Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

stenhaug78 skrev for 4 timer siden:

eller at farten blir høyere enn båten er designet for ?

Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

Likevel - hvorfor er det så "spennende" med høy fart på sjøen? Joda - er man konkurransekjører kan jeg forstå det! Men er ikke sjøen, det å være på sjøen rekreasjon fra stress og mas på landjorda? Å kunne slappe av og NYTE havet? Hvorfor da ta med seg stresset og maset til sjøs? Husk at sjøen er til for ALLE, ikke bare fartsdjevler som skal fort fra A til B.

(Ved siden av å kjøre med "kjeppen i bunn" er veldig dyrt - motoren DRIKKER jo drivstoff som en full sjømann!)

 

tom Cognac

tom Cognac

stenhaug78 skrev for 3 timer siden:

eller at farten blir høyere enn båten er designet for ?

Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

Likevel - hvorfor er det så "spennende" med høy fart på sjøen? Joda - er man konkurransekjører kan jeg forstå det! Men er ikke sjøen, det å være på sjøen rekreasjon fra stress og mas på landjorda? Å kunne slappe av og NYTE havet? Hvorfor da ta med seg stresset og maset til sjøs? Husk at sjøen er til for ALLE, ikke bare fartsdjevler som skal fort fra A til B.



×
×
  • Create New...