Jump to content

størrelse på påhengs

stenhaug78

Recommended Posts

En ny Mercury V6 200/225 hk veier fra 219 kg, så det blir jo egentlig hipp som happ om man velger den ene eller den andre.

Det er uansett samme eller lavere vekt enn de fleste andre 150-200 hestere, utenom E-tec da som er under 200 kg. Men du kan jo henge på en 200 HO som er ca 220 hk, men den er vesentlig tyngre da.

Mens en 250 hk kan veie opp mot 270-280 kg avhengig av merke og alder. Mens Mercury V8 250 hk veier 229 kg i letteste utgave.

Man bør jo normalt ikke velge en motor som er vesentlig tyngre enn max. hva produsenten har sett for seg og godkjent båten med.

Men ellers går det jo mange 20-fotere med motorer på 230-240 kg, bl.a. Askeladden 605 med Verado 135-200 hk. Og det funker jo fint.

Ellers vil nok ikke en motor miste 10% av effekten etter noen år uten at noe alvorlig er galt.

De fleste båtmotorer har ikke gått så veldig mange timer at mekanisk slitasje vanligvis vil være et stort problem.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

altera mulier skrev for 6 timer siden:

Italienere kan bygge båt - Karnic er godt bygde båter, det er ikke dermed sagt at om en båt er solid bygget at den makter hastigheter på 50 - 60 kn +/-. 

Karnic er faktisk kypriotisk, uten at det er noe negativt :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

altera mulier skrev for 8 timer siden:

Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

Likevel - hvorfor er det så "spennende" med høy fart på sjøen? Joda - er man konkurransekjører kan jeg forstå det! Men er ikke sjøen, det å være på sjøen rekreasjon fra stress og mas på landjorda? Å kunne slappe av og NYTE havet? Hvorfor da ta med seg stresset og maset til sjøs? Husk at sjøen er til for ALLE, ikke bare fartsdjevler som skal fort fra A til B.

(Ved siden av å kjøre med "kjeppen i bunn" er veldig dyrt - motoren DRIKKER jo drivstoff som en full sjømann!)

For noen så er det å kjøre fort på sjøen rekreasjon, når man er ute å kjører i 60+ så glemmer man gjerne verden, uansett hvor ille livet har vært i det siste. Det eneste som gjelder er å følge med fremover, lese bølger, vind, strøm. Så ikke bland stress og mas inn i det å kjøre fort til havs. 

Og hva så om det går endel drivstoff ? Hva skal man gjøre med pengene man sparer på å kjøre sakte ? Kjøpe øl ? 

Jeg må innrømme at jeg er meget glad i overmotoriserte båter :) jeg hadde satt på en 250 og kosa meg. Men det TS burde tenke på er belastningene på akterspeilet når man skal opp i plan eller er ute i god sjø å kjører. Men akterspeilet kan jo forsterkes ganske enkelt 

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev 57 minutter siden:

Det eneste som gjelder er å følge med fremover, lese bølger, vind, strøm. Så ikke bland stress og mas inn i det å kjøre fort til havs. 

Observasjon forover og til sidene er viktig - uansett hvilken hastighet man kjører med :smiley: Du er muligens en erfaren høyhastighets båtfører, ikke vet jeg, men jeg lurer på hvilken rollefigur du er for ferskinger på sjøen som nettopp har kjøpt sin første båt (med eller uten dyp V-bunn og et monster på hekken) som ikke har den ringeste anelse om hvordan man skal oppføre seg på sjøen (lese sjø, vind, strøm, andre båter etc) som ser deg frese forbi i 60kn +++ og oppleve din avstressende båtglede! Dessverre opplever jeg og mange av mine båtvenner altfor ofte idiotisk høyhastighetskjøring på sjøen (da snakker jeg om over 30 kn), som tett på land (skiltet med 5 knop), badeplasser, tett forbikjøring av andre båter etc. 

Men du er sikker ikke en av dem :thumbsup:

Ønsker deg en flott, fartsfylt, avstressende sommer på sjøen :thumbsup:

(kjører du en Tesla?)

