sea ray 290 Startet 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2021 Hei. Har kjøpt oss en båt Med GM 6,5 liter med kompressor. Finner ingen merking som sier noe om motoren, bortsett fra at det er ripet inn et nummer på kompressoren(N755004XS) Finnes ingen dokumentasjon på motoren, men kan være greit å finne litt ut av det. Noen som vet hvordan man ser forskjellen på en Hammerhead og en Peninsular motor ? Hva slags type motorolje bør brukes ? (ble anbefalt semi-synthetic 10w-40 av han jeg kjøpte båten av) Trodde selv at mineralsk olje var det som skulle brukes på amerikansk V8 Hva slags type olje kan brukes på kompressor ? ( her ble det anbefalt en spesiell olje for jet motorer ?) Den har jeg ikke klart å finne noe sted. Legger ved et bilde av hvordan motoren ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 Skal svare etter beste evne: Motoren er garantert ikke fra Peninsular Motors, helt annen config. Anbefalt olje er avmerket på fyllelokket, kan ikke lese det. Peninsular Motor's anbefaling for tilsvarene motor var: Best Singlegrade SAE 40, eller Multigrade 15W-40. Man kan også kjøre 20W-50, men den er litt i overkant. Vet ikke hvor mye energi/turtall det er tatt ut av denne motoren. GM selv advarer mot bruk av 10W-XX grade oljer. Om man vil kjøre del/syntetiske oljer får være opp til hver enkelt. Jeg kjenner ikke kompressoren. Spesielle oljer for turbo(jet)motorer finnes. Vi brukte noen veldig bra oljer på turbinene offshore. De var så miljøskadelige at de ble forbudt, gutta fikk utslett. Vet ikke hva som brukes i dag. Men det virker utrolig at en kompressor på en dieselmotor skal trenge noe som skal tåle forbrenningen, hastigheten og temperaturen i en turbomotor. Mange av disse motorene hadde en merkelapp påklistret med motornummer fra GM. Det er også et nummer støpt inn på festet til bell housing, i blokka bak venstre sylinderrekke. Jeg antar at dette kan være motornummeret støpt inn fra fabrikk, er ikke sikker på dette. Sitér dette innlegget Link to post
sea ray 290 Svart 14.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 Tusen takk for tilbakemelding. (nyttige tips jeg tar med meg videre) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 (redigert) Svart motor med kompressor = Marine Diesel Hammerhead 300 fra Sverige. Sølvgrå farge med turbo = Peninsular. Jeg har brosjyren fra Marine Diesel fra 2002 eller 2003 liggende og slenge. Sterke motorer men de hadde vel et og annet havari etterhvert. Brosjyren https://issuu.com/marinemegastore.com/docs/marine-diesel--marine-diesel-catalogue Som vanlig finner du flere tråder her inne om denne motoren, bare å søke Redigert 15.Mai.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Goddis77 Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Var vel 15 år siden at jeg fikk bygget meg opp en 6,5L versjon med Bowman varmeveksler. Valgte da å ikke ha turbo pga rykter på den tiden om at Penisular versjonene røk hele tiden grunnet for høyt effektuttak (ble jeg fortalt). Hadde drev på den båten, men kjølevannsinntak og eksos gikk separat og ikke gjennom drevet. Var i en Conway 26 som jeg hadde, og marsjet der rundt 15 knop uansett Likte lyden motoren lagde, og hadde ingen problemer med motoren så lenge jeg hadde den. Husker godt den følelsen her når en startet motoren for første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.