draco1978 Startet 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2021 Hei. Er det noen her inne som kan tipse meg hvor jeg får kjøpt deler til denne motoren. Trenger termostat 60 grader og toppakningsett. Gasswire trenger jeg også. Takker for all hjelp.... Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Det burde være enkelt prøv en bilbutikk ,eller ett nettsøk gir deg mange muligheter fra ca 500 kr.for pakningssett i Norge tilogmed Biltema klarer det Sitér dette innlegget Link to post
draco1978 Svart 12.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Takker for svar. Vet at biltema har og noen andre som selger bildeler. Men mener bestemt at toppakning til Volvo penta b18 eller litt andeledes enn på bil. Skal jo brukes i saltvann og da tror jeg toppakningen noe forsterket for å tåle det. Rett meg hvis jeg tar feil. Når det gjelder termostat, så må den åpne seg ved 60 grader og ikke som på bil 80-90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 draco1978 skrev 41 minutter siden: Takker for svar. Vet at biltema har og noen andre som selger bildeler. Men mener bestemt at toppakning til Volvo penta b18 eller litt andeledes enn på bil. Skal jo brukes i saltvann og da tror jeg toppakningen noe forsterket for å tåle det. Volvo Penta B18 finnes ikke. B18 er bilmotor. Båtmotorene heter AQ et eller annet. Om den er saltvannskjølt må du ha rustfri toppakning, er den ferskvannskjølt kan pakning til bil benyttes om tykkelsen er korrekt. Det er brukt flere forskjellige tykkelser, avhengig av versjon. Men 60 grader termostat tyder vel på sjøvannskjølt versjon... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
The Saint Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Så sant ikke toppakningen har metall som kommer i kontakt med kjølevann så er det ingen problem å bruke "vanlig" bilmotor pakninger. Mener ganske bevist at disse motorene ikke har metall i pakningene som kommer i kontakt med kjølevannet. Eksos pakning er ikke lik dessverre. Men her kan du jo skjære en i grafitt. Eller bestille paknings sett for eksos hos Skruvat. (De har paknings sett til båt eksos). Termostat derimot er en helt annen ting siden disse åpner ved 60 grader og er laget i 316 syrefast. Sist jeg skulle ha termostat til tilsvarende motor så endte jeg opp med å kjøpe en på en butikk i Sandefjord. (Husker ikke navnet på butikken i farta). Men de var Volvo Penta forhandler. Husker termostaten var svin dyr! Som alt annet til båt... Sitér dette innlegget Link to post
Buttnes Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Sjekk med http://www.pedersenracing.no/ Sitér dette innlegget Link to post
draco1978 Svart 12.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Tusen takk for all info og innspill. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.