Jump to content

Fjord 24, behandling av treverk som skal under dørkplater i forpigg

Campingcruisern

Recommended Posts

Campingcruisern skrev for 22 timer siden:

Dørken i salongen i vår Fjord 24 Weekender var skikkelig skranglete, så vi skal legge nye stendere under for å få det stødigere. Man bruker vel ikke impregnert inne i en båt, så hvordan behandler man disse? 

Du kan godt bruke impregnert under dørkplatene. 

Ingen fare for at du kommer til å legge brødskiva di der. Bare fordeler med hensyn til råte/sopp. Ingen ulemper.

Ville brukt en myk og fleksibel oljelakk (ala Benar, Owatrol D2 eller lignende), tynnet første strøk, og ekstra påføringer i endeveden slik at denne mettes (bør dannes en overflatehinne her, hvis ikke trekkes lettere fukt). Da forsegles virket godt. Er du redd for at det kommer til å bli mye fukt der nede kan du gi et par strøk med D1 før lakkering, men så lenge ikke stenderne kommer til å ligge og flyte i vann vil en myk oljelakk forsegle trevirket mer enn godt nok?

Jeg bruker ofte trykkimpregnert under dørkeplatene. Ser ingen betenkligheter med det. Etter mange års byggeaktiviteter har jeg mye trykkimpregnert liggende som har blitt tørr. Nykjøpt trykkimpregnert er ofte  veldig fuktig og lite egnet til snekkerarbeider. Jeg bruker som regel D1 + D2 til forseglingen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hakkannen skrev for 8 timer siden:

Ville brukt en myk og fleksibel oljelakk (ala Benar, Owatrol D2 eller lignende), tynnet første strøk, og ekstra påføringer i endeveden slik at denne mettes (bør dannes en overflatehinne her, hvis ikke trekkes lettere fukt). Da forsegles virket godt. Er du redd for at det kommer til å bli mye fukt der nede kan du gi et par strøk med D1 før lakkering, men så lenge ikke stenderne kommer til å ligge og flyte i vann vil en myk oljelakk forsegle trevirket mer enn godt nok?

Hva tynner man Owatrol D2 med? ?

NilsPils skrev 27 minutter siden:

Også hvis du bruker D1 først . .?

Da har du tynnet D2, som du antyder. Slik var det i hvert fall på 70-tallet :-)

Grad av impregnering avhenger vel også av hvor fuktig båten er innvendig. Jeg har ikke benyttet noen form for impregnering. Til og med i kjettingrummet ser treverket ut som nytt, etter 20 år. Det er naturligvis forskjell på en delvis åpen båt.

NilsPils skrev for 1 time siden:

Også hvis du bruker D1 først . .?

Nei, svaret mitt om tynning var ment ut fra den første «oppskriften» der kun D2 eller Benar blir brukt uten noen form for impregnering i forkant, da kan det være greit å tynne første strøket litt. Impregnerer man med D1 først trengs ikke tynning av D2.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...