Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

En gang på '80-tallet overvar jeg Holmestrandsregattaen. Fordi en kollega skulle være med en av Norges beste båtførere (Ian Bakke) i løpet. Ian's faste navigatør kunne ikke være med, så Bjørn ble spurt om han ville være navigatør og takket ja. Med base i Oslo trimmet de båten, en Cougar 25 katamaran (maken til den på bildet) med 2 Yamaha påhengere på 225hk - trimmet til 250 på hekken. Bjørn fortalte at å dra ut Drøbaksundet i alt over 60 kn var helt hinsides - fordi man mister all fartsfølelse, det er så innmari fort. Båten Bjørn var navigatør på var god for klokket 85 knop. 

I 3. runde i løpet tok de igjen en svær Fountain (monoskrog) og ledet løpet. De rundet en bøye ute i Oslofjorden og kom ute av synet. Det gikk lang tid før vi hørte noe fra dem. De andre båtene passerte og fullførte løpet. Det viste seg at Cougeren hadde havarert. Den ble slept inn til brygga i Holmestrand, hengende med hekken godt ned i vannet. Baugene på båten var borte. Det så ut som om noen hadde brukt en motorsag rett foran cockpit og sagd båten tvers over. En komisjon fastslo seinere at båten hadde truffet en bølge fra en tidligere storm/uvær og det hadde knekt båten. Cougar er engelske og bygger kvalitetsbåter.

(Både Bjørn og Ian overlevde, men begge ble hardt skadet i ulykken. Bjørn ble sykemeldt i halvannen måned så vidt jeg husker)

Men som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden: 

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

25 Cougar SportCat_01.jpg

tom Cognac

tom Cognac

En gang på '80-tallet overvar jeg Holmestrandsregattaen. Fordi en kollega skulle være med en av Norges beste båtførere (Ian Bakke) i løpet. Ian's faste navigatør kunne ikke være med, så Bjørn ble spurt om han ville være navigatør og takket ja. Med base i Oslo trimmet de båten, en Cougar 25 katamaran (maken til den på bildet) med 2 Yamaha påhengere på 225hk - trimmet til 250 på hekken. Bjørn fortalte at å dra ut Drøbaksundet i alt over 60 kn var helt hinsides - fordi man mister all fartsfølelse, det er så innmari fort. Båten Bjørn var navigatør på var god for klokket 85 knop. 

I 3. runde i løpet tok de igjen en svær Fountain (monoskrog) og ledet løpet. De rundet en bøye ute i Oslofjorden og kom ute av synet. Det gikk lang tid før vi hørte noe fra dem. De andre båtene passerte og fullførte løpet. Det viste seg at Cougeren hadde havarert. Den ble slept inn til brygga i Holmestrand, hengende med hekken godt ned i vannet. Baugene på båten var borte. Det så ut som om noen hadde brukt en motorsag rett foran cockpit og sagd båten tvers over. En komisjon fastslo seinere at båten hadde truffet en bølge fra en tidligere storm/uvær og det hadde knekt båten. Cougar er engelske og bygger kvalitetsbåter.

(Både Bjørn og Ian overlevde, men begge ble hardt skadet i ulykken. Bjørn ble sykemeldt i halvannen måned så vidt jeg husker)

25 Cougar SportCat_01.jpg



×
×
  • Create New...