Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

Det var et litt hastig omskrivning av:

Og på nyhetene i dag var det dvergen i TV2 nyhetene sin tur til å rakke ned på oss: "Bruker penger som fulle sjømenn"
Skammelig.

Og det kan jeg beklage.

Forøvrig gikk innlegget mitt ut på de som kjører fort med båt , gjerne uerfarne båtførere (jeg tenker da IKKE på båtførere som kjører fort i løp etc) som for en stor grad gjør båtlivet utrygt for andre båtførere med passasjerer ombord. Det er flere med meg som er skjønt enige i at båtlivet har endret seg til det verre og er langt i fra den hyggen det en gang var. Forstår jeg deg riktig at du synes det er ok å overmotorisere en båt? At det er ok å neglisjere hva verft og DNV anbefaler av største motorstyrke på gjeldende båt? At det er ok å "lure" forsikringsselskapene mht hva man har hengende på hekken? At det er ok å kjøre mer eller mindre uvettig fort av mange uerfarne båtførere (for nære land, badeplasser merket med gule bøyer, snittkjøre andre båter, fiskebåter, seilbåter, saktegående snekker, padlere etc?) ? Siden du mener jeg har en litt innskrenket horisont?

Gammern skrev for 1 time siden:

Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

Av erfaring med båt har jeg brukt brukt familiens båt siden slutten på 60-tallet, jeg kjøpte min første egne båt ( en 16 foter med 70 hk på hekken) på slutten av 70-tallet, jeg har hatt flere båter siden det - av varierende størrelser i fot og hk,  jeg VET forskjellen på styrbord og babord og har aldri vært full ombord i båt. Jeg er totalavholdsmann  og går for nulltoleranse mht promille ombord! :smiley:

Så hvor mener du  min horisont er innskrenket?

tom Cognac

tom Cognac

Og på nyhetene i dag var det dvergen i TV2 nyhetene sin tur til å rakke ned på oss: "Bruker penger som fulle sjømenn"
Skammelig.

Og det kan jeg beklage.

Forøvrig gikk innlegget mitt ut på de som kjører fort med båt , gjerne uerfarne båtførere (jeg tenker da IKKE på båtførere som kjører fort i løp etc) som for en stor grad gjør båtlivet utrygt for andre båtførere med passasjerer ombord. Det er flere med meg som er skjønt enige i at båtlivet har endret seg til det verre og er langt i fra den hyggen det en gang var. Forstår jeg deg riktig at du synes det er ok å overmotorisere en båt? At det er ok å neglisjere hva verft og DNV anbefaler av største motorstyrke på gjeldende båt? At det er ok å "lure" forsikringsselskapene mht hva man har hengende på hekken? At det er ok å kjøre mer eller mindre uvettig fort av mange uerfarne båtførere (for nære land, badeplasser merket med gule bøyer, snittkjøre andre båter, fiskebåter, seilbåter, saktegående snekker, padlere etc?) ? Siden du mener jeg har en litt innskrenket horisont?

Gammern skrev 1 time siden:

Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.

DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere. 

Av erfaring med båt har brukt brukt familiens båt siden slutten på 60-tallet, jeg kjøpte min første egne båt på slutten av 70-tallet, jeg VET forskjellen på styrbord og babord og har aldri vært full ombord i båt. Jeg er totalavholdsmann  og går for nulltoleranse mht promille ombord! :smiley:

tom Cognac

tom Cognac

Skammelig.

Og det kan jeg beklage.

Av erfaring med båt har brukt familiens båt siden slutten på 60-tallet, jeg kjøpte min første egne båt på slutten av 70-tallet, jeg VET forskjellen på styrbord og babord og har aldri vært full ombord i båt. Jeg er totalavholdsmann  og går for nulltoleranse mht promille ombord! :smiley:

tom Cognac

tom Cognac

Skammelig.

Og det kan jeg beklage.

Forøvrig gikk innlegget mitt ut på de som kjører fort med båt , gjerne uerfarne båtførere (jeg tenker da IKKE på båtførere som kjører fort i løp etc) som for en stor grad gjør båtlivet utrygt for andre båtførere med passasjerer ombord. Det er flere med meg som er skjønt enige i at båtlivet har endret seg til det verre og er langt i fra den hyggen det en gang var. Forstår jeg deg riktig at du synes det er å overmotorisere en båt? At det er ok å neglisjere hva verft og DNV anbefaler av største motorstyrke på gjeldende båt? At det er ok å "lure" forsikringsselskapene mht hva man har hengende på hekken? At det er ok å kjøre mer eller mindre uvettig fort av mange uerfarne båtførere? Siden du mener jeg har en litt innskrenket horisont?

Av erfaring med båt har brukt familiens båt siden slutten på 60-tallet, jeg kjøpte min første egne båt på slutten av 70-tallet, jeg VET forskjellen på styrbord og babord og har aldri vært full ombord i båt. Jeg er totalavholdsmann  og går for nulltoleranse mht promille ombord! :smiley:

tom Cognac

tom Cognac

Skammelig.

Og det kan jeg beklage.

Personlig er jeg totalavholdsmann, drikker verken på land eller når jeg er utpå.

Forøvrig gikk innlegget mitt ut på de som kjører fort med båt , gjerne uerfarne båtførere (jeg tenker da IKKE på båtførere som kjører fort i løp etc) som for en stor grad gjør båtlivet utrygt for andre båtførere med passasjerer ombord. Det er flere med meg som er skjønt enige i at båtlivet har endret seg til det verre og er langt i fra den hyggen det en gang var. Forstår jeg deg riktig at du synes det er ok? Siden du mener jeg har en litt innskrenket horisont?

Av erfaring med båt har brukt familiens båt siden slutten på 60-tallet, jeg kjøpte min første egne båt på slutten av 70-tallet, jeg VET forskjellen på styrbord og babord og har aldri vært full ombord i båt og jeg går for nulltoleranse mht promille ombord! :smiley:

tom Cognac

tom Cognac

Skammelig.

Og det kan jeg beklage.

Personlig er jeg totalavholdsmann, drikker verken på land eller når jeg er utpå.

Forøvrig gikk innlegget mitt ut på de som kjører fort med båt , gjerne uerfarne båtførere (jeg tenker da IKKE på båtførere som kjører fort i løp etc) som for en stor grad gjør båtlivet utrygt for andre båtførere men passasjerer. Det er flere med meg som er skjønt enige i at båtlivet har endret seg og blitt langtfra den hyggen det en gang var. Forstår jeg deg riktig at du synes det er ok? Siden du mener jeg har en litt innskrenket horisont?

Gammern skrev 57 minutter siden:

Har brukt familiens båt siden slutten på 60-tallet, kjøpte min første egne båt på slutten av 70-tallet, jeg VET forskjellen på styrbord og babord og har aldri vært full ombord i båt (går for nulltoleranse mht promille omboed!) :smiley:

• Create New...