eriktb Startet 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2021 Hei Jeg har en Volvo Penta D1-13 motor stående i en Sunwind 27 seilbåt, som ble kjøpt for noen få år siden. Motoren er fra 2011, og har ikke gått mange timene. Den gikk fint et par sesonger, men begynte etterhvert å falle i turtall under kjøring. Vi har vanligvis kjørt den på rundt 2600 rpm som marsjfart, som funket fint. Når den faller klarer den knapt 2000, ofte må den ned i 1700 for å gå stabilt. Hvis vi kjører den høyt har den til tider stoppet når den faller, men vi har ikke hatt problemer når vi kjører den på lavt turtall. Prosessen er at den går vanlig en stund før den begynner å fuske, og deretter falle helt av til under tomgang og stopp. Dermed må vi kjøre den på lavt turtall, som den holder seg i stabilt. Vet noen hva problemet kan være? Vi har prøvd følgende løsninger uten noe langvarig hell: - Tanken har blitt renset nylig. - Luftfilter har blitt byttet, og vi har også prøvd å kjøre uten. - Dieselslangen tilførsel - Andre filtere er byttet jevnlig. Vi tenkte prøve å kjøre diesel rett inn fra kanne så fort båten er på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 Diesel rett fra ei kanne ( både tur og retur) er en god ide . Om ikke det hjelper så er det systemet på motoren som bør sjekkes. Høres ut som et diesel problem Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Code0 Svart 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 Sjekk luftingen til tanken. Når symptomene kommer, skru av påfyllingslokket. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 På min litt større utgave, D1-30F fra 2010, hadde jeg for et par år siden urenheter (dieseldyrrester) som blokkerte røret i tanken der dieselen suges inn. Røret hos meg er bare 6 mm så det blokkeres lett der. Kommer det ut godt med kjølevann? Er blandebendet (delen der kjølevannet kommer fra varmeveksler og inn i eksosen) godt under kroppstemperatur? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.