Jump to content

størrelse på påhengs

stenhaug78

Recommended Posts

Teerex skrev for 1 time siden:

Dette er iallefall tøft. 70 knop og 250 hk på en 17-foter fra 1967. Men det er tross alt Linge som har konstruert skroget :smiley:

Egentlig er det vel en 250 HO på ca 275 hk ifølge kommentarer til videoen (med 225 hk deksel).

Det der er tøft, uansett hva noen andre måtte mene 

250ho og 300 har samme map, så man skal egentlig ikke kjenne forskjell på de motorene bortsett fra i lommeboka når den blei kjøpt, pga lavere hk avgift. 

Og når det gjelder motorisering, det er alltid bedre med 100hester til overs i stallen enn å mangle ett par 

altera mulier skrev for 1 time siden:

Får si som politimannen Murtough i "Dødlig våpen"- filmene: "I'm to old for this shit!"

Jeg synes det ikke er tøft, bare veldig dumt - sorry! :nonod:

Det som er veldig dumt, er og ikke respektere at andre har litt andre interesser enn seg selv. Det som også er dumt er at når man blir gammel og grå, så glemmer man at man syns dette hadde vært kjempe kult for 20-30-40 år siden

Det blir veldig dumt å kjøpe Pepsi Max istedefor coca cola, det blir veldig dumt å kjøpe fisk istedefor biff, det er veldig dumt å kjøpe konjakk istedefor whisky. 

Nei det er ikke dumt, man har bare forskjellig smak og ønsker 

Redigert av Guest (see edit history)
Solseng skrev for 17 timer siden:

Slik jeg forstår trådstarter er det flere momenter som spiller inn her. Et viktig moment er at det må være en båt klar til å legge i båsen hvis han/hun rykker opp og får båtplass. Jeg hadde ikke latt det være en avgjørende faktor for valg av motor. Da hadde jeg bare kjøpt en billig robåt og plassert i båsen.

Dernest tittet jeg på Finn, og det var sannelig ikke mye spennende bruktmotor på 175-200hk der. Et par godt brukte L-4 200 Veradoer til nesten 150kkr og kanskje det jeg tenker ville vært det mest aktuelle:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=217074168

Men den er 13 år gammel og må sees over. Prisen er heller ikke oppgitt. Så jeg skjønner fristelsen til å utvide motorvalget til å omfatte 225/250hk. Yamaha-motoren (ser ut som V6) jeg linker til ble vel ogå levert i 225 og 250hk utgaver på samme blokken og samme vekt. Ulempen her er vel at å levere den inn for sjekk fort kan bety flere mnd. ventetid og en veldig amputert -21 båtsommer.

Jeg hadde mye samme utfordringen som trådstarter da gamle motoren hadde gjort sitt på båten. Tittet litt på brukten, men syntes ofte prisen ikke helt stod i stil med alder. Så jeg shopet tilbud hos ulike forhandlere og kjøpte nytt. Angrer ikke på det.

Ellers er det jo moro med mye motor, men jeg ville tenkt litt på vekt også. Jeg byttet ut en lett totakter med en tung 4-takter på en eldre båt som ble designet da det var lett 2-takt som var vanlig. Man merker ikke dette nevneverdig når man kjører, men man blir fort bløt på beina hvis man ikke har stengt selvlensingsventilen. Et annet moment er når man drar av gassen og går ut av plan. Da har man plutselig en hekksjø som kommer innover motorbrønnen hvis man glemmer seg. Spesielt hvis man har et par personer akter. En annen ting som også fort følger på: Du får ikke tiltet motoren ut vannet. I seg selv ingen stor sak, men av erfaring vet jeg at det er: Irriterende!Karnic_210-speedboot-motoboot-yacht-boat-boot-Bateau__moteur_-motoboot-Bootveiling.com-4.jpg.dac72df355a7c64ce73f2cf44b76a655.jpg

Karnic_210-speedboot-motoboot-yacht-boat-boot-Bateau__moteur_-motoboot-Bootveiling.com-2.jpg.f617198729851043c2a781ee74b7ae26.jpg

Så hvis det var min båt og mitt valg: Jeg hadde vurdert disse 3 alternativene basert på dagens Finn-utvalg og coronasommeren 2021:

-Honda 150, 2011, 89kkr (minimums motorisering)

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=217383841

-Suzuki 225 V6, 2010, 60kkr (litt tung og forsikringsissues?)