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

altera mulier skrev 1 minutt siden:

Observasjon forover og til sidene er viktig - uansett hvilken hastighet man kjører med :smiley: Du er muligens en erfaren høyhastighets båtfører, ikke vet jeg, men jeg lurer på hvilken rollefigur du er for ferskinger på sjøen som nettopp har kjøpt sin første båt (med eller uten dyp V-bunn) i disse koronatider og ikke har den ringeste anelse om hvordan man skal oppføre seg på sjøen. Dessverre opplever jeg og mange av mine båtvenner altfor ofte idiotisk kjøring på sjøen, som tett på land (skiltet med 5 knop), badeplasser, tett forbikjøring etc. 

Men du er sikker ikke en av dem :thumbsup:

Ønsker deg en flott, fartsfylt sommer på sjøen :thumbsup:

Jeg er en av de rollefigurene som sitter i en taxibåt og kjefter og smeller over de som ikke kan en eneste regel, sånn til vaneligt. Tro meg, jeg ser mye idioti på sjøen, Det er stor forskjell på folk i båt og båtfolk 

Hvis du ser en 75-90 knoper, som går av gassen for å vike for båter som kommer fra styrbord, eller kjører forbi på styrbord, så er det kansje meg. Er ikke så mange 5knops soner som brytes, er værre med 30knops sonene. Og ang erfarenhet, jeg fikk min første 80+ knoper for 14år siden, så det har blitt noen timer bak spakene opp igjennom årene. 

Eika skrev 6 minutter siden:

Jeg er en av de rollefigurene som sitter i en taxibåt og kjefter og smeller over de som ikke kan en eneste regel, sånn til vaneligt. Tro meg, jeg ser mye idioti på sjøen, Det er stor forskjell på folk i båt og båtfolk 

Hvis du ser en 75-90 knoper, som går av gassen for å vike for båter som kommer fra styrbord, eller kjører forbi på styrbord, så er det kansje meg. Er ikke så mange 5knops soner som brytes, er værre med 30knops sonene. Og ang erfarenhet, jeg fikk min første 80+ knoper for 14år siden, så det har blitt noen timer bak spakene opp igjennom årene. 

Så bra :thumbsup::thumbsup::thumbsup::smiley: Dessverre tror jeg ikke det hjelper å føre en taxibåt og kjefte og smelle på folk som ikke kan en eneste regel på sjøen. Det er her det å være en rolleperson kommer inn i bildet - og med din erfaring bør du kanskje skolere de ferske båtfolka framfor å bruke kjeft (som jeg egentlig ikke tror du gjør - tror det bare var noe du skrev :smiley:)

Flott om du bidrar til at ferskingene får en flott opplevelse på sjøen i en farkost som tåler motoriseringen som henger bakpå - og ikke blir vettskremte av overmot og dumdristighet. 

Sjøen er for alle, vi mennesker er forskjellige og alle har sine spesifike ønsker, gleder og drømmer om det å være på / oppleve sjøen. :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

Jeg er også en av de som står på brygga når folk kommer for å hente båtene sine fra opplag,, eller som blir med ut en tur for å finne ut hva feilen er. Har vært borti kunder som kommer og klager på at båten løfter seg rett til himmels når de skal legge båten i plan, de har ikke fått med seg at trim indikatoren er kaputt og kjører med motoren nesten helt opptilta. Mange folk idag, snur seg ikke for å se på motoren engang 

Men som 8generasjons yrkesfisker, så har jeg vel fått litt båtvett i dna'et. Men høyhastighetsbåter er der lidenskapen ligger. Selv taxibåten (halco29) som er den treigeste båten jeg har, gjør over 40knop

Jeg er også for ett båtsertifikat som er like strengt som for bil, med kjøretimer og oppkjøring, uansett alder. Det at noen er født før 1980 burde ikke gi de fritak fra båtførerprøven. Jeg har vært borti kunder (født før 1980) som akuratt har kjøpt seg en 48knops båt som lurer på hva de må gjøre for og få den til å gå fremover og bakover

Eika skrev 2 minutter siden:

Selv taxibåten (halco29) som er den treigeste båten jeg har, gjør over 40knop

Så bra, det ER mange idioter på sjøen - det er vi enige om, jeg er heller ikke perfekt, langt i fra - men jeg gjør mitt beste, blir 73 i sommer og har hatt egen båt siden 1980-tallet, før det lånte jeg stefar's båter :smiley:

Halco'en din - Eivind Amble konstruksjon, den fyren kan båter, han konstruerte min Fjord 24 Weekender som jeg solgte for mange år siden. Naboen bodde ved siden av ham i Arendal. Lurte selv engang på å kjøpe en Halco 26 som halvfabrikata og ferdigstille den. Men det ble aldri noe av.

