Makrellitomat Startet 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2021 Har problemer med en turteller som faller til null når turtallet stiger. På tomgang fungerer instrumentet bra, men med en gang turtallet stiger, går måleren til 0. Noen som har vært ute for lignende problem? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Det har nok samanheng med ladinga frå dynamo. Sjekk om ladestraum går til 0 / spenning går ned, samtidig som turtellaren kuttar. Feilen ligg truleg i laderegulator, - ev. at batteriet nektar å ta i mot lading. Ein enkel test du kan gjera når fenomenet inntreff, er å setja på ein forbrukar med litt belastning. eks. navigasjonslysa. Viss turtellaren byrjar å fungera då, bør du sjekka batteri fyrst og deretter regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Makrellitomat Svart 15.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Havlengt skrev for 3 timer siden: Det har nok samanheng med ladinga frå dynamo. Sjekk om ladestraum går til 0 / spenning går ned, samtidig som turtellaren kuttar. Feilen ligg truleg i laderegulator, - ev. at batteriet nektar å ta i mot lading. Ein enkel test du kan gjera når fenomenet inntreff, er å setja på ein forbrukar med litt belastning. eks. navigasjonslysa. Viss turtellaren byrjar å fungera då, bør du sjekka batteri fyrst og deretter regulator. Takk for godt tips, skal sjekke dette neste gang jeg er i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Makrellitomat Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Ser noen steder at turteller skal være koblet til W på dynamo. Stemmer dette, eller har KAD 44 en induktive giver (i såfall hvor er denne plassert)? Sitér dette innlegget Link to post
Makrellitomat Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Makrellitomat skrev for 22 timer siden: Ser noen steder at turteller skal være koblet til W på dynamo. Stemmer dette, eller har KAD 44 en induktive giver (i såfall hvor er denne plassert)? Tok et bilde av dynamo i dag: Det er ingen ledning tilkoblet W på dynamo. Skulle det være en ledning her, eller står det en induktiv giver et eller annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 http://butikk.gulliksen.no/no/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7738870&Category=30&View=3033B nr 19 er turtallgiver meiner å huske den er i framkant på motor ved reimskiva eller svinghjulet bak Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 (redigert) Ser no at det er forskjell på 44/300 og resten av 40-serien.. Turtalsgivaren er vel nr.22 på skjema, den går direkte inn på EDC. Då er det vel slik at turtellaren igjen viser ein verdi som er generert av EDC vil eg tru. Redigert 19.Mai.2021 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Makrellitomat Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Da har jeg funnet sensoren. Den står plassert på toppen av svinghjulet (grunnet liten plass var den vanskelig å få øye på). Min magefølelse sier at den induktive giveren er frisk, ellers skulle jeg tro motoren hadde oppført seg merkelig da signalet også går via ECU(kompressor slår inn og ut på riktig tid).. Tenker jeg prøver å bytte turtall instrumentet og ser om det er her feilen ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 På dei "analoge" motorane i 40-serien er kompressor styrt av ein dedikert induktiv givar kombinert med eit turtalsrelè. Vidare er pulssignalet for turtellar henta frå W på dynamo som tidlegare diskutert. Eg er usikker på korleis dette er gjort på 44/300, men det er nærliggande å tenkja at turtalsgivaren er einaste leverandør av rpm-signal inn på ECU, soleis er teorien din logisk. Men, det er dyre dingsar du er borti no, kanskje du kunne fått verifisert feilen ved å lesa ut diagnose, ev. fått låna eit turtalsinstrument for å testa? Vil tru at Bjordal & Madsen har vore borti dette før. Sitér dette innlegget Link to post
Makrellitomat Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Har vært i kontakt med Bjordal & Madsen, og her er deres svar: «Det står en rpm sensor på toppen av registeret. Denne styrer inn/utkobling av compressor, og har ingen ting med turteller å gjøre Turteller henter sitt signal fra dynamo» fikk også 2 stk wiring diagram tilsendt (se bilder). Ut fra wiring diagrammet ser jeg ikke at den er koblet til dynamo. Turtallsgiver S+ går inn på leder 13 på plugg 37. For meg ser det ut til at denne går direkte til ECU leder nr 23. Overser jeg noe, eller virker dette litt rart? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 B & M beskriv installasjonen slik eg gjorde opprinneleg. Men skjemaet dei har sendt, ( som forøvrig også korresponderer med det eg la ut ) stemmer ikkje med beskrivelsen.- Ei heller bildet av dynamoen din.. Håpar det kjem innspel frå nokon som har detaljkunnskap . PS! På finn.no er det ein kar som til stadighet annonserer overhalte motorar. Han har nok god kunnskap, kanskje ein telefon dit kan vera nyttig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.