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=218361251

-Suzuki DF200ATX ny. 189kkr (Billigste 200hk og ikke for tung). Sikkert en finfin motor på denne båten. 200hk fra de andre merkene ligger fort på rundt 220kkr. Da kan du forhåpentligvis bruke de neste 15-20 årene til å shine opp båten til det smykket du vil den skal være uten større motorutgifter enn regulært vedlikehold - samt få brukt båten når du trenger det. Du har også en 40+ knop båt med denne motoren. Det er jo ikke en speedbåt dette - så du monterer motoren høyt (for å få tiltet undervannshuset mest mulig ut av vannet), kjører en 4-blads propell og drar avgårde i 40+ knop om ønskelig - noe som sikkert er nok.

Til slutt: Man må prissette en båtsesong. Hva er en sommer på sjøen verdt i kroner og ører? 20K? Jeg ville sagt minst det. Snarere 30-40K. You do the math, som dem sier...:thumbsup: Våren -21 har vært kald her, så jeg har enda ikke sjøsatt. Men båten er stoffet, motoren sviver og jeg er klar på veldig kort varsel. Slik jeg ser det: Du leker med -21 sommeren her. Hva er den verdt?

For all del: Jeg kjenner til lommebok og løpende utgifter også. Hvis det er litt knipent og du plutselig får tilgang til båtplass. Kom deg ut på sjøen - om enn ikke i drømmebåten. Har selv bodd i Stavanger i oljeboomen, og fikk kun tak i båtplass ute i Hafrsfjord. Ikke helt samme greia, for å si det slik.

Jeg skulle gjerne kjøpt ny motor, men jeg har en streng kone og må forholde meg til et budsjett :)

Min første tanke når jeg fikk vite at det måtte stå en båt der innen en mnd var å kjøpe en jolle til 1500 å legge der. Men det går ikke, det MÅ være båten som skal stå der for sessongen, og de deler ut plasser ca. etter hva båt du informerer at du vil ha, eller allerede har. Etter hva jeg har forstått kan du be dem om litt mer tid, og jeg vil tro de ikke er helt nazi på 30 dager. Men kan alikevel ikke dra det ut i mnd`vis.

De motorene du har linket til er også de jeg har kikket på, tenkte 225 suzuki til 60k var noe jeg kunne ringe på, har veldig lite lyst å kjøpe minimum størrelse motor som den hondaen du sikter til. JEg har veldig veldig lyst på Honda! Alle jeg har pratet med snakker dem opp i skyene, også motormekanikere, men det er jo ikke flust av dem til salgs for tiden.
Jeg tror jeg verdsetter sommeren til godt og vel 50k, minst hehe (Om sommeren er litt fin i norge, er det ingen vakrere plass i verden for min del). Jeg får båtplass 5 min kjøretur fra hvor jeg bor, og vil tro at meg og fruen ville fått en helt fantastisk sommer med båt.

Jeg har lest noe om "setback" som kan monteres for å heve motoren om en har for lang stamme, kan dette hjelpe mtp å få tiltet den helt ut av vannet som du sier ? Tror jeg også hadde irritert meg grønn over det.

Mouche skrev On 14.5.2021 at 9.05:

Ja, betviler ikke at det vil være noe, men hvor mye? Hvis vi forutsetter at motorene får "normalt" vedlikehold, brukes sånn noenlunde vettugt og går 50/75 timer i løpet av en sesong, et antall timer som vel er ganske "normalt"?

Det er vel egentlig umulig å si hvor mye, fordi folk behandler sine båter og motorer så forskjellig. Kjenner flere som ikke gjør annet med motoren enn å fylle bensin på tanken. Det gjør aldri noe med den så sant den sviver.