Nå er det natta - før kona står opp og lurer på hvilken obscur nettside jeg er på :lol:

God natt :smiley:

altera mulier skrev 1 time siden:

Så bra :thumbsup::thumbsup::thumbsup::smiley: Dessverre tror jeg ikke det hjelper å føre en taxibåt og kjefte og smelle på folk som ikke kan en eneste regel på sjøen. Det er her det å være en rolleperson kommer inn i bildet - og med din erfaring bør du kanskje skolere de ferske båtfolka framfor å bruke kjeft (som jeg egentlig ikke tror du gjør - tror det bare var noe du skrev :smiley:)

Flott om du bidrar til at ferskingene får en flott opplevelse på sjøen i en farkost som tåler motoriseringen som henger bakpå - og ikke blir vettskremte av overmot og dumdristighet. 

Sjøen er for alle, vi mennesker er forskjellige og alle har sine spesifike ønsker, gleder og drømmer om det å være på / oppleve sjøen. :smiley:

Trur meg, det er ikke noe jeg skriver, men tviler på at de får noe av det med seg. Sitter i båten, banner og steiker, slår litt i rattet og gir enkelte fingeren, andre rister jeg på hue til, Folk som ikke kan en eneste regel eller har interesse nok til å sette seg inn i reglene, kan holde seg på land eller være med som passasjer 

Enkelte personer, skulle ikke fått lov til å eie ett bilde av båter engang. 

Men jeg er fortsatt for overmotorisering av båtene, men folk må bare lære seg å kjøre. Båtsertifikat med 25timer teori og 25timer praktisk kjøring, hadde gjort seg, uansett alder. 

Og det at jeg skal bruke tiden min på å lære opp ferskinger, det er uaktuelt. Jeg er som regel på vannet for å tjene penger, enten det er taxibåt eller båter som skal på verksted eller inn/ut av opplag. Så blir det noen kosetimer bak spakene på en speedbåt 

stenhaug78 skrev for 11 timer siden:

Er flere forskjellige faktorer som kan få en motor til å miste effekt. Slitasje på diverse deler i motoren, som sylindre (foringer) stempelringer, ventiler, lager osv.  Det vil skje med alle motorer over tid. Så spiller bruk og vedlikehold inn en hel del. Men noe vil det være.

Ja, betviler ikke at det vil være noe, men hvor mye? Hvis vi forutsetter at motorene får "normalt" vedlikehold, brukes sånn noenlunde vettugt og går 50/75 timer i løpet av en sesong, et antall timer som vel er ganske "normalt"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skjønner ikke poenget med å ringe forsikringsselskapet.
De kommer ikke til å anbefale eller gi aksept til å sette på større motor en båten er typegodkjent med.
Utover det så aner personen i andre enden svært lite.

Velger man å sette på en større motor en båten er godkjent for så løper man en svært liten risiko da forsikringsselskapet har bevisbyrden .
Det skal være en direkte sammenheng mellom skaden og over motoriseringen.
Så får man selv finne ut om det er verdt den ekstra risikoen for att men teoretisk kan få avkorting hvis båten skulle få en motor relatert skade i hekken på båten etter en plutselig hendelse.

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev for 2 timer siden:

Skjønner ikke poenget med å ringe forsikringsselskapet.
De kommer ikke til å anbefale eller gi aksept til å sette på større motor en båten er typegodkjent med.
Utover det så aner personen i andre enden svært lite.

Vel. Noen av oss foretrekker å vite hvordan de håndterer slikt. Og fagkompetansen har de. En må bare spørre. :wink:

Men jeg tipper svar vil variere fra selskap til selskap og tilfelle til tilfelle. Båter med CE/Veritas er kanskje rett frem. Det finnes ikke dumme spørsmål (kverulering unntatt). Bare dumme svar. 

