Jump to content

størrelse på påhengs

stenhaug78

Recommended Posts

Solseng skrev 2 minutter siden:

Når det gjelder Karnicen er jeg usikker på stammelengde. Men synes det ser ut som XL-stamme (25"). Denne annonsen tyder også på XL:

https://www.nettivene.com/en/moottorivene/karnic/717197

Ville dog fått det bekreftet av selger før evt. kjøp av motor.

Absolutt enig. Trenger ikke bruke penger på hydraulisk lift om båten skal ha XL-stamme. Men er usikker. Ser Stenhaug78 har opprettet en tråd og spør om dette, så han er nok "på" spørsmålsstillingen.  Usikker jeg også utfra bildene i linken din. Sikkert noen som kjenner Yamaha så godt at de kan med en gang si om den er L eller XL... 

altera mulier skrev for 2 timer siden:

:lol::lol::lol: der tror jeg du tar feil, i allefall hos folk over 40 :lol: de ELSKER nok dunk-dunk-dunk (eller: tøff-tøff-tøff som du sier :lol:)

Huff, det er vondt å innrømme. 40 er ett steinkast unna og de fleste jeg kjenner som er eldre enn meg vil heller høre en V6 med eksosen over vann enn en 1selyndra koggmotor

40 er nye 30 nå vettu. 

Eika skrev 1 minutt siden:

Huff, det er vondt å innrømme. 40 er ett steinkast unna og de fleste jeg kjenner som er eldre enn meg vil heller høre en V6 med eksosen over vann enn en 1selyndra koggmotor

40 er nye 30 nå vettu. 

Tror rett og slett det bare er forskjeller. Er 52 og tøff-tøff har aldri tiltalt meg. Med andre er det motsatt. Lyden av en større maskin er musikk i mine ører.  Så må andre like det de vil. Og ikke minst vise respekt til sjøs uansett farkost. 

God båtsommer i vente alle! 

AVAD skrev for 1 time siden:

Tror rett og slett det bare er forskjeller. Er 52 og tøff-tøff har aldri tiltalt meg. Med andre er det motsatt. Lyden av en større maskin er musikk i mine ører.  Så må andre like det de vil. Og ikke minst vise respekt til sjøs uansett farkost. 

God båtsommer i vente alle! 

Hvor er liker knappen når man trenger den ? 

altera mulier skrev On 13.5.2021 at 15.56:

Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

Likevel - hvorfor er det så "spennende" med høy fart på sjøen? Joda - er man konkurransekjører kan jeg forstå det! Men er ikke sjøen, det å være på sjøen rekreasjon fra stress og mas på landjorda? Å kunne slappe av og NYTE havet? Hvorfor da ta med seg stresset og maset til sjøs? Husk at sjøen er til for ALLE, ikke bare fartsdjevler som skal fort fra A til B.

(Ved siden av å kjøre med "kjeppen i bunn" er veldig dyrt - motoren DRIKKER jo drivstoff som en full sjømann!)

Hva slags drivstoff drikker en full sjømann  ? Har vært til sjøs i 45 år, men har til gode å se noen som drikker drivstoff. Forøvrig virker hele innlegget ditt om en litt innskrenket horisont. Hilsen forhenværende "full sjømann".

Gammern skrev 19 minutter siden:

Hva slags drivstoff drikker en full sjømann  ?

Det vet vel en forhenværende "full sjømann" :lol:

Gammern skrev 21 minutter siden:

Forøvrig virker hele innlegget ditt om en litt innskrenket horisont.

Kunne ikke vært sagt bedre av en forhenværende "full sjømann" :lol::lol::lol:

jeg tørker ut på land....!

Vel, jeg spurte deg om hva slags drivstoff fulle sjøfolk drikker pga at jeg ikke vet det. Vennligst svar på spørsmålet. Forøvrig foretrekker jeg fulle sjøfolk(og da mener jeg profesjonelle med fartstid og flere sertifikater) heller enn fulle "folk i båt og båtfolk" som i flere tråder her diskuterer hva som er styrbord og babord og kaller en nautisk mil for sjømil.