Kansje jeg er litt overdrevent skeptisk og jeg har veldig vanskelig for å bare ta folk på ordet når det kommer til finn.no, men jeg går alltid ut ifra at motoren er godt slitt hvis den er noen år gammel, så kan jeg heller bli positivt overasket om den er i veldig god stand.

stenhaug78 skrev 10 minutter siden:

Det er vel egentlig umulig å si hvor mye, fordi folk behandler sine båter og motorer så forskjellig. Kjenner flere som ikke gjør annet med motoren enn å fylle bensin på tanken. Det gjør aldri noe med den så sant den sviver.

Kansje jeg er litt overdrevent skeptisk og jeg har veldig vanskelig for å bare ta folk på ordet når det kommer til finn.no, men jeg går alltid ut ifra at motoren er godt slitt hvis den er noen år gammel, så kan jeg heller bli positivt overasket om den er i veldig god stand.

Hvis du kjøper en brukt motor så vil du rimeligvis snakke med selge, stille en del spørsmål, be om dokumentasjon samt inspisere/prøve motoren. Jeg vil tro at dette vil gi en viss indikasjon på selgers kunnskaper såvel som motorens tilstand. Hvis selger intet vet og intet har (av dokumentasjon) så ville mitt generelle råd være å "stay away" eller kun vurdere objektet til en skampris. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 1 minutt siden:

Hvis du kjøper en brukt motor så vil du rimeligvis snakke med selge, stille en del spørsmål, be om dokumentasjon samt inspisere/prøve motoren. Jeg vil tro at dette vil gi en viss indikasjon på selgers kunnskaper såvel som motorens tilstand. Hvis selger intet vet og intet har (av dokumentasjon) så ville mitt generelle råd være å "stay away" eller kun vurdere objektet til en skampris. 

skam pris nå for tiden er vel blodpris i vanlige tider :) Rep objekt går for 40kish om det er litt større påhengser... Så spørs det også om selger svarer helt ærlig på spørsmålene. Vanskelig å undersøke om de har dratt vannski etc. Om det er helt åpenbare ulyder eller andre ting så er det jo en grei ting. Heller ikke garantert at den får prøves på båt.

stenhaug78 skrev 7 minutter siden:

skam pris nå for tiden er vel blodpris i vanlige tider :) Rep objekt går for 40kish om det er litt større påhengser... Så spørs det også om selger svarer helt ærlig på spørsmålene. Vanskelig å undersøke om de har dratt vannski etc. Om det er helt åpenbare ulyder eller andre ting så er det jo en grei ting. Heller ikke garantert at den får prøves på båt.

Hvis du hadde kjøpt motor av meg, så hadde du ikke fått vite historien på motoren, null dokumentasjon på tideligere service'r og liv, ikke hadde du fått prøvekjørt den siden den står på ett stativ på verkstedet. Men etter kjøpsloven så har du 6mnd garranti og 2års reklamasjonsrett. Og ja, jeg har flere etec 250'r nå 

Hvorfor er det så ille at man drar vannski med motoren ? 

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev 3 minutter siden:

Hvis du hadde kjøpt motor av meg, så hadde du ikke fått vite historien på motoren, null dokumentasjon på tideligere service'r og liv, ikke hadde du fått prøvekjørt den siden den står på ett stativ på verkstedet. Men etter kjøpsloven så har du 6mnd garranti og 2års reklamasjonsrett 

Hvorfor er det så ille at man drar vannski med motoren ? 

En slik garanti er vel vanlig for privatpersoner  som selger "as is" som bortimot er samtlige på finn.no?
Har ikke noe imot at folk drar vannski, men motoren får vel kjørt seg temmelig hardt ? Husker for en mannsalder siden da min far hadde en 17 foter med 40 hester på, og vi såvidt klarte å dra vannski me den. Men da ble motoren kjørt det den kunne gå, for å få båten i plan med person på vannski hengende etter.
Er vel forskjeller etter hvor mye motoren må jobbe for å få båt og ski i plan.

stenhaug78 skrev 1 minutt siden:

En slik garanti er vel vanlig for privatpersoner  som selger "as is" som bortimot er samtlige på finn.no?
Har ikke noe imot at folk drar vannski, men motoren får vel kjørt seg temmelig hardt ? Husker for en mannsalder siden da min far hadde en 17 foter med 40 hester på, og vi såvidt klarte å dra vannski me den. Men da ble motoren kjørt det den kunne gå, for å få båten i plan med person på vannski hengende etter.
Er vel forskjeller etter hvor mye motoren må jobbe for å få båt og ski i plan.

