Men der var hjulene i ferd med å ruste i stykker, og det var dessuten enkelt å skru ventilene løs fra skroggjennomføringene, som jeg lot være. Men denne ventilen ser jo så fin ut. Og, selv om det ikke sees så tydelig på bildet, virker den nesten som støpt inn i bunnen. Ihvertfall skråner bunnen innvendig godt opp på selve ventilen. Og det ser potte tett ut. Hva skjer hvis jeg forsøker å skjære/slipe vekk dette? Jeg må sikkert også slipe ned skroggjennomføringen utenfra. Får jeg det like tett igjen? Og er det ikke egentlig nok, nå? Men skal ventilene byttes, må det skje nå, for når den nye motoren er på plass er det ikke snakk om å komme til - annet enn for med besvær å åpne og stenge. Hva tror dere? Med håpefull hilsen Arniff Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Skjønner problemet, du håper å slippe en drittjobb. Vår fordel som ikke er direkte involvert er forhåpengligvis ett relativt objektivt råd. Alle ventiler må kunne betjenes, hvis ikke må de skiftes. Jeg ville ikke vurdert dette med å myke opp ventilene, hvis de ikke kan flyttes med normal håndkraft er noe galt og de bør skiftes. Som du selv sier, glimrende nå når motoren er ute. Tett blir det helt sikkert, Sika er fine greier. Men hvis du ikke kommer til ventilene når du bruker båten burde du kanskje vurdere om de bør flyttes? Ventiler er sikkerhetsutstyr, ikke ta noen kjappe løsninger her... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Bare en ting å si. Byttes. Forsikringsselskapet mitt, krevde dette for i det hele tatt å ville forsikre båten. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jolla Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 De ser forresten ganske fine ut, om sant skal sies. Og den første lar seg lukke, om enn litt tregt. Men den andre sitter bom fast, bortsett fra en halvcentimeters slark. Det virker som om den stopper i metall begge veier. Ser bare en slangeklemme. Er det to der?. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Er du i det minste i tvil. Så bytt. Som du skriver, så er et nå du har muligheten, siden motor er ute og det er mulighet for å komme til nedi der. Har akurat gjort samme jobben ombord i "Mariell". Føler meg mye tryggere nå da jeg VET at alt er ok. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Krapyl Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Nå fjerner jeg meg vel fra det tråden handlet om, men.... Selvlenserne på AM26 er lite effektive. Får du en sjø opp i sittebrønnen, så går det sent å drenere. Jeg ville fjernet hele greia og ført selvlenserne ut rett under akterspeilet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 (redigert) Helt enig med Krapyl her. Har seilt båter med "små" selvlensere (mindre enn 2") og utløp under vannlinja. Kan ikke se vitsen med dette - det tar flere minutter å lense en full cockpit (virker sånn ihvertfall..) og rusk og rask (som flyter) blir igjen inne i selvlenserslangen og fører til ennå dårligere tømming. Det beste er uten tvil åpent akterspeil - alternativt et par grove selvlensere rett ut gjennom akterspeilet - med utløp over vannlinja. Redigert 19.April.2006 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Krapyl Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 Det er klart at åpen hekk er den beste løsningen, men problemet med AM26 er at dørken i sittebrønnen heller svakt forover. Og som vel de fleste kvarttonnere fra den tiden, så går den bedre hvis den er trimmet litt "på nesa". Skulle jeg bygget en slik i dag, ville jeg hatt en rennestein i forkant av sittebrønnen og en kanal under ut gjennom speilen. Mitt problem var at under dørken hadde jeg en 100 l. vanntank jeg ikke fikk ut. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.