Jump to content

Bilge - hva i all verden er det på norsk?

Alias_Knagg

Recommended Posts

eivindch skrev for 3 timer siden:

Da var det ikke så enkelt som jeg trodde. Jeg tror ikke det er noe som heter slag på min båt, men på et stålskip er slaget overgangen mellon de vertikale skipssideplatene og de horisontale bunnplatene.

Korrekt.

Og derfor heter det at skipet har slagside når slaget på babord side ligger unormalt lavere enn slaget på styrbord

side (eller omvendt).

Man kan google mye rart og få rare svar. Poenget er at det kreves et minimum av kunnskap for å skille ut hva som ikke er relevant i den konteksten man er ute etter. Så bilge kan oversettes med kiming (overgang mellom et skips bunn og sider). Men innenfor sjøfart kan det også være betegnelsen på kjølerom. Når vi søker etter 'bilge pump' så vil en hver engelsk bonde forstå at det er en lensepumpe. Og at en bilge er der pumpen suger fra. Så kommer at mange ønsker å kopiere 'barske navn' fra skip og over på en plastbåt. Dem om det. Så da kan jeg komme med utsagnet "Hulda har problemer med fordeleren, trolig er det kondensatoren". Alle plukker naturligvis opp at dette er en greie på dieselmotoren? Så når noen plasserer lensepumpen i (på) kjølsvinet, så vil det på en 46-foter bety at pumpen er plassert omtrent en halvmeter over laveste punkt i kjølen.

Så dingser man neppe normalt finner på en plastbåt er eksempelvis uttrykk som bjelkeveger, spanter, kjølsvin, kjølplanke, kjølbord, daumann, etc. etc. Betane er rett og slett ikke der, som regel. Like bortreist som at en Princess 42 har gaffelrigg.

Redigert av Hulda (see edit history)

Bilge water - lensevann

Bilge water pump - lensepumpe

Bilge well - lensebrønn

Bilge water separator - lensevannseparator

Bilge water system - lensevannsystem

På et stort skip så er lensevannsystemet av en betydelig størrelse utstyrt med både settlingstanker, skimmesystemer osv. Det kan ha 50-100 lensepunkter med flere lensepumper forsynt fra ulike strømtavler slik at man har operative systemer over nødtavle, nødlensesystem fra andre sjøvannspumper/ballastpumper, lensevannsejektorer styrt av brannvann osv.

På en småbåt trenger man ikke tenke særlig komplisert men også her er det ikke unormalt med 3 systemer. Et manuelt med handpumpe som suger fra skutebunn, et med elektrisk pumpe og flottør som kan kjøres manuelt eller automatisk og som også suger fra skutebunn og i tillegg et nødlensesystem med påhengt pumpe på motor og solenoidstyrt innslag. En fiskeriutgave av Viknes 1030 har de tre systemene som nevnt over.

Det brukes 'round bilge' også for å beskrive et skrog som ikke har 'chine'. (Dvs et skrog som har rund overgang mellom undervannsskrog og skuteside.) Typisk trebåt eller ekte snekkeskrog.

'Bilge keel' har jeg ikke hørt før, men rimer bra med 'slingrekjøl', som settes i 'kimingen' for å dempe rullebevegelse😉.

Hva en kan lære på båtplassen.:thumbsup:

Føler meg forpliktet til å komme med mer info. enn kun løse påstander. Se under:

20210514_112909.jpg.b441be6fd57b64c1a24a0ab5a2fa704e.jpg

Over er bit av kjølplanke og aktre daumann. Det artige er at denne båten har hatt to motorinstallasjoner i sitt liv. Det er boret ut to gjennomføringer for propellhylse. Nederst i bildet kommer hælen der rorbeslaget festes. Øverst kan man se del av spunningen der kjølbordet kommer inn. 

Neste bilde:

20210514_112954.jpg.04f843eaf25bec25accc0f66e197dd88.jpg

Over er utsnitt av BB kjølbord mot baugen, slik ser det ut på en klinkerbygget båt. Bildene over tilhører en fiskebåt der jeg byttet ut kjølplanke, daumenner og de nedre bordgangene. 

Så utsnitt fra en lærebok i trebåtbygging, fra 30-tallet:

2146608725_Kjlkonstruksjon.JPG.707dec65bbf5b5abaeefddb019954a7f.JPG

Av en eller annen grunn snur bildene seg. Men her ser vi helt til venstre et kne eller en daumann, i vokst virke. De nederst to tegningene viser fra venstre: Kjølplank, bunnstokk og det nå så berømte kjølsvinet. 

Fiskebåten jeg fikset på hadde opprinnelig semidiesel. Selv med denne blytunge motoren midt i båten, hadde den ikke kjølsvin. Båten var rundt 9,5 meter over stevner. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...