Hvis de skriver at motoren er i god stand, men selges som den er og null reklamasjons rett, så hjelper det selger lite den dagen det faktisk skjer noe. Eneste måten man kommer unna på er å selge motoren som ett rep objekt til sterkt redusert pris. 

Det var den gangen så og si alt var under motorisert det. Når man sleit med å komme i plan med 4stk ombord og skulle dra på vannski med 2stk ombord. Nå syns jeg det meste av båt er godt motorisert og vannski er en av de tingene jeg hadde brydd meg lite om. Det som heller ville bekymra meg mer var hvis den ikke blei ferskvannskjørt hver høst, hvertfall hvis det var 4takter 

Eika skrev 1 minutt siden:

Hvis de skriver at motoren er i god stand, men selges som den er og null reklamasjons rett, så hjelper det selger lite den dagen det faktisk skjer noe. Eneste måten man kommer unna på er å selge motoren som ett rep objekt til sterkt redusert pris. 

Det var den gangen så og si alt var under motorisert det. Når man sleit med å komme i plan med 4stk ombord og skulle dra på vannski med 2stk ombord. Nå syns jeg det meste av båt er godt motorisert og vannski er en av de tingene jeg hadde brydd meg lite om. Det som heller ville bekymra meg mer var hvis den ikke blei ferskvannskjørt hver høst, hvertfall hvis det var 4takter 

Så har jeg lært noe idag også :)

Eika skrev for 1 time siden:

Det som er veldig dumt, er og ikke respektere at andre har litt andre interesser enn seg selv. Det som også er dumt er at når man blir gammel og grå, så glemmer man at man syns dette hadde vært kjempe kult for 20-30-40 år siden

Dette har vi "prata" om på IM Eika - så du vet utmerket godt hva jeg mener. 

For 20 - 30 - 40 år siden var situasjonen en helt annen (dumt å ikke nevne det når man først skal kritisere oss oldinger) La meg realitetsorientere deg litt:

For ca. 30 år siden +/- var det for det meste saktegående båter på fjorden. Snekker og noen halvplanere. Maksfart muligens 20 kn. Det var forholdsvis fredelig og godt å være på sjøen. Den gang hadde jeg en Fjor 24 Weekender som var utstyrt med en Volvo Penta 225 AQAD (bensin) motor (225 hk for de som ikke forstår) og et standard 280 drev (med alu/magnesium propell) Tanken på båten var også standard fra verft og rommet 330 liter. Den gangen lurte folk på om jeg var STEINRIK som hadde råd til å kjøre rundt i en sånn farkost. Å fylle tanken kostet nesten en månedslønn. Jeg fortalte dem at hvis jeg dro på (sånn ca. 38 - 40 kn) da kunne jeg se at nåla på tankmåleren flytta på seg. Ikke pga mye sjø. Men cruiset jeg pent og rolig i 20 - 25 kn så kunne jeg nok, uten at jeg noen gang forsøkte, kjøre stekningen Oslo - Kr.sand og halvveis tilbake på en tank. Det var svært få som trodde på meg da. Noe av det som har endret seg siden den gang er inntekter og respekten for pengebruk. Man SLØSER mye mer i dag. 

Det blir veldig dumt å kjøpe Pepsi Max istedefor coca cola, det blir veldig dumt å kjøpe fisk istedefor biff, det er veldig dumt å kjøpe konjakk istedefor whisky. 

- og hva er da så galt med PepsiMax (som JEG ikke drikker, men kona gjør det), fisk er faktisk sunnere enn kjøtt - har spist MYE fisk hele livet (elsker fisk, kjøtt blir jeg bare tung i kroppen av - og søvnig!) og hva er så galt med konjakk når jeg har det i etternavnet mitt - uten at jeg er i slekt med familien på Gjøvik. Whisky har jeg smakt en gang (Chivas Regal) og likte det overhodet ikke! 

