Jump to content

Edit History

AVAD

AVAD

stenhaug78 skrev 23 minutter siden:

Min tanke var heller ikke å kjøre i 50-60 kn. Det jeg tenker er at en brukt motor mister effekt over tid. Jeg tenker at en ny 200hk går langt bedre enn en 10 år gammel 200hk ? Mulig jeg bommer her, men ville nå trodd at en 10-15 år gammel motor mister en del futt.

Så er det heller ikke slik at jeg på død og liv må ha en 250hk, men siden jeg kjøper brukt så tenkte jeg at det blir mer å velge mellom å større kjangs for å finne en god handel.
Jeg kunne like gjerne kjøpt en 175hk om jeg ser den er i god stand og ikke har for mye timer kjørt.

Ikke feil. Litt tap fra slitasje blir det vel, hvor mye er avhengig av bruk, timetall, motorkonstruksjon (lavt vs høyt volum osv), men ville som sagt hørt med forsikringsselskap. Har selv en 1999 2-takt EFI og vet den lever nok lengre fordi den alltid går lett i mitt eie. På en racerbåt på bånn spiker tviler jeg vel litt der... I tillegg er den relativt økonomisk rundt 20 knop med flaps på båten. Litt for stor motor (vekthensyn medtatt) er aldri feil. Men i forholdet 175-250 blir det uansett ikke enorme forskjeller på knappe 1 tonn båt. Men en 225 hk som i grunnkonstruksjon går over 200-250 har ofte lik vekt men forskjellig motorstyring. Enig i at utvalg øker om det er uproblemstisk mht forsikring. Men viktig å vite hva maskinen har stått på før. Noen har angivelser av timetall på forskjellige turtall. Verdt en utskrift. Bruktmarkedet er forresten "vilt" for tiden.  Fort 50 lapper for et "rep.objekt" (som oftest lik vann i olje pga tæring i motorplate på 4-T) i denne størrelsen.  Eller en strøken 80/90-talls maskin.  Fikk min nesten gratis så den blir på til den ikke vil mer. ;-) 

AVAD

AVAD

stenhaug78 skrev 16 minutter siden:

Min tanke var heller ikke å kjøre i 50-60 kn. Det jeg tenker er at en brukt motor mister effekt over tid. Jeg tenker at en ny 200hk går langt bedre enn en 10 år gammel 200hk ? Mulig jeg bommer her, men ville nå trodd at en 10-15 år gammel motor mister en del futt.

Så er det heller ikke slik at jeg på død og liv må ha en 250hk, men siden jeg kjøper brukt så tenkte jeg at det blir mer å velge mellom å større kjangs for å finne en god handel.
Jeg kunne like gjerne kjøpt en 175hk om jeg ser den er i god stand og ikke har for mye timer kjørt.

Ikke feil. Litt tap fra slitasje blir det vel, hvor mye er avhengig av bruk, timetall, motorkonstruksjon (lavt vs høyt volum osv), men ville som sagt hørt med forsikringsselskap. Har selv en 1999 2-takt EFI og vet den lever nok lengre fordi den alltid går lett i mitt eie. På en racerbåt på bånn spiker tviler jeg vel litt der... I tillegg er den relativt økonomisk rundt 20 knop med flaps på båten. Litt for stor motor (vekthensyn medtatt) er aldri feil. Men i forholdet 175-250 blir det uansett ikke enorme forskjeller på knappe 1 tonn båt. Men en 225 hk som i grunnkonstruksjon går over 200-250 har ofte lik vekt men forskjellig motorstyring. Enig i at utvalg øker om det er uproblemstisk. Men viktig å vite hva maskinen har stått på før. Noen har angivelser av timetall på forskjellige turtall. Verdt en utskrift. Bruktmarkedet er forresten "vilt" for tiden.  Fort 50 lapper for et "rep.objekt" (som oftest lik vann i olje pga tæring i motorplate på 4-T) i denne størrelsen.  Eller en strøken 80/90-talls maskin.  Fikk min nesten gratis så den blir på til den ikke vil mer. ;-) 

• Create New...