båtmann2000 Startet 11.Mai.2021 Del på Facebook Startet 11.Mai.2021 Hei, har tenkt til å kjøpe en bella arrow med en johnson 60 hester 1982 mod Akkurat nå får han 35 knop med båten, er det noen som vet hvor jeg kan bestille racingpropell for å øke farten til denne? har søkt på nettet men vet ikke om jeg finner propeller som er riktig til denne båten eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Den bør vel klare litt mer enn det med en 60 hk. Hadde en gang i tiden en Bella Arrow med 40 Mercury på, vil tro den gjorde 35. I reklamen sto det at den skulle klare 30 knop med en 20 hk, men sikkert ideell vekt fintuna motor og propell. Kan ikke huske hvilken propell som sto på, men helt sikker standard. Meget fin i sjøen med god V bunn. Lykke til og legg inn kommentar når du får den på stell. Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 12.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 Ok takk for informasjonen, har funnet en propell som skal passe. er en 12x17 rustfritt stål propell, trur du jeg kan bruke denna på denna båten eller trur du jeg vil få for lite turtall? Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 båtmann2000 skrev On 12.5.2021 at 15.55: Ok takk for informasjonen, har funnet en propell som skal passe. er en 12x17 rustfritt stål propell, trur du jeg kan bruke denna på denna båten eller trur du jeg vil få for lite turtall? Det vet jeg dessverre ikke. Du må bare prøve og se om du får riktig turtall. Både er jo lett så jeg vil tro du bør klare 40 greit. Vet du hvor høyt turtall du får på den nå? Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 usikker Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Er den 2 eller 3 sylindret? Det har sikkert noe å si i forhold til propell fordi det er noe forskjell på dreiemoment/turtall (mulig også annen utveksling på gir) på de to. I 1982 så var motoreffekt oppgitt som motorhester, ikke som akseleffekt som i dag. OMC begynte vel med å oppgi akseleffekt i 84-85 mener jeg å huske så du har nok nærmere 50 akselheter vil jeg anta. Greit å ta med slik info om du skal beregne propell. Propellbergening har jeg ikke filla greie på så kan dessverre ikke bidra noe angående det. Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 14.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 det er en 2 sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Jeg har kalkulert litt på propell for deg. Forutsetter da at gearutvekslingen din er 12:29, og en slipp på 10%, 6000rpm. Det vil gi en toppfart på rett over 31 knop med 17" stigning. Propellen på 17" stigning tror jeg altså blir for lett, altså for høyt turtall, hvis motoren yter det den skal. En propell med 21" stigning vil gi en toppfart på nesten 39 knop ved de samme betingelsene. 21" stigning er muligens en grei plass å starte testing. Jeg understreker at dette bare er teori, og at riktig propelltype må testes fram, hvis ikke du får tips fra noen med erfaring på hva som fungerer godt på en Bella Arrow. Sitér dette innlegget Link to post
båtmann2000 Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 Hei. Kjøpte båten, alt skulle fungere som det skulle men magnetene på svinghjulet var ødelagt, startmotoren og rele var ødelagt. Fikk levert båten tilbake Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 23.Mai.2021 Del på Facebook Svart 23.Mai.2021 Det var kjipt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.