Nei det er ikke dumt, man har bare forskjellig smak og ønsker 

Men faktisk må jeg ha lov til å synes at det er dumt, det handler om å respektere mine følelser og tanker. Som jeg selvfølgelig respekterer andres smak og ønsker. 

Og som jeg skrev:

"I'm to old for this shit!" :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Marshan, Gilbert, Argo, phantom, smuggler, flipper, Clipper, scand formel, lustcat, lynx22, hydrolift t20, hydrolift sportcat22 er alle over 30år og har vært gode for 40-80knop siden den gang.

Du som sier det er bare veldig dumt, når du så filmen med fjordlingen. Det er ikke dumt selv om du har annen interesse. Det som er dumt er og si at det er dumt kun pga noen har andre interesser enn deg selv, bedre og si: det interesserer ikke meg 

Den båten på bilde er vel nærmere 40år gammel og gikk svært bra den gangen, går jo bra selv idag 

unnamed (4).jpg

Teerex skrev for 2 timer siden:

Fjordling-race er jo en egen sport, og en fryd for både øyne og ører :smiley:

En hyllest til Linges mesterverk fra 1962.

Absolutt (hadde de bare skrudd av musikken på videoen - den ødelegger jo alt), nå kjenner ikke jeg til Fjordling-race, men på videoen ser det jo nesten ut som en konvoi og ikke et race. Og - hvis det var et race - så foregikk vel det i ev avmerket bane (rundbane el. noe tilsvarende?) slik at de ikke var til hinder for andre båter/båtfolk?

Har stor respekt for J. H. Linges konstruksjoner og Fjord som båtbygger, E. Amble, H. J. Johnsen med flere  + Bjørn Minde som holdt liv i Fjord-skuta i mange år. 

Eika skrev 10 minutter siden:

Marshan, Gilbert, Argo, phantom, smuggler, flipper, Clipper, scand formel, lustcat, lynx22, hydrolift t20, hydrolift sportcat22 er alle over 30år og har vært gode for 40-80knop siden den gang.

Joda Eika, men disse båtene var nok for spesielt interesserte. Også for 20 - 30 - 40 år siden. Flesteparten av båtfantene som kjørte nedover sørlandskysten og østfoldkysten var nok eiere av Nidelv, Skilsø,  Saga, Skibsplast, NorDan, Carat, Scan, Polar.............og mange fler. Stort sett folk som liker å være på sjøen, som elsker havet og stillheten i en uthavn. Eller bare slenge et snøre i vannet og håpe napp. Og som ikke har hastverk med å komme fram!

Du bør presisere at du liker hurtiggående båter når du skriver kommentar - og ha respekt for at mange liker at det å være på sjøen skal ta tid (i å komme seg fra A til B) 

Redigert av altera mulier (see edit history)

Så du nevnte Honda Stenhaug78. Står jo en Honda i nærheten (BF 250 A) i nærheten av deg da... På Finn. For høyt priset kan det se ut som. Aktuelt å vurdere og prute på? Men da må du regne inn en hydraulisk motorheis til 16-18k i tillegg.... Men får den også ut av vannet (ref bildet av den med 225 Yamaha) tidligere i tråden. 50-60 kg tyngre enn en "lett" 200-250, men tviler på du ville merket det med lift. 

Edit Ca. 28 kg tyngre enn Yamaha F225... (278 kg vs 250 kg i L). 

Redigert av AVAD (see edit history)

Jeg har respekt for at folk har forskjellig smak og interesser enn det jeg har. Derfor jeg sier at du også burde ha det og ikke skrive at det blir veldig dumt 

Vil tru at svært mange er mer glad i meg, når jeg kommer susende forbi på 45sekunder, enn å høre den fæææle "tøff tøff tøff" fra en 1selyndra Marna eller sabb i 15-20min. 

AVAD skrev Just now:

Så du nevnte Honda Stenhaug78. Står jo en Honda i nærheten (BF 250 A) i nærheten av deg da... På Finn. For høyt priset kan det se ut som. Aktuelt å vurdere og prute på? Men da må du regne inn en hydraulisk motorheis til 16-18k i tillegg.... Men får den også ut av vannet (ref bildet av den med 225 Yamaha) tidligere i tråden. 50-60 kg tyngre enn en "lett" 200-250, men tviler på du ville merket det med lift. 

