Jump to content

HJELP! Sluseventil gikk til h.....


junkern

Recommended Posts

OK, da. Jeg kan ikke annet enn takke dere for all vennlig deltakelse ved mine ventilers forestående bortgang. :cryin: Tror likevel jeg nøyer meg med å skifte dem der de står. Og så skal jeg sette to slangeklemmer på de neste, Jolla. Jeg tror du har helt rett i at det bare er en på de nåværende.

 

Jeg tør nesten ikke sette i gang igjen diskusjonen om sluseventiler contra kuleventiler og om messing eller ikke. Men jeg må jo få tak i noe som holder nå da, siden jeg håper og tror at den nye motoren ikke må ut med det første. Skal lese hele tråden en gang til for å få med meg argumentene.

 

Jeg antar at dere er like samstemte på at alt skal skiftes, også selve skroggjennomføringene, selv om ventilene, mot formodning, skulle la seg skru lett ut av gjennomføringene, og de siste skulle se fine og tette ut. Selv er jeg ikke så sikker på at nye produkter nødvendigvis holder så mye bedre enn gamle produkter, selv om de, eller kanskje nettopp fordi de har oppnådd høy alder -og derved bevist sin levedyktighet. Men jeg er redd vi snakker om en alder på 27 år i dette tilfellet, og tæring er tæring. Sannsynligheten taler vel dessuten for at jeg må slipe ned kappene utenpå og slå gjennomføringene inn i båten for i det hele tatt å få det løs. Har jeg forstått saken riktig?

 

Arniff

Link to post

Hvis du likevel ikke kommer til ventilene for å stenge disse, er det ikke en mulighet for å sette på en slangebit/rør e.l. direkte på gjennomføringen og montere en ventil litt lenger inne i båten?

Burde la seg gjøre å få en skikkelig innfestning på dette som vil holde noen år, og du vil da ha anledning til å stenge inntaket.....

Link to post

Krapyl + flere; bør man; om man vil øke kapasiteten på selvlenserne; laminere inn et rør ( thrusterrør ) mellom cockpit og akterspeil, eller kan man klare seg med noen 2" gjennomføringer ( enda større, om DET finnes ) og en slangebit ?

 

Tror kanskje prosjektet da vil bli oppgradert fra " blir aldri noe av" til

" sannsynligvis snart " ...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Vrient å si.

Jeg har 3 x 2" dren med slanger til gjennomføringer over vannlinja.

Det er vel ikke mer enn akkurat nok, uten at jeg har testa det. 2 x 100 mm. komposittrør laminert inn hadde nok gjort susen.

Men jeg vet av sur erfaring at løsningen som er valgt på AM26 virker særs dårlig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hvis du likevel ikke kommer til ventilene for å stenge disse, er det ikke en mulighet for å sette på en slangebit/rør e.l. direkte på gjennomføringen og montere en ventil litt lenger inne i båten?

Burde la seg gjøre å få en skikkelig innfestning på dette som vil holde noen år, og du vil da ha anledning til å stenge inntaket.....

Jo da, jeg kommer såvidt til for å stenge ventilene selv med motoren inne. Men å skifte ventilene med motoren der, virker tilnærmet umulig.

 

Er det ikke dristig å flytte ventilene vekk fra skroggjennomføringene? Om det skjer noe nedenfor ventilen, er ihvertfall ikke selve ventilen til noen nytte.

 

Jeg benytter anledningen til å nevne et annet, men beslektet forhold. Da jeg skulle gjøre meg kjent med min nyinnkjøpte, gamle båt, oppdaget jeg til min forbauselse at slangen fra den elektriske, (men ikke automatiske) lensepumpa i kjølsvinet gikk ut gjennom skroget godt under vannlinja. :confused: Kan det være riktig? Selvfølgelig, om slangen underveis gjør en bøy over vannlinja, vil vel det være tilstrekkelig til å holde sjøvannet ute når ventilen åpnes. Men det forekommer meg likevel ganske så usikkert, f.eks. i forhold til en stadig vekslende vannlinje under seiling. Eller er selve pumpen så tett at den uansett holder vannet ute, og så effektiv at den kan kvitte seg med vannet selv med utløp under vann.

 

Arniff

Link to post

Jeg ser at flere advarer mot at selvlenserene har utløp under vannlinja. Hvorfor det? De svelger unna vannet akkurat like godt som hvis de ender over vannlinja. I mange tilfeller faktisk bedre. Det som påvirker hvor godt de tar unna er A) dimensjonen, og B) slangelengden. Hvis du er nødt til å føre vannet fra de fremste selvlenserene helt bak til akterspeilet vil friksjonstapet i slangen kunne bli ganske stort.

 

Det eneste som taler MOT å la selvlenserene ende under vannlinjen er at det kan komme opp litt vann ved kraftig bakking. Ihvertfall hos meg, men ikke i noen mengder som er plagsomt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

bakdelen med selvlensere som munner ut nder vannlinja, er jo at da har man ENDA et punkt der det kan ende med fordervelse om slanger / klemmer / kraner / stusser / lamineringer svikter.

