Jump to content

Yamaha 50hk to-takt tenner dårlig på en av tre sylindre

Einar K

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 50 hk totalt med tre sylindre fra 93. Har problem ved gasspådrag i vann, altså med motstand, da trenger den mye choke for å få tent siste sylinder. Mye hosting , og er jeg heldig kommer den seg og går fint i høyt turtall. Går også noe dårlig på tomgang. Virker som om det blir verre ved hyppig bruk, men står den en uke er ofte  symptomer borte helt i starten. Men kommer tilbake neste tur.

Har hatt motoren på verksted og forgasseren er renset i ultralydbad. Hjalp noe de første dagene, men så ble den like  dårlig igjen. 

Noen som har gode innspill på hva som er feil og kan gjøres her?

Det første jeg tenkte når jeg begynte å lese var 1. Gammel bensin 2. Dårlig forgasser, 3. Dårlig coil. 4. Dårlig kompresjon.

Når jeg leser videre ser det tilsynelatende ut som vi kan utelukke gammel bensin. Du mener kanskje å kunne utelukke dårlig forgasser også, men jeg ville fremdeles holdt den litt åpen. Dersom du ikke ønsker å få flere innspill om å rense eller skifte forgasser, er coil det neste å prøve seg på, så snart kompresjonstesten er bestått. 

Skulle jeg forsøkt å finne ut av dette ville jeg begynt med å først forsøke å finne ut hvilken sylinder som tuller det til. Dette kan for eksempel gjøres ved å koble vekk en og en plugghette og observere hvordan motoren oppfører seg under pådrag. Dersom dette ikke fungerer ville jeg filmet med thermokamera på tennpluggene for å se hvilken sylinder som går kaldest. Når sylinderen først er funnet ville jeg kryssbyttet forgassere og coiler. 

hosting og "nysing" kan komme av vannintrenging i nedre simmerring på veiva.  Det vil man isåfall kunne se indikasjoner på ved at nederste plugg og stempeltopp er renere enn de 2 andre.

Coiler er enkelt å kryssbytte.  Værre med forgasserne, da de er linket sammen og de ikke kan bytte plass uten videre.

Dårlige coiler kan gi slike symptomer, samme om det er dårlige "trigger coiler" under svinghjulet.

Men det som står i 1.post med at det trengs choke for å få med siste sylinder tyder jo fortsatt på at en forgasser ikke er tipptopp.  Kan være den trenger noen runder til i ultralydbadet for å få banka løs alle avleringingene ...?

En ting som er fort gjort å glemme ved forgasserrens er emulsjonstuben , denne sitter over hoveddysa og skal kunne bankes ut. denne har flere hull som har lett for å gro igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...