Båten er ikke kjøpt og forsikret enda etter det jeg forstår, så aldri feil å høre. Kanskje han bør forsterke fra hekk og gjennom brønn om det er mulig, hauger av båter har dette. Musling, Wesling, Fjordling osv. I mitt tilfelle ville jeg vite at forsikring gjelder uansett. FØR jeg handlet motor. Ble bedt om å dok ombygging og forsterknig med bilder og ta vare på dette. Ikke verre. 

Ser ikke problemet. Ingen som er ute etter å lure noen. Bare en ekstra forsikring for å forvisse seg om at det en gjør er greit. Èn telefon unna....

Joda ,det er bare å ringe men å tro att man får aksept for å sette CE godkjenningen til side ved å bruke større motor og samtidig lovet full dekning av en forsikringsrådgiver på telefon skjer ikke.

Veritas godkjenningen i fra ett annet år hundre kan kanskje bøyes litt på men å tro att ett forsikringsselskap tør å gi aksept for større motorer enn CE godkjenningen til båten skjer ikke for det er potensielt også en fare for liv og helse med høyere topp fart enn båten er konstruert for.

Men som skrevet over får man forsikret det og forsikringen gjelder som normalt hvis ikke selskapet kan bevise att ulykken/skaden skjedde for de båten hadde større motor enn hva den var godkjent med.

pipe skrev for 2 timer siden:

Men som skrevet over får man forsikret det og forsikringen gjelder som normalt hvis ikke selskapet kan bevise att ulykken/skaden skjedde for de båten hadde større motor enn hva den var godkjent med.

Man får sikkert forsikret det siden selskapet trolig ikke vil sjekke opp om motoren er innenfor maks størrelse på den aktuelle båten, eller ikke, men det betyr ikke at forsikringsselskapet vil se med "blide øyne" hvis noe skjer og de da finner ut at eier har overmotorisert båten i forhold til godkjenning? Avkorting kan bli kjedelig, ja rett og slett dyrt. Og så kan man kjøre sak mot selskapet siden man mener at det ikke er var relevant i forhold til hva som skjedde og motorens størrelse, lykke til! 

Guest knerten67
Eika skrev for 17 timer siden:

For noen så er det å kjøre fort på sjøen rekreasjon, når man er ute å kjører i 60+ så glemmer man gjerne verden, uansett hvor ille livet har vært i det siste. Det eneste som gjelder er å følge med fremover, lese bølger, vind, strøm. Så ikke bland stress og mas inn i det å kjøre fort til havs. 

Og hva så om det går endel drivstoff ? Hva skal man gjøre med pengene man sparer på å kjøre sakte ? Kjøpe øl ? 

Jeg må innrømme at jeg er meget glad i overmotoriserte båter :) jeg hadde satt på en 250 og kosa meg. Men det TS burde tenke på er belastningene på akterspeilet når man skal opp i plan eller er ute i god sjø å kjører. Men akterspeilet kan jo forsterkes ganske enkelt 

Er så enig,koser meg å stresser ned i høy fort på sjøen:thumbsup::smiley:

Slik jeg forstår trådstarter er det flere momenter som spiller inn her. Et viktig moment er at det må være en båt klar til å legge i båsen hvis han/hun rykker opp og får båtplass. Jeg hadde ikke latt det være en avgjørende faktor for valg av motor. Da hadde jeg bare kjøpt en billig robåt og plassert i båsen.

Dernest tittet jeg på Finn, og det var sannelig ikke mye spennende bruktmotor på 175-200hk der. Et par godt brukte L-4 200 Veradoer til nesten 150kkr og kanskje det jeg tenker ville vært det mest aktuelle:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=217074168

Men den er 13 år gammel og må sees over. Prisen er heller ikke oppgitt. Så jeg skjønner fristelsen til å utvide motorvalget til å omfatte 225/250hk. Yamaha-motoren (ser ut som V6) jeg linker til ble vel ogå levert i 225 og 250hk utgaver på samme blokken og samme vekt. Ulempen her er vel at å levere den inn for sjekk fort kan bety flere mnd. ventetid og en veldig amputert -21 båtsommer.