Munner ting ut OVER vannlina, finner man i det minste ikke båten med vann opp til første saling.

 

PS - Jokeren drar inn vann i stor fart. Dvs genakkerseiling i mye vind, fordrer gummistøvler. Stor fart for en halvtonner fra slutten av 60 tallet, er mer enn 5KN.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

... slangen fra den elektriske, (men ikke automatiske) lensepumpa i kjølsvinet gikk ut gjennom skroget godt under vannlinja. :confused: Kan det være riktig?

Neppe

 

 

Selvfølgelig, om slangen underveis gjør en bøy over vannlinja, vil vel det være tilstrekkelig til å holde sjøvannet ute

Ved uheldige betingelser vil slangen kunne fungere som en hevert. Jeg ville som et minstemål ha installert en antihevertventil på slangen.

 

 

når ventilen åpnes.

Denne ventilen bør være åpen sålenge båten er i bruk.

 

 

Eller er selve pumpen så tett at den uansett holder vannet ute

Nei, den er ikke tett i det hele tatt.

 

 

og så effektiv at den kan kvitte seg med vannet selv med utløp under vann.

Se mitt forrige innlegg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

bakdelen med selvlensere som munner ut nder vannlinja, er jo at da har man ENDA et punkt der det kan ende med fordervelse om slanger / klemmer / kraner / stusser / lamineringer svikter.

Munner ting ut OVER vannlina, finner man i det minste ikke båten med vann opp til første saling.

DET er et argument, selv om jeg har så mange gjennomføringer under vann at ett par til eller fra ikke spiller den helt store rollen. Jeg ligger ikke våken om natta av den grunn.

 

Men at det skulle ha noe å si for hvor godt de virker, kjøper jeg ikke.

 

EDIT: skrivefeil

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Kommer hjem fra en ukes reise "off-line", og ser at mitt avsluttende spørsmål om utløp under vann i innlegget 20. april er kommentert og besvart. Takk og takk!

 

Jeg forsøker å sammenholde dine mange delsvar, Lars_Herman, for å kunne komme fram til en konklusjon.

 

Du er altså i utgangspunktet positiv til utløp under vann. Siden du mener at ventilen alltid skal stå oppe under seiling og at pumpa ikke er tett i det hele tatt, må det enten bety at avløpsslangen må gjøre en bøy opp over vannlinja før den går ut for å unngå et kontinuerlig vanninntak, eller at pumpa skal stå på kontinuerlig. Jeg velger å tro det første.

 

Men fordi det da er fare for at slangen under uheldige omstendigheter kan fungere som hevert, bør det installeres en antihevertventil på slangen. (Hva er det, hvor får jeg tak i den og hvor på slangen bør den monteres?) Det som da står igjen er muligheten for at det skal komme inn en beskjeden mengde vann ved kraftig bakking.

 

Dimensjon og slangelengde er det som først og fremst har innvirkning på lensekapasiteten. Forøvrig fungerer pumpa vel så godt med avløp under vann som med avløp over vannlinja.

 

Det som forvirrer meg, er at du samtidig sier at det "neppe" kan være riktig at utløpet på min båt er under vann. Hvordan er dette å forstå?

 

Fra i morgen tidlig og fram til mandag kveld er jeg igjen off-line.

 

Med vennlig hilsen

Arniff

Link to post

Før jeg begynner å svare må jeg bare presisere at det jeg skriver ikke er den eneste og fulle sannhet. Det finnes flere måter å løse dette på. Jeg beskriver situasjonen bare slik som jeg ville gjort det. Det finnes allikevel noen sannheter:

 

* En lensepumpe vil ikke hindre vannet i å strømme inn i båten.

* Hvis du har utløp under vannlinja må slangen føres godt opp over vannlinja og ha et antihevertbend før den går til pumpa.

Du er altså i utgangspunktet positiv til utløp under vann. Siden du mener at ventilen alltid skal stå oppe under seiling og at pumpa ikke er tett i det hele tatt, må det enten bety at avløpsslangen må gjøre en bøy opp over vannlinja før den går ut for å unngå et kontinuerlig vanninntak, eller at pumpa skal stå på kontinuerlig. Jeg velger å tro det første.

:yesnod:

Når vannspruten står inn fra en defekt slange er det greit å slippe å krype ned innerst i et mørkt rom bak taukveiler og gamle redningsvester for å åpne en ventil. Du har i en slik situasjon andre ting å tenke på. Dessuten, vet dine medpassasjerer hvor denne ventilen er, og at det er helt nødvendig å åpne den for å få lenset?

Men fordi det da er fare for at slangen under uheldige omstendigheter kan fungere som hevert, bør det installeres en antihevertventil på slangen. (Hva er det, hvor får jeg tak i den og hvor på slangen bør den monteres?)