50-60kg på akterspeilet merker man, man merker det enda bedre når man har en lift på 20kg som flytter de 50-60kg 15-30cm ut ifra akterspeilet 

Eika skrev 16 minutter siden:

50-60kg på akterspeilet merker man, man merker det enda bedre når man har en lift på 20kg som flytter de 50-60kg 15-30cm ut ifra akterspeilet 

28 kg ift den på bilde på side 2 i tråden. Lik båt til trådstarters vurdering. På et "smalt" moderne skrog ja. Men ser naturlig ut med den F225 Yamahaen. Bortsett fra at den dupper i overflaten pga L stamme og ingen heis. 

Vet ikke helt. Mye bæring i hekken på disse utfra bilder. Jeg har en Mørebas 7200 som ikke merker 217 kg + 54 kg. "dorge"motor + festet. Så Ragnar Torseth seilte Nordvestpassasjen med en slik i 1979. De hadde en 150 Merc på og bunkret 700 l bensin for hver etappe. Mye plassert bak... +3 mann med utstyr. 

Edit: Mørebasen er 236 br, og Karnic 210 bluewater er 245 br.  På XL-stamme skiller det 30 kg mellom Yamaha F225 og Honda BF250A.  

AVAD skrev 24 minutter siden:

Edit Ca. 28 kg tyngre enn Yamaha F225... (278 kg vs 250 kg i L). 

Jeg så på den Hondaen og vurderte den lenge, men det ser ut til at stammen er for lang ?( tror jeg) for båten jeg ville ha den på. http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=18310&mid=27020 Mulig jeg tar feil ? ville glede meg isåfall, for den kunne jeg kjøre å kikke på lett, fremfor å kjøre flere timer som jeg må på det meste annet. Ville satt pris på noen råd her :)

stenhaug78 skrev 11 minutter siden:

Jeg så på den Hondaen og vurderte den lenge, men det ser ut til at stammen er for lang ?( tror jeg) for båten jeg ville ha den på. http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=18310&mid=27020 Mulig jeg tar feil ? ville glede meg isåfall, for den kunne jeg kjøre å kikke på lett, fremfor å kjøre flere timer som jeg må på det meste annet. Ville satt pris på noen råd her :)

Vel. Du må (edit:trolig) ha en motorheis/setback. Solseng på side 2 i tråden med bilder nevnte at han ikke fikk motor ut av vannet. Det er nok løst med en 4" til 6" setback og motor med XL-stamme. Ser Ravn's garage har Bob's Machine hydrauliske lifter til 16-17 båtlapper komplett.  Da har du 6" heve/senkeintervall på bryter og kan også justere motorhøyde optimalt. 

https://www.ravnsgarage.no/hydrauliske-lifter?size=24

Og motor kommer litt lengre bak og kommer dermed lettere klar fremkant på motorbrønn (som synes å være problemet på bilder på s. 2 i tråd). 

Edit: Vet ikke med sikkerhet hvilken stammelengde båt er bygd for men tipper L. Det kan sikkert Solseng svare på? :wink:

AVAD skrev 4 minutter siden:

Vel. Du må ha en motorheis/setback. Han på side 2 i tråden med bilder nevnte at han ikke fikk motor ut av vannet. Det er nok løst med en 4" til 6" setback og motor med XL-stamme. Ser Ravn's garage har Bob's Machine hydrauliske lifter til 16-17 båtlapper komplett.  Da har du 6" heve/senkeintervall på bryter og kan også justere motorhøyde optimalt. 

Og motor kommer litt lengre bak og kommer dermed lettere klar fremkant på motorbrønn (som synes å være problemet på bilder på s. 2 i tråd). 

ok, takk for tips. Da er den hondaen veldig aktuell :) Kikket nettopp på ravnsgarage og mener jeg skal klare å få alt dette under budsjettgrensen

Eika skrev 45 minutter siden:

Vil tru at svært mange er mer glad i meg, når jeg kommer susende forbi på 45sekunder, enn å høre den fæææle "tøff tøff tøff" fra en 1selyndra Marna eller sabb i 15-20min. 

