sea ray 290 Startet 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2021 Er det noen som vet om det er mulig å se forskjell på Bravo 3X og Bravo 3 Drev ? Jeg leter også etter verkstedhåndbok på Bravo 3X drev 2007 modell, men finner kun på Bravo 3. Noen som vet om oppbygging av drevene er like, og at 3X bare forsterket materialer ? Er det impeller i noen av disse drevene ? Legger ved et bilde av drevet som sitter på båten jeg kjøpte. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Det er XR. Annet topplokk på Bravo3 XR finnes i to forskjell varianter. Standard og heavy duty ett eller annet. Det finnes også noen som er mer korrosjonsbeskyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Det har ikke impeller Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Swingswong skrev for 2 timer siden: Det har ikke impeller Bravo 3 X eller ikke X, er begge uten impeller! Du får også X drev som ikke har kjøleribber på toppen. Så jeg tror ikke du kan se på et drev og fastslå at det er et X drev. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Service er lik for begge versjoner, så du kan fint bruke den manualen du har funnet. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Swingswong skrev for 2 timer siden: Det er XR. Annet topplokk på Bravo3 XR finnes i to forskjell varianter. Standard og heavy duty ett eller annet. Det finnes også noen som er mer korrosjonsbeskyttet. Dette er feil, hadde samme topp på X drev som her avbildet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 (redigert) Dette drevet er fra 2005 eller nyere pga. design (og kjøleribber på X og XR). Noen steder står det 2004 og andre steder 2005 vedr. nytt design. Det er forsåvidt samme verkstedhåndbok for Bravo med eller uten X/XR. Men drevene har jo blitt oppgradert/endret stadig vekk, så det gjelder å ha den korrekte manualen hvis man skal ha full oversikt. Du bør jo kunne finne et serienummer på drevet. Det starter på 0M eller 0W. Og evt. en typenummeretikett men den er vel overmalt. Det skal vel også stå stemplet inn en bokstav på drivakselen for å identifisere drevet, må se i manualen ang. det. I tråden linket til under finner du litt info om servicemanualer osv. Ser jeg har skrevet bl.a. følgende der: "For drev fra 2004 og nyere (med ny design) kom det en ny manual #39 som dekker disse. Den er i 7 separate deler. Den kom vel i 2006 og oppdatert i mai 2008 (og muligens senere)." Så det gjør det litt verre å kjøpe/laste ned manual (brukt iallefall). Enklere for oss med gammelt design, da står alt i samme bok/pdf. Men jeg ser nå det pussige at delenummer 90-865612T01 koster kun kr 172 hos Ravns Garage (ta vekk bindestrek i søket). Så da lurer jeg på hva det kan være, for disse koster jo det mangedobbelte på ebay osv. (og hver del selges som regel for seg). Kanskje det er en CD, jeg får sende en epost og spørre. https://www.ravnsgarage.no/search?action=search&q=90865612T01 Her en oversikt over fysiske endringer på drevene i nyere tid: Oversikt over servicemanual #39 delenummer samt serienummer: Utdrag fra 2005-brosjyren: Serienummer og typenummer på mitt fra 2003: Redigert 16.Mai.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Førstefender skrev for 12 timer siden: Bravo 3 X eller ikke X, er begge uten impeller! Du får også X drev som ikke har kjøleribber på toppen. Så jeg tror ikke du kan se på et drev og fastslå at det er et X drev. Bravo-drev med kjøleribber er alltid X eller XR hvis de ikke har endret noe på det i nyere tid. I brosjyren fra 2005 er det kun X/XR som har kjøleribber. De gamle 3X før 2005 var uten kjøleribber, men de har et annet design på hele øvre girhus som her på mitt fra 2003: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sea ray 290 Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Takker for alle tilbakemeldinger. Da er jeg et godt stykke videre på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Ja var litt rask, poenget mitt var at det kan være x drev selv om du ikke har kjøleribber. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.