Jump to content

Propell på Scand 2100 Formel?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Scand 2100 Formel som jeg har hatt i et par år, og har oppdaget ved nærmere øyensyn at propellen er full av gamle skader. Før jeg overtok denne har den gått hele livet på ferskvann, og jeg mistenker propellen har vært en del borti oppigjennom årene. Godt mulig at propellen også har vært satt på bare for å ha noe å bruke båten med, fordi forrige røk? 

Drevet: PN 867800 8445 - Serial: 306373

Motor: Volvo Penta AQ 145 B No 7859001338 

Propell i dag: Michigan 082053

De lignende båtene jeg har sett annonsert har alle gjort fra 34 knop og oppover. Jeg tror på det, båten er 190 cm bred og under tonnet og har 138 hk, om jeg har forstått det rett. Min har jeg så langt, med denne propellen fått bare 28 knop på som maksfart, marsjer fra 18-23 knop. Maks turtall er oppgitt til 5500 rpm, og på den 40 år gamle turtelleren får jeg opp ca 5300 rpm. 

Har en kjenning som har jobbet med båt i mange år som skal komme å veilede meg litt på propellvalg, men tenkte å høre om noen har innspill. Enten fra lignende båt, fra samme båt eller på generelt grunnlag. Ut i fra turtall tenker jeg propellen bør være lettere, men ut i fra fart tenker jeg den bør være tyngre. Kan skadene påvirke dette, at både turtall og hastighet går ned? Ut i fra kalkulatorer jeg har prøvd, skal ikke de 200 ekstra rpm'ene gi meg noe mer enn 1-2 knop, og det er fremdeles (alt) for lite. 

Til sammenligning ligger denne med 2001 135 hk Optimax utenbords ute til salgs nå; 

"motore er nokk tunet ,150 eller 175 fra raven garage ,har hatt en 14,1/2 26 propel på å fikk 46 knop men maglet 1000 0/min på topp turtall"

Påhenger og trolig tunet - men det er langt fra 28 til 46 knop. Leser jeg i Michigan sin katalog, så tilsvarer min propell en 839569-1 fra Volvo, som i følge et Google-søk skal være 14 x 23. 

All hjelp og info settes pris på!

Raymond Engmark skrev for 7 timer siden:

Scand 2100 Formel som jeg har hatt i et par år, og har oppdaget ved nærmere øyensyn at propellen er full av gamle skader. Før jeg overtok denne har den gått hele livet på ferskvann, og jeg mistenker propellen har vært en del borti oppigjennom årene. Godt mulig at propellen også har vært satt på bare for å ha noe å bruke båten med, fordi forrige røk? 

Drevet: PN 867800 8445 - Serial: 306373

Motor: Volvo Penta AQ 145 B No 7859001338 

Propell i dag: Michigan 082053

De lignende båtene jeg har sett annonsert har alle gjort fra 34 knop og oppover. Jeg tror på det, båten er 190 cm bred og under tonnet og har 138 hk, om jeg har forstått det rett. Min har jeg så langt, med denne propellen fått bare 28 knop på som maksfart, marsjer fra 18-23 knop. Maks turtall er oppgitt til 5500 rpm, og på den 40 år gamle turtelleren får jeg opp ca 5300 rpm. 

Har en kjenning som har jobbet med båt i mange år som skal komme å veilede meg litt på propellvalg, men tenkte å høre om noen har innspill. Enten fra lignende båt, fra samme båt eller på generelt grunnlag. Ut i fra turtall tenker jeg propellen bør være lettere, men ut i fra fart tenker jeg den bør være tyngre. Kan skadene påvirke dette, at både turtall og hastighet går ned? Ut i fra kalkulatorer jeg har prøvd, skal ikke de 200 ekstra rpm'ene gi meg noe mer enn 1-2 knop, og det er fremdeles (alt) for lite. 

Til sammenligning ligger denne med 2001 135 hk Optimax utenbords ute til salgs nå; 

"motore er nokk tunet ,150 eller 175 fra raven garage ,har hatt en 14,1/2 26 propel på å fikk 46 knop men maglet 1000 0/min på topp turtall"

Påhenger og trolig tunet - men det er langt fra 28 til 46 knop. Leser jeg i Michigan sin katalog, så tilsvarer min propell en 839569-1 fra Volvo, som i følge et Google-søk skal være 14 x 23. 

All hjelp og info settes pris på!

Husker ikke hvilken propell jeg hadde i farta, men 46knop med 135hk hørtes voldsomt ut.

Jeg hadde selv 225hk med heis, passerte såvidt 50knop.

Raymond Engmark skrev for 11 timer siden:

Ut i fra turtall tenker jeg propellen bør være lettere, men ut i fra fart tenker jeg den bør være tyngre.

dersom propellen er full av hakk og småsår så stjeler nok det både turtall og fart.
En strøken propell med samme dim. bør være et godt utgangspunkt tenker jeg.

Man vil nok også få mer fart pr hk med utenbords , bl.a pga at motoren din har nok hk angitt på veiv mens påhengeren har hk på propellaksel.  I tillegg kommer vektforskjellen.
(og så har man jo det som kalles "annonseknop" , fart man ikke kan regne med å oppnå til vanlig...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...