Det var et litt hastig omskrivning av:

Og på nyhetene i dag var det dvergen i TV2 nyhetene sin tur til å rakke ned på oss: "Bruker penger som fulle sjømenn"
Skammelig.

Og det kan jeg beklage.

Forøvrig gikk innlegget mitt ut på de som kjører fort med båt , gjerne uerfarne båtførere (jeg tenker da IKKE på båtførere som kjører fort i løp etc) som for en stor grad gjør båtlivet utrygt for andre båtførere med passasjerer ombord. Det er flere med meg som er skjønt enige i at båtlivet har endret seg til det verre og er langt i fra den hyggen det en gang var. Forstår jeg deg riktig at du synes det er ok å overmotorisere en båt? At det er ok å neglisjere hva verft og DNV anbefaler av største motorstyrke på gjeldende båt? At det er ok å "lure" forsikringsselskapene mht hva man har hengende på hekken? At det er ok å kjøre mer eller mindre uvettig fort av mange uerfarne båtførere (for nære land, badeplasser merket med gule bøyer, snittkjøre andre båter, fiskebåter, seilbåter, saktegående snekker, padlere etc?) ? Siden du mener jeg har en litt innskrenket horisont?

Gammern skrev for 1 time siden:

Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

Av erfaring med båt har jeg brukt brukt familiens båt siden slutten på 60-tallet, jeg kjøpte min første egne båt ( en 16 foter med 70 hk på hekken) på slutten av 70-tallet, jeg har hatt flere båter siden det - av varierende størrelser i fot og hk,  jeg VET forskjellen på styrbord og babord og har aldri vært full ombord i båt. Jeg er totalavholdsmann  og går for nulltoleranse mht promille ombord! :smiley:

Så hvor mener du  min horisont er innskrenket?

Redigert av altera mulier (see edit history)

altera mulier skrev for 10 timer siden:

Absolutt (hadde de bare skrudd av musikken på videoen - den ødelegger jo alt), nå kjenner ikke jeg til Fjordling-race, men på videoen ser det jo nesten ut som en konvoi og ikke et race. Og - hvis det var et race - så foregikk vel det i ev avmerket bane (rundbane el. noe tilsvarende?) slik at de ikke var til hinder for andre båter/båtfolk?

Har stor respekt for J. H. Linges konstruksjoner og Fjord som båtbygger, E. Amble, H. J. Johnsen med flere  + Bjørn Minde som holdt liv i Fjord-skuta i mange år. 

Ja det ligger mange Fjordling-videoer på youtube, jeg tok vel ikke den mest fartsfylte sånn på sparket. 

Men denne er bedre :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 8 minutter siden:

Ja det ligger mange Fjordling-videoer på youtube, jeg tok vel ikke den mest fartsfylte sånn på sparket. 

Men denne er bedre :smiley:

Absolutt MYE bedre, - hadde det bare ikke vært for musikken, jeg hadde hatt glede av å høre motorbrøl :thumbsup: (det lille som var ble stusselig synes jeg)

Dette er jo et båtløp som foregår i en lukket, avgrenset rundbane ser det ut som. Det har jeg veldig sansen for, har sett flere løp (bl.a med Gjelsten/Røkke og Emiratene i indre Oslofjord - for noen år siden). Jeg har derimot ikke sansen for båtførere som kjører som dette når det ikke er båtløp, tett på andre mer saktegående båter. Ofte her jeg (og flere båtvenner) vurdert å montere sladrespeil på båtene våre - nettopp fordi mange (skal ikke gi noen definisjon på hvem) ikke holder avstand og kjører som om de eier sjøen.

