Jump to content

Hjelp til valg av seilbåt

Zapffe

Recommended Posts

Fra motormann til vagabonder.

Etter et opphold midt i maurtua skal jeg nå på en dannelsesreise langt på overtid.

Den store tanken er pakke livet ut av leiligheten i Oslo og inn i en seilbåt med reisen som målet, men hvilken seilbåt skal man velge?

Jeg har ingen erfaring med seiling, men er komfortabel på sjøen.

Planen er å få tak i seilbåten og deretter løse problemene som måtte oppstå - som å lære seg å seile...

Tidshorisonten er opp mot fire år, men minimum ett år.

Hvor skal jeg:

- Forhåpentligvis opp og ned langs Norges kyst

- Har lyst til å kunne seile både til Island og Middelhavet

Minimumskrav:

- 30 fot eller større

- Plass til minimum fire voksne

- Godt vedlikeholdt seilbåt

- Helst ikke mer enn 1.000.000kr

Ting jeg tror jeg kommer til å like:

- Jeg tror at det vil være digg med en båt som kan styres innenifra (Nauticat 35 eller tilsvarende)

- Muligheten til å ha med en litt større jolle (12 fot ish)

Hva har jeg sett på:

- Gamle svenske båter (Malø, HR, Najad, osv) og Nauticat

- Nyere båter (Bavaria, Hanse etc)

Andre tips og råd mottas med stor takk.

Av de du selv nevner har hanse selvslående forseil. Kjekt for en nybegynner.  De nye båtene har mer comfort, som dusj inne. De gamle er ofte mer robuste og tar motsjø bedre. Seiler traustere men det føles kanskje mer komfortabelt når det drar seg til, men tamt i rolige forhold. Jeg hadde vært usikker selv... kom an på hvor og når (hele året ?) du skal seile kanskje ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Om du vil nordover så er det gull å kunne stå inne og ha utkik. I Middelhavet er dette behovet noko mindre:cool: Har Bavaria 36Ac sjølv, men ser at det her på nordvestlandet hadde vore veldig kjekt med innvendig styreposisjon. Merkelege greier, men for min del har ynskje om varme og komfort auka etterkvart som eg har blitt eldre!

Zapffe skrev for 6 timer siden:

Andre tips og råd mottas med stor takk.

Bli med noen på en seiltur. Sjekk mannskapsbørsen på facebook. Litt dumt å finne ut at du hater havet etter å ha kjøpt båt. Mange tråder her med ditt utgangspunkt som aldri ble noe av, av årsaker vi ikke vet. Du sier du er komfortabel på sjøen, er du kokk på et supplyfartøy eller har du tatt ferga Moss- Horten? Ikke noe opptakskrav i seilverden, men hvor godt fundert er planen. De fleste seilbåter 30-40 fot klarer greit å seile nordkekysten, og til middelhavet. Over Atlanteren trenger du mer mat og vann. Se Erik Anderaa på youtube, han seiler i nordsjøen med den type båt. Spør deg selv ‘er dette meg..’ med dagens værmelding kan du forflytte deg langs kysten i rimelig sikkerhet, om du har tid til å vente på værvindu. Flere eksempler på seilere i Skagen som må vente to uker i sommerferien på å komme hjem, for de seiler kun i medvind < 8 m/s.

Jeg sier ikke det er umulig eller en dårlig idé, svaret på spørsmålet ditt er vel følg med på Finn, det er ikke båten det står på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...