Jump to content

størrelse på påhengs

stenhaug78

Recommended Posts

Jeg har sett meg ut en båt jeg vil kjøpe, og den kommer uten motor. Da kikker jeg også på påhengser jeg kan henge på den. Maks størrelse på motor er oppgitt til 200hk, og det jeg lurer på er: Hvilke problemer kan oppstå om jeg monterer på en 225hk eller 250 ?
Er det vekten på en 250hk som potensielt er så mye større ? eller at farten blir høyere enn båten er designet for ?
En ny 200hk kan vel ha høyere effekt enn en gammel 250hk ?

Jeg tenker bare at det kan være lettere å finne en god handel om jeg ikke er fastlåst til en spesifikk motorstørrelse.

Tja, kommer vel an på så mye. Er det brukt motor eller helt ny som er aktuelt? Blir ogå lettere å mene noe hvi du sier hva slags båt det er snakk om. Hvis det er snakk om ny motor, kan en 200-hester være alt fra 4-syl/2,8L til V8/4,6L og det kan skille 50.000 på pris.

En ny 200hk vil mest sannsynlig også være endel tyngre enn en gammel 200hk forgassermotor. Så, mange variabler..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er ikke alle skrog som tåler mer enn oppgitt fartpotensiale godt. Noe som kan være greit å ta hensyn til. I høy fart vil et ustabilt skrog med medfølgende ustabile egenskaper være farlig å gå med, selv om det er gøy med fart. Mens enkelte skrog tåler langt mer enn oppgitte hestekrefter (sett bort fra forsikring og alt det der, bare med hensyn til de reelle fysiske forhold). Greit å sjekke ut i forkant slik at du ikke ender opp med en kombinasjon som blir umulig, eller mer utfordrende enn ønskelig, å håndtere ved toppfart.

Mouche skrev 1 time siden:

Avkorting på forsikring hvis man utstyrer båten med en større motor enn den er godkjent for? Høyere toppfart medfører en betydelig økning i forsikringspremie?

Ja, for ikke å snakke om mulige overraskelser i båtens oppførsel i høyere hastigheter enn båten er bygget for. 

Enig i tilsvarene over. Men litt avhengig av båt som nevnt. Antallet båter "der ute" med større motor enn godkjenning er nok likevel høyt. Min inklusiv. Er en ute etter "mer fart" bør en nok finne mer egnet båt innenfor godkjenning, men om en skal ha større motor for at den skal jobbe lettere i marsjområdet er det noen ganger en avveining. Jeg spurte forsikringsselskapet og fikk til svar "krav til forsvarlig bygget" fordi min er forsikret som ombygget fra innenbords til utenbords men da snakker vi om en gammel båt. Som IKKE har stor motor for å "ta ut noe fartspotensiale". For ferdige fabrikkbåter uten ombygging er det godkjenning som gjelder. Hvilken båt er det snakk om? 

Strikken er vel max en "200 HO" eller tilsvarende. 

stenhaug78 skrev for 4 timer siden:

eller at farten blir høyere enn båten er designet for ?

Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

Likevel - hvorfor er det så "spennende" med høy fart på sjøen? Joda - er man konkurransekjører kan jeg forstå det! Men er ikke sjøen, det å være på sjøen rekreasjon fra stress og mas på landjorda? Å kunne slappe av og NYTE havet? Hvorfor da ta med seg stresset og maset til sjøs? Husk at sjøen er til for ALLE, ikke bare fartsdjevler som skal fort fra A til B.

(Ved siden av å kjøre med "kjeppen i bunn" er veldig dyrt - motoren DRIKKER jo drivstoff som en full sjømann!)

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

stenhaug78 skrev 14 minutter siden:

den skal være ganske solid bygget etter hva jeg har lest

Italienere kan bygge båt - Karnic er godt bygde båter, det er ikke dermed sagt at om en båt er solid bygget at den makter hastigheter på 50 - 60 kn +/-. 

Denne er 980 kg iflg boat.  http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=18310&mid=27020

Tipper 200 hk er stor tok motor og som flere nevner innenfor. Så har jo flere nevnt at det er stor forskjell på vekt/volum/syl. Også på 4-takt.

Men båten skal være godkjent i klasse offshore B så er kraftig bygget og det er nok litt å gå på om ikke planen er å utnytte dette med mer enn 200 hk (i 4 meter bølger). Begynn med en telefon til forsikringsselskapet tenker jeg.  :wink:

Og husk; rett høyde motor og rett propell kan noen ganger gjøre mer en 25 hk ekstra. 

Redigert av AVAD (see edit history)

Ønsker du mer kraft fordi du kommer til å laste opp med masse folk og mye bagasje, dykkerutstyr og trål, vil du ha masse kraft så du trekker opp hele familien på vannski.., eller vil du at båten skal gå skikkelig fort med 1-2 stk ombord? Hk er det samme nå som for 15 år siden... 200 hk i 1999 er 200 hk i dag. Moment spiller også inn, men Nm i 1999 er de samme som i dag. 
hvis du vil kjøre i 70 kn så bør du vel ta ut båt og motor tilsvrende.

altera mulier skrev 9 minutter siden:

Italienere kan bygge båt - Karnic er godt bygde båter, det er ikke dermed sagt at om en båt er solid bygget at den makter hastigheter på 50 - 60 kn +/-. 