Jeg hadde mye samme utfordringen som trådstarter da gamle motoren hadde gjort sitt på båten. Tittet litt på brukten, men syntes ofte prisen ikke helt stod i stil med alder. Så jeg shopet tilbud hos ulike forhandlere og kjøpte nytt. Angrer ikke på det.

Ellers er det jo moro med mye motor, men jeg ville tenkt litt på vekt også. Jeg byttet ut en lett totakter med en tung 4-takter på en eldre båt som ble designet da det var lett 2-takt som var vanlig. Man merker ikke dette nevneverdig når man kjører, men man blir fort bløt på beina hvis man ikke har stengt selvlensingsventilen. Et annet moment er når man drar av gassen og går ut av plan. Da har man plutselig en hekksjø som kommer innover motorbrønnen hvis man glemmer seg. Spesielt hvis man har et par personer akter. En annen ting som også fort følger på: Du får ikke tiltet motoren ut vannet. I seg selv ingen stor sak, men av erfaring vet jeg at det er: Irriterende!Karnic_210-speedboot-motoboot-yacht-boat-boot-Bateau__moteur_-motoboot-Bootveiling.com-4.jpg.dac72df355a7c64ce73f2cf44b76a655.jpg

Karnic_210-speedboot-motoboot-yacht-boat-boot-Bateau__moteur_-motoboot-Bootveiling.com-2.jpg.f617198729851043c2a781ee74b7ae26.jpg

Så hvis det var min båt og mitt valg: Jeg hadde vurdert disse 3 alternativene basert på dagens Finn-utvalg og coronasommeren 2021:

-Honda 150, 2011, 89kkr (minimums motorisering)

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=217383841

-Suzuki 225 V6, 2010, 60kkr (litt tung og forsikringsissues?)

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=218361251

-Suzuki DF200ATX ny. 189kkr (Billigste 200hk og ikke for tung). Sikkert en finfin motor på denne båten. 200hk fra de andre merkene ligger fort på rundt 220kkr. Da kan du forhåpentligvis bruke de neste 15-20 årene til å shine opp båten til det smykket du vil den skal være uten større motorutgifter enn regulært vedlikehold - samt få brukt båten når du trenger det. Du har også en 40+ knop båt med denne motoren. Det er jo ikke en speedbåt dette - så du monterer motoren høyt (for å få tiltet undervannshuset mest mulig ut av vannet), kjører en 4-blads propell og drar avgårde i 40+ knop om ønskelig - noe som sikkert er nok.

Til slutt: Man må prissette en båtsesong. Hva er en sommer på sjøen verdt i kroner og ører? 20K? Jeg ville sagt minst det. Snarere 30-40K. You do the math, som dem sier...:thumbsup: Våren -21 har vært kald her, så jeg har enda ikke sjøsatt. Men båten er stoffet, motoren sviver og jeg er klar på veldig kort varsel. Slik jeg ser det: Du leker med -21 sommeren her. Hva er den verdt?

For all del: Jeg kjenner til lommebok og løpende utgifter også. Hvis det er litt knipent og du plutselig får tilgang til båtplass. Kom deg ut på sjøen - om enn ikke i drømmebåten. Har selv bodd i Stavanger i oljeboomen, og fikk kun tak i båtplass ute i Hafrsfjord. Ikke helt samme greia, for å si det slik.

Redigert av Solseng (see edit history)
Mouche skrev for 3 timer siden:

Man får sikkert forsikret det siden selskapet trolig ikke vil sjekke opp om motoren er innenfor maks størrelse på den aktuelle båten, eller ikke, men det betyr ikke at forsikringsselskapet vil se med "blide øyne" hvis noe skjer og de da finner ut at eier har overmotorisert båten i forhold til godkjenning? Avkorting kan bli kjedelig, ja rett og slett dyrt. Og så kan man kjøre sak mot selskapet siden man mener at det ikke er var relevant i forhold til hva som skjedde og motorens størrelse, lykke til! 

