Jump to content

Billigbil som klarer å trekke henger/båt inntil 3500kg


Haveva

Recommended Posts

Vi har båt på henger i en båthavn inntil vi får båtplass siden det er sykt lange ventelister. Det krever en bil som både har lov til å trekke, men også klarer å trekke opptil 3500 kg. Rampen som båten settes ut fra er ganske snill når det gjelder vinkel, men litt sand (og sikkert tyngde på båten) gjør at vår familiebil på 190 hk (som egentlig ikke har lov til å trekke) sklir og står bare og spinner når båten skal trekkes opp med hengeren. Kan jo ikke ha det slik... Vurderer derfor sterkt å kjøpe en gammel haug av en bil kun til det formålet å trekke båten opp av vannet. Vi skal altså ikke kjøre rundt med bilen, men kun benytte den til å trekke båt og henger opp. Hva tenker folket? Noen forslag på hva som kan fungere? Håper jo på at vi får båtplass etter hvert, for å leie bil for hver gang man har lyst til å ta en tur ut med båten blir litt vel dyrt i lengden. En bil kan jo alltids selges igjen, men en leiebil koster det den koster :smiley: 

 

 

Link to post
Krusnes skrev 1 time siden:

Om du bare trenger en bil som fungerer og ikke mer enn det ville jeg sett etter en Chevrolet med Duramax-motor.

 

Lykke til med og finne det billigt da. Duramax motorene har blitt meget populære 

 

Men til TS, det jeg ville sett etter var en bil med 4wd og lavserie, da klarer du deg lenge med 100hk 

Link to post

Jeep Grand Cherokee (kodenavn WJ/WG) 1999-2004, fås med ymse motorvarianter i både diesel og bensin fra 140-258 hk. Produsert i Østerrike (unntatt de som er tatt inn fra USA da).

Automatgir med lavserie og vanligvis Quadradrive diffbremser både foran og bak, så denne drar stort sett hva som helst hvor som helst.

Priser fra 20-60k, men naturligvis tidvis over det også for strøkne 2004-modeller med lav km (det vil som regel si under 200.000 km). En sjelden gang dukker det opp eksemplarer som har kjørt  kun 100-150.000 km og de blir gjerne solgt fort.

Noen få ble solgt nye i 2005 også, men det er fortsatt teknisk sett 2004-modeller.

 

Tror ikke prisnivået vil synke noe særlig i tiden framover, for det vil jo nå begynne å tynnes ut i rekkene av slike relativt kompakte biler med 5 seter, høy hengervekt, automatgir, lavserie samt komfortutrustning som klimaanlegg, elektriske seter osv. I denne prisklassen iallefall.

 

NB! Noen 2003-2004-modeller har lavere hengervekt da de opprinnelig ble tatt inn som lett lastebil pga. endringer i varebilregler i 2002. De ble så bygget om igjen til personbil. Gjelder ca 300 biler. Disse kan få oppjustert hengervekten igjen til 3500 kg uten for store komplikasjoner.

 

"Etter at varebilreglene ble endret i 2002 ble ikke lenger WJ godkjent som varebil. Krav om statskasse som skal ut og inn i bilen. Det førte til at salget av WJ gikk rett i kjelleren etter 2002. Det finnes ikke så mange 2003-modeller i Norge på grunn av dette.
Jeep prøvde seg derfor på å oppjustere vektene på WJ slik at de kunne registres som lett lastebil. Disse modellene fikk stivere bakfjærer. Myndighetene satte ned foten for dette etter at flere biler var solgt. Eierne som allerede hadde kjøpt WJ som lett lastebil fikk da en personbil til prisen av en lastebil. Jeep fikk ta hele utgiften."

 

Kan man mekke litt så kan man fort gjøre et godt kjøp i billig-avdelingen. Når disse feiler på EU-kontroll er det mange som dumper dem ganske billig, under 20k også. Men se opp for rust...

