cmjon Startet 14.Mai.2021 Del på Facebook Startet 14.Mai.2021 Hei. Har hatt en vannlekkasje mellom manifold og termostat hus. kjøpt ny termostat og oring, men når jeg skal sette dette sammen ser jeg at det hullet hvor oring skal på er det satt en propp, som ha morknet. Der oring møter manifold er det helt tett. Ser ut til at det er tettet med kjemisk metall. kan dette være tett? Og hvorfor er det evt tettet? Er det beste bare å tette også der oring skal sitte? hva er funksjonen? takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Det er vel den kanalen som leder sjøvann direkte til eksos når motor er så kald at termostat ikke har åpnet. Vannet kommer da inn i termostathus over termostat og ut i eksos. Er den bygget om til ferskvannkjøling skal det være tett der for da går sjøvann i eksos fra varmeveksler, mens sjøvannkjølte motorer skal være åpne der. Sitér dette innlegget Link to post
cmjon Svart 14.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Hmm. Rart. Hvordan vet jeg om den er bygget om til ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
cmjon Svart 14.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 hegra skrev 38 minutter siden: Det er vel den kanalen som leder sjøvann direkte til eksos når motor er så kald at termostat ikke har åpnet. Vannet kommer da inn i termostathus over termostat og ut i eksos. Er den bygget om til ferskvannkjøling skal det være tett der for da går sjøvann i eksos fra varmeveksler, mens sjøvannkjølte motorer skal være åpne der. Hmm. Rart. Hvordan vet jeg om den er bygget om til ferskvannskjøling Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Nei,denne er ikke ferskvannkjølt. Men jeg bomma litt på forklaringen min. Det er innløpsslangen på termostathuset som skal stenges når den kjøres med ferskvannkjøling. Men du har altså sjøvannkjøling så glem det. Men hvorfor dette hullet er tett (eller tettet)der o-ringen møter manefoil vet jeg ikke. Hullet i termostathuset(på o-ringen) har vel forbindelse med hullet i senter av termotathus går jeg ut fra. Da vil det vel tilsvare et hull i selve termostaten om du hadde hullet åpent i manefoil. Altså at noe kjølevann slippes forbi selv om termostat ikke har åpnet. Men det gjør det jo på din via direkteslangen fra pumpa til termostathus. Så jeg har ikke noe sikkert svar til deg. Det virker jo rart at det er tettet. Jeg husker ikke hvordan det var siden det er sikkert 30 år siden jeg hadde en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.