Legg gjerne ut flere snutter fra båtløp, jeg vet at bl-. a E. Amble, B. Minde, Ingvar Johnsen ("grunnleggeren" sjefsredaktøren av Båtmagasinet) J. Kofoed med flere var førere for Fjord sine båter, tror en av de hadde nr. 21 og var i utgangspunktet en Fjord 21 fot. Den vant det som var å vinne - tror jeg (så vidt jeg husker skal det være)

sakset fra "Båtmagasinet"

Fjords far var fabrikkeier Alf R. Bjercke. Han så at glassfiberarmert polyester var fremtidens materiale. En båtfabrikk i Norge måtte være saken. Hvor båter ble produsert på samlebånd etter moderne industrielle prinsipper. Under Hannover-messen i 1960 foreslo han for sjefene i det store, amerikanske Gidden-konsernet at de burde starte en båtfabrikk i Norge. Amerikanerne var med og Bjercke smidde mens jernet var varmt. 1. juli ble firmaet etablert. Navnet Fjord og utkast til den berømte logoen hadde Bjercke klart til det første styremøte. Nå var Fjord i gang!

Driften ble lagt til den såkalte bommulsfabrikken i Arendal, hvor de tok over lokalene til et konkursbo.

Med på kjøpet var også formene til en liten jolle. Noen få båter ble støpt, før Bror With påberopte seg opphavsretten til jolla. En 15-fits passbåt ble også satt i produksjon, men fart i sakene ble det ikke. Firmaet gikk med underskudd de to neste årene.

– Skulle man bli stor båtprodusent, kunne man ikke starte med lånte modeller - det var ikke seriøst, forteller Bjercke.

Så ble ingeniør Jan Hermann Linge engasjert som konstruktør av en helt ny båt. Resultatet ble Fjord 21 Olympic, en moderne og linjeren båt med velkjørende v-bunn. Tre overbygg ble lansert og hard-topp-versjonen slo godt an. Linge fikk et nytt oppdrag: Konstruer en ny modell! Nyheten ble døpt Fjordling 17 og ble en salgssuksess med mer enn 2000 produserte eksemplarer.

Mouche skrev On 15.5.2021 at 9.12:

Vet du det, eller tror du det? Er det slik at "Bordet fanger", med andre ord har selskapet akseptert din premiebetaling på en båt/motor hvor motoren er større enn hva båten er CE-godkjent for så er det "fritt frem" og ingen fare for konsekvenser? Føler jeg selv er litt skeptisk til det .

— Generelt kan jeg si at vi mener overskridelser av den godkjente motorstørrelsen er ganske alvorlig. Kommer man ut for en ulykke og har en større motor enn det båten er godkjent for, kan det resultere i at forsikringen bortfaller og at det blir snakk om en regress, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If.

Det har jeg ikke hevdet heller.
Som jeg skrev skal det være over sak sammenheng i mellom over motoriseringen å skaden/ulykken før forsikringselskapet kan svare med regress.
Derfor bruker Frostad ordet kan isteden for å fastslå att slik er det.

pipe skrev 42 minutter siden:

Derfor bruker Frostad ordet kan isteden for å fastslå att slik er det.

La også merke til bruken av ordet "kan", men noe annet ville egentlig ha overrasket meg når det er snakk om en hypotetisk situasjon, ikke en konkret sak.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En artikkel i siste utgave av Båtmagasinet berører temaet mht for stor motor i forhold til godkjenning.

En kjøper anfører blant annet;

I tillegg viser det seg at båten kun er godkjent med en motor på «max 112 KW» effekt, eller 152 hk. Det siste vil ifølge mitt forsikringsselskap kunne føre til avkortning av skadeoppgjør med inntil 100 %, dersom det er årsakssammenheng med skadetilfellet. Jeg føler etter dette at selgeren har misligholdt sin opplysningsplikt og at båten er i vesentlig dårligere stand enn jeg kunne forvente.

Og til det sier advokatene;

Selgeren burde naturligvis opplyst at motoren var for stor for båten, i strid med hva den var godkjent for, og han burde gjort dette skriftlig. At dette skjedde muntlig, slik han beleilig hevder i ettertid, skal han ikke bli hørt med. Bevistvil her vil gå ut over ham. Dette er dermed brudd på opplysningsplikten i kjøpsloven, og denne manglende opplysningen har virket inn på kjøpet. Båten har derfor en mangel.

Så ikke så smart å "bagatellisere" problematikken rundt "for stor" motor på en båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...