.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Slik jeg forstår trådstarter er det flere momenter som spiller inn her. Et viktig moment er at det må være en båt klar til å legge i båsen hvis han/hun rykker opp og får båtplass. Jeg hadde ikke latt det være en avgjørende faktor for valg av motor. Da hadde jeg bare kjøpt en billig robåt og plassert i båsen.
Dernest tittet jeg på Finn, og det var sannelig ikke mye spennende bruktmotor på 175-200hk der. Et par godt brukte L-4 200 Veradoer til nesten 150kkr og kanskje det jeg tenker ville vært det mest aktuelle:
https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=217074168
Men den er 13 år gammel og må sees over. Prisen er heller ikke oppgitt. Så jeg skjønner fristelsen til å utvide motorvalget til å omfatte 225/250hk. Yamaha-motoren (ser ut som V6) jeg linker til ble vel ogå levert i 225 og 250hk utgaver på samme blokken og samme vekt. Ulempen her er vel at å levere den inn for sjekk fort kan bety flere mnd. ventetid og en veldig amputert -21 båtsommer.
Jeg hadde mye samme utfordringen som trådstarter da gamle motoren hadde gjort sitt på båten. Tittet litt på brukten, men syntes ofte prisen ikke helt stod i stil med alder. Så jeg shopet tilbud hos ulike forhandlere og kjøpte nytt. Angrer ikke på det.
Ellers er det jo moro med mye motor, men jeg ville tenkt litt på vekt også. Jeg byttet ut en lett totakter med en tung 4-takter på en eldre båt som ble designet da det var lett 2-takt som var vanlig. Man merker ikke dette nevneverdig når man kjører, men man blir fort bløt på beina hvis man ikke har stengt selvlensingsventilen. Et annet moment er når man drar av gassen og går ut av plan. Da har man plutselig en hekksjø som kommer innover motorbrønnen hvis man glemmer seg. Spesielt hvis man har et par personer akter. En annen ting som også fort følger på: Du får ikke tiltet motoren ut vannet. I seg selv ingen stor sak, men av erfaring vet jeg at det er: Irriterende!
Så hvis det var min båt og mitt valg: Jeg hadde vurdert disse 3 alternativene basert på dagens Finn-utvalg og coronasommeren 2021:
-Honda 150, 2011, 89kkr (minimums motorisering)
https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=217383841
-Suzuki 225 V6, 2010, 60kkr (litt tung og forsikringsissues?)
https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=218361251
-Suzuki DF200ATX ny. 189kkr (Billigste 200hk og ikke for tung). Sikkert en finfin motor på denne båten. 200hk fra de andre merkene ligger fort på rundt 220kkr. Da kan du forhåpentligvis bruke de neste 15-20 årene til å shine opp båten til det smykket du vil den skal være uten større motorutgifter enn regulært vedlikehold - samt få brukt båten når du trenger det. Du har også en 40+ knop båt med denne motoren. Det er jo ikke en speedbåt dette - så du monterer motoren høyt (for å få tiltet undervannshuset mest mulig ut av vannet), kjører en 4-blads propell og drar avgårde i 40+ knop om ønskelig - noe som sikkert er nok.
Til slutt: Man må prissette en båtsesong. Hva er en sommer på sjøen verdt i kroner og ører? 20K? Jeg ville sagt minst det. Snarere 30-40K. You do the math, som dem sier... Våren -21 har vært kald her, så jeg har enda ikke sjøsatt. Men båten er stoffet, motoren sviver og jeg er klar på veldig kort varsel. Slik jeg ser det: Du leker med -21 sommeren her. Hva er den verdt?
For all del: Jeg kjenner til lommebok og løpende utgifter også. Hvis det er litt knipent og du plutselig får tilgang til båtplass. Kom deg ut på sjøen - om enn ikke i drømmebåten. Har selv bodd i Stavanger i oljeboomen, og fikk kun tak i båtplass ute i Hafrsfjord. Ikke helt samme greia, for å si det slik.