En fordel er forsåvidt at bilen er ikke så veldig stor og tung, 460 cm lang og drøyt 1,9 tonn egenvekt. Kan jo slenge 100-150 kg sand eller noe inn bak hvis det er glatt på rampen og/eller dekkene er gamle og harde.

Nei de har nok ikke helt samme kvalitet som en Landcruiser, noe som gjenspeiler seg i prisbildet. Men relativt komfortable er de til tross for stive akslinger både foran og bak.

Har hatt min 2000-modell i 12 år og dratt mye rart opp til ca 4 tonn (feilregnet litt på vekta fant jeg ut i ettertid...) :saint:

(på bildet under hadde jeg 2" hevesett så kroken ble for høy, men nå har jeg montert 1" senkesett isteden, blir mye bedre).

 

tungtransport.jpg.cfc80df50d3ff86064f0188b2051a976.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Støtter jeep grand cherokee.  Men eg kvir meg ikkje for å anbefale eldre, modell "zj" med 5.2L V8 bensin.  Suverert 4x4 system.  Hadde ein sånn i 5år.  Problemfri og billige deler frå ebay.  De nyere har hatt meir issues med dieselmotorer og elektrisk. 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ofte er det ikke motorkraft som mangler i denne settingen.

 

4 hjulstrekk, tung bil, og automatgir eller lavgirserie er det som skal til.

 

Patrol/pajero/Landcruiser/land-rover av noen årgang er enkle mekaniske konstruksjoner, som gjør jobben.

 

Traktor (jo tyngre jo bedre) er et bra alternativ om du bare skal transportere innenfor havna.

 

Husk at når du rygger henger på rampen, er det ingenting som bremser på hengeren.

Stor vekt på trekkdyret er viktig i den sammenheng også, sammen med fungerende bremser.

Link to post
Haveva skrev for 7 timer siden:
Code0 skrev for 9 timer siden:

 

Vi har vinsj til å få båten på hengeren (om det var det du mente). Problemet er bilen som ikke klarer å trekke godt nok pga underlaget

Du har noe tungt (båt på henger) som skal trekkes 10-15 meter... om du rygger ned den bilen du har, og vinsjer ekvipasjen opp..?

Link to post

Ved ettertanke.... påløpsbrems virker ikkje bakover som nevnt over.   Ville det vert lurt å valgt bil med tyngde, evt lasteplan du kan ha 800kg last på ?    Min tidligere annbefaling Jeep zj er relativt lett bil.  

Silverado fra midt på 90tallet kan være bra, men kunstig høgt prisa...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Solseng skrev 44 minutter siden:

Ingen El-bil som funker?

Det kommer nok. Den som kan trekke mest er vel Tesla X med ca 2200 kg. Teslas cybertruck bør klare dette lett, men er heller for stor slik den er presentert. Ingen av dem faller innenfor kategorien billigbil som trådstarter spør etter. 

Link to post
Haveva skrev for 12 timer siden:

Vi har vinsj til å få båten på hengeren (om det var det du mente). Problemet er bilen som ikke klarer å trekke godt nok pga underlaget. 

Bilen kan trekke mye mer når den står stille og kun er anker for en vinsj. Så en vinsj på bilen kunne jo vært en løsning. Evt en vinsj foran på bilen med vaier festet til bakken som kan hjelpe bilen i å trekke seg å opp.

Link to post

Var ikke poenget til tråd starter at han også lovlig skulle kunne dra 3500kg? Da begrenser markedet seg stort sett til Patrol eller US biler, om man ser etter billig biler. Merchedes ML med diesel greier nesten 3500kg. (3360kg). Snakker da om bil i pris klasse 25-30 000 kr. (Billig bil). Patrol er nok hakket dyrere. Selv så bruker jeg en Nissan Navara med henger vekt opp til 3000kg. Men det er nok litt snaut for tråd starter. Jeg drar uten problemer 5-6 tonn opp fra vannet med min Navara så lenge dekkene får nok grep. Men skal jeg ut på veien så er det max 3000kg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...