Når forsikringsselskapet har akseptert å forsikre båt og motor så må det være over sak forhold i mellom over motoriseringen i forhold til CE godkjenningen og skaden som er oppstått før det er snakk om regress

Det er ikke slik att forsikringselskapet lager problemer med oppgjør på rutine selv om motoren er større enn hva det står på CE godkjenningen.
Det er særlig ved skader i hekken på båten etter motoren som man stiller som svakest.
Så får man tenke på om det er verdt det selv.

knerten67 skrev for 2 timer siden:

Er så enig,koser meg å stresser ned i høy fort på sjøen:thumbsup::smiley:

Med fare for å virke frekk, da ville jeg bytta ut yamarinen evt kjøpt en båt nr2 :) 

det er lite som slår det og kjenne løftet i båten, jobbe litt mot chinewalk, klemme pedalen siste cm og kjenne de 4 siste knopene kommer, så over noen små bølger og bare kjenne det dunker litt i ræva, så klemme til vidre mens man føler at man flyr lavt istedefor å kjøre en båt 

Eika skrev On 14.5.2021 at 0.06:

Ja overmotorisert kan nok være gøy, men alt med måte.

Å sette en 250 hk 2-takter på en lettdrevet 18-foter som riktignok er godkjent av båtprodusenten for 140 hk (litt i meste laget) men som fint chinewalker i godt over 40 knop med 115 hk er litt overkill. Og for sikkerhets skyld med XL stamme og lift :giggle: Hjelper kanskje litt med trimplan.....

(bilder hentet fra en finn-annonse for 3-4 år siden)

l_1404890903.jpg.e98afdf37e04ddd28ab091e0becf9c97.jpg

l_1323292412.jpg.e4df198156e2664bedea95729819ba42.jpg

navette-250-1.jpg.3343a9dabd8f468746d7ce00b8a79ca6.jpg

pipe skrev for 12 timer siden:

Det er ikke slik att forsikringselskapet lager problemer med oppgjør på rutine selv om motoren er større enn hva det står på CE godkjenningen.

Vet du det, eller tror du det? Er det slik at "Bordet fanger", med andre ord har selskapet akseptert din premiebetaling på en båt/motor hvor motoren er større enn hva båten er CE-godkjent for så er det "fritt frem" og ingen fare for konsekvenser? Føler jeg selv er litt skeptisk til det .

— Generelt kan jeg si at vi mener overskridelser av den godkjente motorstørrelsen er ganske alvorlig. Kommer man ut for en ulykke og har en større motor enn det båten er godkjent for, kan det resultere i at forsikringen bortfaller og at det blir snakk om en regress, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If.

Redigert av Mouche (see edit history)

Teerex skrev for 7 timer siden:

(bilder hentet fra en finn-annonse for 3-4 år siden)

Av bildet ser det ut som om føreren er i 30 - 40 årene. Her er det mengder av testosteron ute og går og mye som skal bevises - og for hvem????? (Nære land - hvem ser på? En verpesjuk høne av en blondine med hoftelangt hår, implantater i puppene, blås-opp rumpe og gakk-gakk nebb?)

altera mulier skrev 15 minutter siden:

Av bildet ser det ut som om føreren er i 30 - 40 årene. Her er det mengder av testosteron ute og går og mye som skal bevises - og for hvem????? (Nære land - hvem ser på? En verpesjuk høne av en blondine med hoftelangt hår, implantater i puppene, blås-opp rumpe og gakk-gakk nebb?)

Dette er iallefall tøft. 70 knop og 250 hk på en 17-foter fra 1967. Men det er tross alt Linge som har konstruert skroget :smiley:

Egentlig er det vel en 250 HO på ca 275 hk ifølge kommentarer til videoen (med 225 hk deksel).

Teerex skrev 17 minutter siden:

Dette er iallefall tøft.

Får si som politimannen Murtough i "Dødlig våpen"- filmene: "I'm to old for this shit!"

Jeg synes det ikke er tøft, bare veldig dumt - sorry! :nonod:

altera mulier skrev 41 minutter siden:

Får si som politimannen Murtough i "Dødlig våpen"- filmene: "I'm to old for this shit!"

Jeg synes det ikke er tøft, bare veldig dumt - sorry! :nonod:

Fjordling-race er jo en egen sport, og en fryd for både øyne og ører :smiley:

En hyllest til Linges mesterverk fra 1962.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...