
Nikk
TideRace skrev for 11 timer siden:
Seilbåtguru skrev for 10 timer siden:Takk for alle svar.
Vi sjekket spenningen mot det som står i manualen og den var på 13,7 V og det som er normalt er vel 14,4V da startmotoren trenger mer spenning og det er nok svaret på det med batteriet, men vi har fremdeles ikke skjønt hvordan reimen bare kan dette av? Den skal vel være ganske stram?
Jeg antar at dette er spenning målt under lading (og siden dere ikke får start på motoren er det vel fra en batterilader tilkoblet landstrøm). Dette er ikke så veldig relevant informasjon. Hvor mye spenning du har på batteriet etter at du har ladet det opp (og batteriet har fått hvile en stund) er mere nyttig. Da bør spenningen ligge i området opp mot 13 volt. Dette skal være nok spenning til å starte motoren, men selv om batteriet viser en god spenning rett etter lading, kan det fortsatt være kaputt. Dersom spenningen går rett i kjelleren etter ett startforsøk er det nok ikke i form.
Uten å kjenne til detaljene på denne motoren vil jeg imidlertid ikke tro at tap av lading/at drivremmen har hoppet av skal føre til at motoren stopper.
Du skriver at motoren stoppet sakte og sikkert - betyr det at den mistet turtall før den til slutt stoppet? Har dere sjekket at den får brennstoff?