Min tanke var heller ikke å kjøre i 50-60 kn. Det jeg tenker er at en brukt motor mister effekt over tid. Jeg tenker at en ny 200hk går langt bedre enn en 10 år gammel 200hk ? Mulig jeg bommer her, men ville nå trodd at en 10-15 år gammel motor mister en del futt.

Så er det heller ikke slik at jeg på død og liv må ha en 250hk, men siden jeg kjøper brukt så tenkte jeg at det blir mer å velge mellom å større kjangs for å finne en god handel.
Jeg kunne like gjerne kjøpt en 175hk om jeg ser den er i god stand og ikke har for mye timer kjørt.

Redigert av stenhaug78 (see edit history)

En gang på '80-tallet overvar jeg Holmestrandsregattaen. Fordi en kollega skulle være med en av Norges beste båtførere (Ian Bakke) i løpet. Ian's faste navigatør kunne ikke være med, så Bjørn ble spurt om han ville være navigatør og takket ja. Med base i Oslo trimmet de båten, en Cougar 25 katamaran (maken til den på bildet) med 2 Yamaha påhengere på 225hk - trimmet til 250 på hekken. Bjørn fortalte at å dra ut Drøbaksundet i alt over 60 kn var helt hinsides - fordi man mister all fartsfølelse, det er så innmari fort. Båten Bjørn var navigatør på var god for klokket 85 knop. 

I 3. runde i løpet tok de igjen en svær Fountain (monoskrog) og ledet løpet. De rundet en bøye ute i Oslofjorden og kom ute av synet. Det gikk lang tid før vi hørte noe fra dem. De andre båtene passerte og fullførte løpet. Det viste seg at Cougeren hadde havarert. Den ble slept inn til brygga i Holmestrand, hengende med hekken godt ned i vannet. Baugene på båten var borte. Det så ut som om noen hadde brukt en motorsag rett foran cockpit og sagd båten tvers over. En komisjon fastslo seinere at båten hadde truffet en bølge fra en tidligere storm/uvær og det hadde knekt båten. Cougar er engelske og bygger kvalitetsbåter.

(Både Bjørn og Ian overlevde, men begge ble hardt skadet i ulykken. Bjørn ble sykemeldt i halvannen måned så vidt jeg husker)

Men som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden: 

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

25 Cougar SportCat_01.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

stenhaug78 skrev 23 minutter siden:

Min tanke var heller ikke å kjøre i 50-60 kn. Det jeg tenker er at en brukt motor mister effekt over tid. Jeg tenker at en ny 200hk går langt bedre enn en 10 år gammel 200hk ? Mulig jeg bommer her, men ville nå trodd at en 10-15 år gammel motor mister en del futt.

Så er det heller ikke slik at jeg på død og liv må ha en 250hk, men siden jeg kjøper brukt så tenkte jeg at det blir mer å velge mellom å større kjangs for å finne en god handel.
Jeg kunne like gjerne kjøpt en 175hk om jeg ser den er i god stand og ikke har for mye timer kjørt.

Ikke feil. Litt tap fra slitasje blir det vel, hvor mye er avhengig av bruk, timetall, motorkonstruksjon (lavt vs høyt volum osv), men ville som sagt hørt med forsikringsselskap. Har selv en 1999 2-takt EFI og vet den lever nok lengre fordi den alltid går lett i mitt eie. På en racerbåt på bånn spiker tviler jeg vel litt der... I tillegg er den relativt økonomisk rundt 20 knop med flaps på båten. Litt for stor motor (vekthensyn medtatt) er aldri feil. Men i forholdet 175-250 blir det uansett ikke enorme forskjeller på knappe 1 tonn båt. Men en 225 hk som i grunnkonstruksjon går over 200-250 har ofte lik vekt men forskjellig motorstyring. Enig i at utvalg øker om det er uproblemstisk mht forsikring. Men viktig å vite hva maskinen har stått på før. Noen har angivelser av timetall på forskjellige turtall. Verdt en utskrift. Bruktmarkedet er forresten "vilt" for tiden.  Fort 50 lapper for et "rep.objekt" (som oftest lik vann i olje pga tæring i motorplate på 4-T) i denne størrelsen.  Eller en strøken 80/90-talls maskin.  Fikk min nesten gratis så den blir på til den ikke vil mer. ;-) 

Redigert av AVAD (see edit history)
AVAD skrev 8 minutter siden:

Ikke feil. Litt tap fra slitasje blir det vel, hvor mye er avhengig av bruk, timetall, motorkonstruksjon (lavt vs høyt volum osv), men ville som sagt hørt med forsikringsselskap. Har selv en 1999 2-takt EFI og vet den lever nok lengre fordi den alltid går lett i mitt eie. På en racerbåt på bånn spiker tviler jeg vel litt der... I tillegg er den relativt økonomisk rundt 20 knop med flaps på båten. Litt for stor motor (vekthensyn medtatt) er aldri feil. Men i forholdet 175-250 blir det uansett ikke enorme forskjeller på knappe 1 tonn båt. Men en 225 hk som i grunnkonstruksjon går over 200-250 har ofte lik vekt men forskjellig motorstyring. Enig i at utvalg øker om det er uproblemstisk mht forsikring. Men viktig å vite hva maskinen har stått på før. Noen har angivelser av timetall på forskjellige turtall. Verdt en utskrift. Bruktmarkedet er forresten "vilt" for tiden.  Fort 50 lapper for et "rep.objekt" (som oftest lik vann i olje pga tæring i motorplate på 4-T) i denne størrelsen.  Eller en strøken 80/90-talls maskin.  Fikk min nesten gratis så den blir på til den ikke vil mer. ;-) 

Jeg har merket at bruktmarked på både båt og motor er ganske hinsides for tiden...  har egentlig lyst å vente til vinteren med å kjøpe, men jeg er på nippet til å få en båtplass (1. plass i køen) og et av kravene for å få plassen er at det skal stå en båt der innen en mnd. Ender nok opp med å betale overpris, men får nesten bare leve med det.

ivar skrev 6 minutter siden:

personlig hadde jeg nok ikke vært så betenkt med å gå opp fra 200 til 225hk

kopiert fra testen:

Kombinasjonen av moderat v-bunn, steglister og høyt fribord gjør dette til en tørr båt som tåler tøff kjøring uten store overraskelser. Båten har ingen markant planingsterskel, og med 150 hk på akterspeilet går den lett i plan. Båten marsjer fint i området 23-28 knop. Med en 150 hk Yamaha totakter gjorde testbåten litt over 38 knop med to personer og 70 liter drivstoff på tanken.

så den går bra med 150 hk..., når er nok nok..? men man trenger jo aldr dra på med mer enn 150 hk, sjelden bilen min når toppfart...

Code0 skrev 2 minutter siden:

kopiert fra testen:

Kombinasjonen av moderat v-bunn, steglister og høyt fribord gjør dette til en tørr båt som tåler tøff kjøring uten store overraskelser. Båten har ingen markant planingsterskel, og med 150 hk på akterspeilet går den lett i plan. Båten marsjer fint i området 23-28 knop. Med en 150 hk Yamaha totakter gjorde testbåten litt over 38 knop med to personer og 70 liter drivstoff på tanken.

så den går bra med 150 hk..., når er nok nok..? men man trenger jo aldr dra på med mer enn 150 hk, sjelden bilen min når toppfart...

Jeg vil ikke ha 2-takter, og jeg tenker heller ikke å kjøre full throttle særlig ofte.

ivar skrev 14 minutter siden:

Er det samme båt som dette?
https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-karnic/minitest-karnic-211-bluewater-weekender/679468

personlig hadde jeg nok ikke vært så betenkt med å gå opp fra 200 til 225hk. 

er en 210 blue water jeg ser på, men ser at både 210 og 211 er 21 fot, de ser ganske identiske ut.  Kommer til å høre med forsikringselskap som noen har nevnt her, så kommer jeg til å gå for det jeg tror er den besten handelen av motor enten det er 175hk eller 225, mulig 250 er hakket for stort.

stenhaug78 skrev for 2 timer siden:

Tja, men det betyr vel kanskje at man f.eks mister 10% slik at en motor som begynte sitt liv som en 200hk "bare" er på 180hk etter 15 år? Har ikke selv erfaring med at dette er tilfelle hverken med båtmotor eller bilmotor. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har en 93-modell Mercury 90 hk 2-t på båten min (21 fot), motoren fungerer helt perfekt - etter mine ønsker og krav. Om den har tapt seg noe sammenlignet med en nyere 90 hk eller en 2021 modell er vanskelig å si. Den frakter meg fra A til B i den hastigheten jeg ønsker i forhold til vær, vind og sjø :thumbsup::smiley:

1254 - Mercury.jpg

Mouche skrev for 2 timer siden:

Tja, men det betyr vel kanskje at man f.eks mister 10% slik at en motor som begynte sitt liv som en 200hk "bare" er på 180hk etter 15 år? Har ikke selv erfaring med at dette er tilfelle hverken med båtmotor eller bilmotor. 

Er flere forskjellige faktorer som kan få en motor til å miste effekt. Slitasje på diverse deler i motoren, som sylindre (foringer) stempelringer, ventiler, lager osv.  Det vil skje med alle motorer over tid. Så spiller bruk og vedlikehold inn en hel del. Men noe vil det være.

Guest knerten67
altera mulier skrev 40 minutter siden:

Jeg har en 93-modell Mercury 90 hk 2-t på båten min (21 fot), motoren fungerer helt perfekt - etter mine ønsker og krav. Om den har tapt seg noe sammenlignet med en nyere 90 hk eller en 2021 modell er vanskelig å si. Den frakter meg fra A til B i den hastigheten jeg ønsker i forhold til vær, vind og sjø :thumbsup::smiley:

1254 - Mercury.jpg

:thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...