tom Cognac
Det var et litt hastig omskrivning av:
Og på nyhetene i dag var det dvergen i TV2 nyhetene sin tur til å rakke ned på oss: "Bruker penger som fulle sjømenn"
Skammelig.
Og det kan jeg beklage.
Forøvrig gikk innlegget mitt ut på de som kjører fort med båt , gjerne uerfarne båtførere (jeg tenker da IKKE på båtførere som kjører fort i løp etc) som for en stor grad gjør båtlivet utrygt for andre båtførere med passasjerer ombord. Det er flere med meg som er skjønt enige i at båtlivet har endret seg til det verre og er langt i fra den hyggen det en gang var. Forstår jeg deg riktig at du synes det er ok å overmotorisere en båt? At det er ok å neglisjere hva verft og DNV anbefaler av største motorstyrke på gjeldende båt? At det er ok å "lure" forsikringsselskapene mht hva man har hengende på hekken? At det er ok å kjøre mer eller mindre uvettig fort av mange uerfarne båtførere (for nære land, badeplasser merket med gule bøyer, snittkjøre andre båter, fiskebåter, seilbåter, saktegående snekker, padlere etc?) ? Siden du mener jeg har en litt innskrenket horisont?
Gammern skrev for 1 time siden:Det blir vel litt som fartsgrensene på vei? En Europavei som er designet/konstruert for en maks hastighet på 110km/t er laget for å tåle nettopp den hastigheten. Ved høyere hastighet setter man eget og andres liv i fare - hvis det skulle skje noe uforutsett.
DNV (Det Norske Veritas) har nok sine meget gode grunner til å spesifisere maks motorstyrke på en båt! Lurt å følge det og ikke overmotorisere.
Av erfaring med båt har jeg brukt brukt familiens båt siden slutten på 60-tallet, jeg kjøpte min første egne båt ( en 16 foter med 70 hk på hekken) på slutten av 70-tallet, jeg har hatt flere båter siden det - av varierende størrelser i fot og hk, jeg VET forskjellen på styrbord og babord og har aldri vært full ombord i båt. Jeg er totalavholdsmann og går for nulltoleranse mht promille ombord!
Så hvor mener du min horisont er innskrenket?