Bilde

Ett litt dårlig bilde, men det er en sånn jeg mener. De jeg har er svarte, men ut fra beskrivelsen til SeaSea er det en slik jeg mener. Den monteres på det høyeste punktet på slangen. Poenget med den er at det er en liten enveisventil på toppen av den som slipper luft inn (så heverteffekten ødelegges) samtidig som det ikke lekker vann ut. Samme type som du har på kjølevannet til motoren (hvis du har innenbordsmotor) Kjøpes hos utstyrsforhandlere som selger slanger og slangedeler. Den kan nok koste noen kroner, men den er helt nødvendig så lenge du har inntak og uttak (kjølsvinet) lavere enn vannlinja.

Det som da står igjen er muligheten for at det skal komme inn en beskjeden mengde vann ved kraftig bakking.

Det er aldeles ikke sikkert at det kommer inn noe vann ved bakking. Hvis du fører slangen godt opp over vannlinja skal det ikke skje.

Dimensjon og slangelengde er det som først og fremst har innvirkning på lensekapasiteten. Forøvrig fungerer pumpa vel så godt med avløp under vann som med avløp over vannlinja.

 

Det som forvirrer meg, er at du samtidig sier at det "neppe" kan være riktig at utløpet på min båt er under vann. Hvordan er dette å forstå?

Det var nok en litt sleivete kommentar. Ideelt sett burde utløpet vært over vannlinja, men det kan også være under, bare man rigger det til riktig. Utløp over vannlinja kan f.eks bety at man lenser kjølsvinet over i jolla til nabobåten...

 

Selv om dette med antihevertventil er viktig, er nok bruk av riktige slanger, skikkelige slangeklemmer og generelt vedlikehold av lensepumpa viktigere.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
  • 2 år senere...

Det var som pokker... Etter at kuleventilen min røk da jeg skulle åpne den, (heldigvis røken den før jeg fikk åpnet den) så tar jeg båten på land noen dager og bytter til syrefast kuleventil.

Er bestemt på at jeg ikke kjøper noe billig "syrefast" hos Maritim. Den har jo ikke syrefast kule!! Tar turen til TESS, ja det koster 3 lapper men det er nå båten verdt :)

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post

Du trenger ikke å ta den på land for å bytte ventil. Stikk innom en båtsjappe og kjøp en pose med treplugger til å tette skroggjennomføringer med, hvis du ikke har det fra før. På med dykkermaska, svøm under båten og tett igjen hullet med en passende plugg. Ta med deg en hammer og gi pluggen noen gode slag så den sitter godt. Så kan du bytte ventilen i ro og mak, pluggen kommer til å holde tett.

 

Når den nye ventilen er montert så setter du den i åpen stilling, setter i en drivdor og slår pluggen ut fra innsiden. Vær kjapp med stengingen så får du kun en liten vannskvett inn i båten.

 

Forøvrig akkurat samme prosedyren som de hadde i Marinen når de skulle overhale et sjøvannsinntak - tilkalte oss dykkere som plugget hullet fra utsiden. Her varierte det litt hva vi brukte - store "sugekopper", som i grunnen aldri fungerte særlig bra - spesielt hvis skroget var gammelt og ujevnt. Hvis det var en utvendig rist så kunne vi skru av denne og sette en gummipakning imellom, som ble skåret til på stedet. Ellers var treplugger kjappe og greie :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Sluseventiler finnes i mange kvaliteter , til bruk i båt har det liten hensikt å bruke de dyreste.

Kuleventiler tåler vesenlig mindre frost enn sluseventiler, tåler ikke frost i heletatt men er elles bedre.

Om det skal brukes litt dyre ventiler med litt størrelse på er det bedre å bruke dreiespjell ventiler.(ikke wc)

 

De fx 1 1/4 Kuleventilene som brukes under skyllekarene i boliger er av plast , er rimelig og tåler og litt frost og det er finnes ellers mange slike varianter av plast som brukes til reseanlegg til svømmebaseng ol som egner seg like bra som de stygg dyre slusekranene , sterk type, av messing.

 

Når en bruker sluseventiler i sjøvansinntaket så kan overdelen på kranen løsne(frostskade) slik att du kan bli stående ned halve kranen i hånden om en er litt uoppmerksom når den skrues opp , og daaaa.

Link to post

Plastventiler for innomhus skyllekar er nok litt i underkant av hva som kommer til å bli brukt som bunnventil i Hulda. Men hver sin smak. Er man frentisk redd for at kuleventilen skal frostsprenge, gjør så her:

1) Sett ventilen i en skrustikke og finn frem drill og et 3 mm bor.

2) Drei ventilen i lukket stilling.

3) Bor hull inn i ventilkammeret.

4) 'Problem' borte.

 

Det som kan skje, er at man får inn noen drypp vann i båten hver gang ventilen opereres. Hulda har et 'ventiltre' med ikke mindre enn 5 kulekraner. Minimumstemperatur i salongen sist vinter var hele 1,8 blå. Strømmen hadde gått. Langt der nede hvor bunnen av båten der ventiltreet står, kanskje 1/2 meter under vannlinjen, er det aldri så mange blå grader at noe fryser.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...