:lol::lol::lol: der tror jeg du tar feil, i allefall hos folk over 40 :lol: de ELSKER nok dunk-dunk-dunk (eller: tøff-tøff-tøff som du sier :lol:)

stenhaug78 skrev 22 minutter siden:

ok, takk for tips. Da er den hondaen veldig aktuell :) Kikket nettopp på ravnsgarage og mener jeg skal klare å få alt dette under budsjettgrensen

Så bra da.  BF 200A og BF 250A veier omtrent det samme. Så er det Honda du helst vil ha er det uansett omtrent vekten. :wink:

Kan være verd å legge/bake inn en plate i hekken med XL-stamme da motor kommer høyere opp med motorheis. For å redusere den evinnelige hekksjøen inn i brønnen fra hekk bygget for L stamme. Erfaring etter en sesong gir ofte svar. Men om noen kjenner Karnic'en så tips i vei (Solseng?).

Funderte lenge på hva jeg skulle gjøre med min, men siden den allerede er ombygget har jeg bestilt nytt sveist hekkbeslag i 7 mm aluminium for å få selve hekken i "rett" høyde for XL uten motorheis. Det håper jeg er klart og montert før pinse. Så i fjor gikk min motor altfor lavt ift at kavitasjonsplate på motor skal flukte med bunn på båt.

Om en måler fra kanten på hekkfestet for motor og ned til bunn er L(ang) høyde 20" (48-52 cm) og XL høyde 25" (63,5 cm). Det er dette forholdet en hydraulisk motorheis kompenserer for når en har XL stamme til L båt.  Boltes i motorbolter på båt, og motor boltes i heisen. Jeg skal låne en elefantjekk til min løsning. Uansett greit å ha strøm på powertrim på motor for å treffe lettere. 

Lykke til! 

AVAD skrev 37 minutter siden:

Vel. Du må (edit:trolig) ha en motorheis/setback. Solseng på side 2 i tråden med bilder nevnte at han ikke fikk motor ut av vannet. Det er nok løst med en 4" til 6" setback og motor med XL-stamme. Ser Ravn's garage har Bob's Machine hydrauliske lifter til 16-17 båtlapper komplett.  Da har du 6" heve/senkeintervall på bryter og kan også justere motorhøyde optimalt. 

Edit: Vet ikke med sikkerhet hvilken stammelengde båt er bygd for men tipper L. Det kan sikkert Solseng svare på? :wink:

Nå er det ikke min båt jeg viste bilder av - bare noen jeg fant på nettet. Men jeg har samme problem på min Ibiza 20-foter. Motorbrønnen er litt for snau slik at jeg ikke får tiltet undervannshuset helt ut av vannet. Jeg kjøpte selv en Bob's lift med 4" setback hos Ravns, men monterte den aldri. Det blir enda mer tyngde/forflytting av tyngdepunkt noe som hadde passet dårlig med selvlensingen i Ibizaen - d.v.s. at det blir liggende vann litt inn på dørken. Men riktig at en slik lift/setback ville ført til at man får mer klaring i motorbrønn og får tiltet mer opp.

Når det gjelder Karnicen er jeg usikker på stammelengde. Men synes det ser ut som XL-stamme (25"). Denne annonsen tyder også på XL:

https://www.nettivene.com/en/moottorivene/karnic/717197

Ville dog fått det bekreftet av selger før evt. kjøp av motor.

Dermed kan jo BF250en være interessant å se på. Jeg ville dog ventet med å montere lift på båten. At undervannshuset ligger litt nedi vannet har ingen stor praktisk betydning annet enn at man må skrubbe litt tang og tare et par ganger i slutten av sesongen. Hvis man monterer en såpass tung motor på Karnicen, ville jeg først sett hvordan båten ligger og oppfører seg i praksis før jeg monterte lift og flyttet tyngdepunktet enda lenger bak.:smiley:  Som start kan man montere motoren litt høyt - kanskje slik at antiventplaten ligger 3-4cm over skrogbunn?

Redigert av Solseng (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...