Jump to content

Kommer ikke over 1800 rpm Volvo D4-210 2005 modell

Hola

Recommended Posts

Hei,

Ref innlegg ang. feilkode, som viste seg å være feil kode (kode 1.1). Forsøker derfor på nytt med en bedre spesifisering av emne.

Jeg tok et nytt forsøk i går og motoren startet helt fint uten noen feilmelding. Kjørte rolig ut av havnen og ventet til temperatur var på ca 80 grader før jeg gradvis gav gass. Ved ca 1800 rpm går den ikke høyere, og gul varseltrekant blinker. Motoren fortsetter å gå helt fint på lavere turtall. Det høres ut som motoren prøver å komme høyere, men klarer det ikke.

Noen som har tanker om hva som kan være feil? 

Han med Windy9800 ytterst på brygge 3 spurte meg om det samme på vegne av deg i går kveld ?(Jeg har plass på brygge4)

Jeg setter en knapp på MAP sensoren. Den står i inntaksmanifolden, ett lite stykke etter turbo, under det svarte dekselet på toppen motoren. Disse sensorene har det med å si takk for seg en sjelden gang i blant, og det gir den type symptomer du beskriver. Superenkelt å bytte denne sensoren.  

Map sensoren vil ikke stoppe turtallet på den måten. Den gir bare lavere ladetrykk, og ingen feilmelding. Motoren virker bare slapp. 

jeg hadde startet med å sjekke diesel tilførselen. Helt tilbake til tank. Sjekk filtre, sjekk at det ikke kommer inn falsk luft. Blås i slangen tilbake til tanken slik at du får sjekket stigerører.

sjekk også luftfilter og at det ikke er noe i luftfilterboksen som hindrer luft tilgang. 

om det ikke hjelper hadde jeg sjekket turboen. Kan være den har satt seg. Den starter typisk å lade på 1800rpm på disse motorene     Ta av isolasjonskappen. Sjekk at begge turbiner snurrer fritt og st det ikke er mye koks på blader og huset. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  Bitteliten skrev On 12.5.2021 at 6.11:

Map sensoren vil ikke redusere turtsllet på den måten. Den gir bare lavere ladetrykk, og ingen feilmelding. Motoren virker bare dau. 

Vis hele sitatet  

Dette stemmer ikke. MAP sensoren er en kombinasjonssensor som både måler trykk og temperatur. Typisk er det temperatur delen av sensoren som har feil, og gitt riktige forutsetninger vil da ECU reagere med å gå i Power limit mode. 

@kdtran Mange som har opplevd feil på MAP-sensor på D4/D6 har rapportert symptomer som @Bitteliten beskriver, altså ingen feilmelding men motoren vil ikke over et gitt turtall. Meg selv inkludert. Jeg opplevde at ved å ta turtallet ned til tomgang for så å øke igjen kunne jeg få opp normalt turtall etter ett eller flere forsøk. Men etterhvert ble dette stadig verre. Ny sensor og problemet løst. 

@Hola Du får fremdeles ingen feilkode sammen med varsellampen?

Et spørsmål er om det er noe mekanisk som gjør at turtallet ikke vil over 1800 (feks dieseltilførsel eller turbo som allerede er foreslått), eller om det er motorstyringen som begrenser turtallet fordi den registrerer at noe er feil (en sensor som rapporterer unormal verdi).

Om det er motoren som går i nødmodus  er ikke da 1800 rpm for høyt? Jeg inbiler meg at den da burde gå på 1500. Noen som har erfaring med dette som kan oppklare?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

kdtran skrev On 12.5.2021 at 6.18:

Dette stemmer ikke. MAP sensoren er en kombinasjonssensor som både måler trykk og temperatur. Typisk er det temperatur delen av sensoren som har feil, og gitt riktige forutsetninger vil da ECU reagere med å gå i Power limit mode. 

Vis hele sitatet  

MAP sensor gir ikke nødvendigvis feilmelding da feilsymptomene er feil skalering uten å gi hverken wire break fault eller andre feil. Trykkdelen har røket to ganger hos meg, resultat er at kompressor ikke fungerer slik den skal. Ingen feilmelding. Men med ny sensor fungerer alt som det skal igjen. Disse har det vært bulletin på og problemet er velkjent.

Om man bytter map sensor (hvilket er en enkel jobb) og man ikke har sjekket de andre tingene så risikerer man å hive penger ut av vinduet. Derfor sjekke de andre tingene først - som alle er enkle ting som man kan gjøre selv :smiley:

Men det er trådstarters valg. Vi andre gir bare råd basert på erfaring - en del av de ganske smertelig erfarte :wink:

• 2 uker senere...

Hei,

Jeg sjekket turboen, og var rimelig sikker på at det ikke var luft i dieselen da jeg nettopp hadde byttet begge filtrene og alt fungerte jo greit på lavere turtall.

Tok turen ned til Bjordal og Madsen et formiddag (når jeg antok det var lite folk) og pratet litt med de, og luftet mulige feil. De og lurte litt på om det var MAP sensor, men også at det kunne være dieseltilførselen.  Men de tilbydde seg å koble den til PC for å sjekke hva som faktisk var feilmeldingen, dette kunne de ta innimellom om båten kunne ligge noen dager.

De fikk opp at det var feil på dyse 4. Heldigvis hadde de tid til å gjøre litt mer. Så de testet dysen men fant ingen feil. Byttet plassering på dyse 4 og 3 og forsøkte igjen. Feilen var borte! De antar derfor at det er ledningsnettet som mest sannsynlig må byttes (alle kontakter ble sjekket uten feil).   Men vi ble enige om at jeg skulle ta båten med meg videre å teste i helgen. Det har jeg gjort og feilen er borte. Men kommer den tilbake vet jeg at jeg må bytte ledningsnettet.

Ville bare holde dere oppdatert, og takker for alle forslag så langt .Krysser fingrene for at feilen er borte, og at det blir en problemfri sommer ;)

Mvh

Håkon

Veldig bra at du oppdaterer tråden ?

Akkurat denne feilen kan jeg ikke huske har vært skrevet om på dette forumet. Nyttig lærdom å ta med videre. 

Men rart at du ikke fikk opp feilkoder, jeg mener at det finnes koder for feil på injectorene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Opplevde noe tilsvarende i 2008 med en (av to) D4-260. Ville ikke opp i turtall, viste alarm og feilkode for injektorfeil. Motoren var bare gått 50 timer. Tok den til et VP verksted for å få skiftet injektor. De bestilte ny injektor som skulle komme to dager etter.

Traff så en meget erfaren VP mekaniker som sa, ut fra symptomene og feilkoden, at det var sikkert dårlig kontakt i ledningsnett pluggen. Han ble med til båten, tok av kontakten og satt den på igjen et par ganger. Etter det var alt i orden. Og, feilen kom ikke tilbake.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...